Het is ontzettend belangrijk in de wereld van marketing bij het overdragen van een boodschap: tekst. Ondanks dat, wordt de copy vaak onderschat. Een copy van hoge kwaliteit kan in veel gevallen de doorslaggevende factor zijn voor een persoon; in het wel of niet aanzetten van een persoon tot een bepaalde actie, het overtuigen of teweegbrengen van iets. Want hoe aantrekkelijk je product of dienst ook is, als je niet aantrekkelijk erover kan schrijven dan is de aandacht weg en daarmee ook de lezer en hetgeen wat je met je tekst wilde bereiken. Het is daarom ontzettend belangrijk om je copy op orde te hebben, zodat je in staat bent de juiste snaar te raken bij jouw lezers. In dit artikel gaan wij in op de waarde van copywriting en enkele copywriting hacks!

 

Wat is copywriting?

Een letterlijke vertaling van copywriting is het schrijven van teksten. Meer specifiek gaat het om het schrijven van wervende teksten voor commerciële doeleinden. Met de komst van het internet en de waarde die daar vandaag de dag aan wordt gehecht, wordt online copywriting steeds belangrijker geacht. Want hoe kun je nu er voor zorgen dat mensen aan de hand van zo’n min mogelijk tekst, genoeg informatie hebben én overtuigd zijn over te gaan op actie. Copywriting is dus niet zomaar even een tekstje schrijven; het is een grote opgave waar geïnvesteerd in moet worden. Het is een zoektocht naar de juiste content strategie.

 

Enkele copywriting hacks voor een goede copy

Om er voor te zorgen dat je als copywriter op de juiste spoor zit, hebben wij enkele copywriting hacks voor jou op een rijtje gezet; alles voor een sterkere content strategie. Want wist je dat er tekst trucjes zijn die de verkoopkracht van jouw copy’s kan vergroten? Je leest ze hieronder!

 

1. Maak gebruik van woorden die bepaalde vergelijking uitdrukken –

Het is goed om jouw lezers te laten weten waarom jij beter/sneller/goedkoper/duurzamer bent dan jouw concurrenten.

2. Geef je prijs niet direct bloot: doe het indirect! –

Laat je publiek weten dat jouw product niet €10,- is, maar omschrijf het in andere termen/woorden met waarden, bijvoorbeeld: voor minder dan drie cappuccino’s. Dat maakt dat de prijs die jij vraagt voor jouw product goedkoper oogt.

3. Herhalen! –

Het herhalen van bepaalde woorden die duidelijk omschrijven wat je aanbiedt, wat het doet of waar het voor staat, zorgt er voor dat jouw copy beter wordt onthouden. Het gevolg? Je bent meer effectief in de overdracht van je boodschap!

4. Voeg visuele elementen toe! –

Ja, de mens is vaak ook gediend van het gemak. Lezen kan namelijk soms vermoeiend en saai zijn. Een sterke copy kan daarbij al veel goedmaken, maar met inbegrepen een visueel aspect kan de overdracht van een boodschap nog meer vergroot worden. Denk bijvoorbeeld aan: afbeeldingen, grafieken, kleuren, illustraties, schuingedrukte/dikgedrukte/onderstreepte woorden.

5. Gebruik ruwe data in je copy –

Misschien denk je dat het minder sterk overkomt, maar niet afgeronde nummers/data kunnen jouw copy sterker maken. Het komt namelijk geloofwaardiger over: bijvoorbeeld 89% in plaats van 90%.

6. Maak gebruik van recensies van voorgaande klanten –

Mensen vertrouwen veelal eerder de uitspraken van andere mensen dan die van een bedrijf. Verstandig hier dan ook iets mee te doen! Dus, benoem je een kenmerk of voordeel van jouw product of dienst in je copy? Ondersteun dit dan met een recensie van een klant! Jouw copy’s worden hier niet alleen betrouwbaarder van, maar ook creëer je meer betrokkenheid.

7. Verwerk bezwaren in je copy –

Het is goed om na te denken over eventuele bezwaren die jouw klantenkring kan hebben, alvorens zij overgaan tot de actie die jij voor ogen hebt met je copy. Weerleg deze bezwaren in je copy, bijvoorbeeld onder je call-to-action (CTA). Dit werkt namelijk als een krachtige klikbooster.

8. Stop met de clichés –

Clichés zijn saai. En wie wil er nu iets lezen dat saai is? Mensen willen vermaakt worden! Probeer dus te vermijden dat je op een directe manier iets aan mensen verkoopt; doe het middels verhalen en grappen. Daarnaast is het goed om te letten op het toevoegen van persoonlijkheid aan je copy’s en het schrijven van teksten op een manier waarop het lijkt dat je als bedrijf gewoon ‘praat’ met je klanten.

 

Conclusie

Dat waren de acht copywriting hacks! Wat denk je er van? Zullen ze ook gaan werken in jouw copy? Er is maar een manier om daarachter te komen! Uittesten in jouw eigen content strategie! Wij van Baas & Baas wensen je succes. Mocht je toch tegen problemen aankomen wat betreft het schrijven van sterke copy’s? Contacteer ons; we helpen graag.