Heb jij wel eens een bericht gelezen waarvan jij dacht: ‘dit spreekt mij echt aan/vind ik grappig/wil ik meer over te weten komen’? De meeste zullen zeggen dat zij deze nog niet vaak zijn tegengekomen. Engagement creëren met de doelgroep is vaak lastig. De aandacht van de gebruiker heb je namelijk niet zomaar. Daarvoor moet je wel degelijk goede, relevante en aansprekende content creëren die exact inspelen op de wensen en behoeften van jouw doelgroep. Hoe je engaging sociale media posts maakt, lichten wij jou toe in deze blog.

Het allerbelangrijkste is het hebben van een plan. Wat is je doelstelling met de post? Wie wil je er mee bereiken? Wat wil je graag aan jouw publiek kwijt? Hoe wil je je doelgroep aanspreken? En op welke kanalen wil je de post delen? Hierbij is het van belang deze vragen allemaal te beantwoorden vanuit het perspectief van jouw doelgroep. Wat jij wilt is namelijk engagement en die krijg je niet zonder je te verdiepen in deze doelgroep. Nog meer vragen waar je bij stil kunt staan zijn als volgt: wat interesseert de doelgroep? Waarom zijn ze jou of jouw concurrenten gaan volgen? Wat is hun zoekgedrag? Alleen als je je doelgroep goed bereikt kun je relevant zijn voor deze mensen.

 

AIDA & sociale media

Indien een dergelijk plan duidelijk is, kan begonnen worden met het creëren van een engaging social media post. Hierbij gelden enkele principes waaraan gehouden moet worden. Deze principes laten zich vertalen in het AIDA model: aandacht, interesse, verlangen en actie. Hieronder geven wij mee hoe je de perfecte sociale media post kan maken.

1. Aandacht

Aandacht krijg je als je opvalt. De vormgeving van een post – zowel het beeld als de copy – geeft vaak meteen een eerste indruk. Je wilt natuurlijk dat deze eerste indruk goed is, zodat je publiek met je post engaged. Het is goed om altijd ofwel een afbeelding ofwel een video aan je bericht toe te voegen. Daarnaast is de titel key. Dit is vaak het tweede onderdeel van de post dat je als gebruiker op sociale media ziet. Vergeet beschrijvende zinnen en clichés. Inhoudsloze aankondigingen lokken namelijk niets tot zeer weinig uit. Speel in op herkenbare, visueel opvallende (met emoji’s) en nieuwswaardige content en vorm deze om tot een goede openingszin.

 

2. Interesse

Je wilt je volgers continu blijven boeien. Het is dan goed om jouw kennis, informatie en links af te stemmen op de informatiebehoefte die zij hebben. Vertel een verhaal, dat is wat men wilt horen. Geen saaie, korte, droge content of sales uitspraken. Dit spreekt niet aan. Schrap last-minute teksten dus uit je agenda en neem de tijd om een leuk verhaal te vertellen, relevante informatie, praktische ideeën, tips en tricks op papier te zetten. Schrijf je content in actieve vorm. Deze vorm van schrijven is namelijk korter, meer concreet en zorgt daardoor voor een meer actieve houding onder je lezers. Vermijd ook typische schrijftaal als ‘’aldus’’, ‘’reeds’’, ‘’tevens’’ etc. Dit zijn woorden dit te formeel aan doen en daardoor geen plek krijgen op sociale media. Ook bijwoorden kun je beter weglaten om je zinnen kort te houden. Bijvoeglijke naamwoorden kunnen je copy versterken, maar let ook hier op dat je deze woorden – net als bijwoorden – gebruikt met mate.

 

3. Verlangen

Geef niet te veel informatie bloot. Je wilt immers nog wel dat men dusdanig geïnteresseerd is om verder te kijken op bijvoorbeeld je website. En daarbij belanden we bij het volgende puntje…

 

4. Actie

Wil je dat je publiek mee gaat in hetgeen dat jij beschrijft of verbeeld in jouw content? Vergeet dan niet een call-to-action aan het bericht toe te voegen. Een call-to-action beschrijft precies wat voor een actie je van je lezer verwacht. Dit kan zijn het bekijken van een video, het reageren op een post of poll, het klikken op een linkje, het aanvragen van een gratis gift of het invullen van een contactformulier. Voeg jouw call-to-action toe in de gebiedende wijs en rond daarmee jouw engaging sociale media post af.

Om naast bovenstaande principes jouw sociale media post nog een extra boost te geven is het verstandig te focussen op de engagement bij jouw post. Staar je echter niet blind op het aantal likes en reacties die jouw post wel of niet mogelijk krijgt. Jouw uiteindelijke doel is namelijk het genereren van langetermijnrelaties. Toon betrokkenheid door in gesprek te gaan met anderen. Stel vragen, reageer op berichten en like hier en daar wat comments. Op die manier stimuleer je de eventuele engagement nog net even wat meer.

 

Testen en meten

De zoektocht naar de juiste social media content is een proces. Testen en meten staat – net als bij advertenties – ook hier centraal. Je moet immers eerst iets uitproberen, wil je weten of een bericht goed de aandacht trekt en mensen aanzet tot actie. Als tip geven wij jou mee gebruik te maken van een Excel sheet om bij te kunnen houden welke berichten het goed doen. Hiertoe kan je gebruik maken van verschillende statistieken welke – vaak gratis – worden vrijgegeven op het sociale media kanaal waar je gebruik van maakt. Zo hebben Instagram en Facebook bijvoorbeeld hun eigen analytics (Instagram Analytics en Facebook Statistieken) waarvan je goed gebruik kunt maken.

 

Extra: Is jouw doelgroep van een jonge leeftijd? Hou TikTok dan even in de gaten! TikTok is een booming sociale media platform, voornamelijk onder de jongere doelgroep. Ook is het ideaal om snel en veel engagement te krijgen. Voor dit platform is het namelijk niet nodig veel volgers te hebben. Je bereikt al een groot aantal mensen op het moment dat je een eigen video plaatst. Tevens kun je snel en gemakkelijk nieuwe content maken. Perfect hoeft het niet te zijn, want dat kan over komen als fake. Jongeren zitten te wachten op authentieke, spraakmakende content, waar ze om kunnen lachen of waar ze iets aan hebben. Nog een pluspunt: men geeft elkaar snel commentaren op elkaars content.

 

Kortom…

Jouw engaging sociale media post maak je aan de hand van het principe van AIDA: aandacht, interesse, verlangens en actie. Natuurlijk is een perfecte sociale media bericht niet opeens daar bij een eerste keer proberen. Hiertoe moet je testen en tegelijkertijd meten. Over een bepaald tijdsbestek kun je vervolgens conclusies trekken wat het best heeft gewerkt en (mogelijk) waarom. Deze vormgeving van de posts zijn belangrijk, want hier creëer je immers de meeste engagement mee onder je doelgroep wat uiteindelijk op zijn beurt weer lange termijn relaties oplevert.

Ben jij er al achter wat voor een post het best werkt onder jouw doelgroep? Goed bezig! Mocht je nog zoekende zijn, schroom dan niet contact met ons op te nemen. Dat vinden wij allemaal leuk en wellicht dat we de juiste richting in kunnen sturen.

 

Wil jij op de hoogte blijven van nieuws, artikelen, tips en tricks? Dat komt goed uit! Wij hebben voor jou maandelijks een nieuwsbrief vol met relevante en praktische content. Schrijf je hieronder – vrijblijvend – in:

    Ik ga akkoord met de privacyverklaring