Wij zijn altijd bezig met onszelf te ontwikkelen op het gebied van Facebook Advertising. Zo hebben wij ons de laatste tijd bezig gehouden met de Ads Accelerator cursus van Patrick wind. Mocht je nog nooit van Patrick Wind gehoord hebben, Patrick is dé meester op gebied van Facebook Advertising. Wij zullen je een korte sneak peek geven van alles wat we hebben geleerd.

Wat is de Facebook Ads Accelerator cursus? 

De Facebook Ads Accelerator cursus bestaat uit verschillende learnings die worden gedeeld door Patrick. Hij vertelt bijvoorbeeld hoe je het beste je doelgroep kan bereiken, hoe je advertenties kan aanpassen aan je doelgroep en natuurlijk, het belangrijkste, hoe je meer omzet kan behalen. Dit wordt allemaal gebaseerd op een unieke ‘full-funnel strategy’. Deze funnel bestaat uit:

  • Prospecting campagnes
  • Cold retargeting campagnes
  • Warm retargeting campagnes
  • Hot retargeting campagnes

In de prospecting fase staat het bereiken van meer naamsbekendheid centraal. Hierbij wordt dus vooral getarget op de interesses van jouw potentiële doelgroep. Natuurlijk moet je deze koude doelgroep ook opwarmen, maar hoe doe je dat? Patrick legt uit dat het belangrijk is om een lange advertentie en/of bedrijfsvideo als eerste introductie van jouw bedrijf te tonen. Hij vertelt nadrukkelijk dat het van belang is dat je je gaat inleven in de doelgroep, wat willen ze zien?

In de cursus legt Patrick een specifieke methode uit: de cold-, warm- en hot retargeting. Hierbij legt hij uit dat de advertenties aangepast moet worden op basis van de marketing funnel en waar de doelgroep zich bevindt in deze funnel. Is het een koude klant? Geef een introductie van je bedrijf. Bevindt de klant zich al in het hete gedeelte van de funnel? Biedt dan een korting aan of benoem de voordelen van jouw product/dienst.

Het AIDA-model

Als je bekend bent met marketing heb je vast wel eens van het AIDA-model gehoord. Patrick Wind laat dit model ook regelmatig naar voren komen in zijn cursus. Volgens hem zouden alle advertenties aan de eisen van het AIDA-model moeten voldoen om succesvolle resultaten te kunnen behalen. 

Het AIDA-model moet gezien worden als een trechter. De trechter is als volgt ingedeeld:

  • Attention staat bovenaan de trechter;
  • Interest is hieronder te vinden;
  • Daarna komt desire;
  • En onderaan de trechter staat action.

Het eerste deel van de trechter gaat om het trekken van aandacht bij jouw doelgroep. Volgens Patrick kan deze aandacht het best opgewekt worden door de advertentietekst te beginnen met een vraag. Denk bijvoorbeeld aan “zou jij ook meer online aankopen willen genereren?” Hierdoor trek je meteen de aandacht en zijn mensen sneller geneigd om verder te lezen.

Vervolgens is het van belang om de interesse te trekken bij de doelgroep. Dit doe je door bijvoorbeeld emoticons te gebruiken, en geloof me, het ziet er vaak niet uit maar het werkt! Mensen zullen sneller stoppen met scrollen omdat een emoticon erg opvallend is in een (lange) tekst. 

Probeer verlangen te creëren bij je doelgroep door bijvoorbeeld te benoemen wat ze missen als ze jouw product niet aanschaffen. Ook zijn woorden die tijd gerelateerd zijn erg effectief. Denk bijvoorbeeld aan woorden zoals vandaag of nu.

Als laatste is het van belang om de doelgroep over te halen om tot actie over te gaan. Dit kan gedaan worden door een duidelijke call-to-action te verwerken. Deze call-to-action kan bijvoorbeeld een link naar de website zijn. Hierdoor maak je het makkelijk voor de doelgroep om snel actie te ondernemen.

 

Waarom is het van belang om te blijven ontwikkelen op Facebook Advertising gebied?

Testen, testen en nog meer testen. Dat is het belangrijkste als je succesvol wil worden op Facebook. Er kan getest worden met doelgroepen, teksten, afbeeldingen, video’s en koppen. Kortom, genoeg mogelijkheden om te testen. En wat nou als je denkt dat je de juiste doelgroep al hebt gevonden? Testen kan nooit kwaad, wie weet presteert een andere doelgroep nog beter of willen ze juist andere advertenties zien. Het is en blijft een doorlopend proces zonder einde. 

Naast het testen is Facebook ook continu bezig met het ontwikkelen van nieuwe features in de Business Manager. Zo is laatst gebleken dat het attributiemodel aangepast is, heb jij dit al gemerkt? Het ontwikkelen van nieuwe features is allemaal leuk en aardig maar er moet ook op de juiste manier op ingespeeld worden. Door hier optimaal op in te spelen, haal je de meest succesvolle resultaten uit jouw campagnes. Houd dus altijd de nieuwe ontwikkelingen rondom Facebook goed in de gaten en wees niet bang om het toe te passen!

Conclusie

In deze blog heb je kunnen lezen hoe belangrijk het is om op de hoogte te blijven van de nieuwe ontwikkelingen van Facebook. Wil je nog meer leren? Dan is de Ads Accelerator cursus van Patrick Wind een echte aanrader. Alles wordt duidelijk uitgelegd en het is makkelijk te volgen voor beginners.

Baas & Baas helpt je graag met het opzetten en managen van Facebook campagnes. Ben je geïnteresseerd? Neem dan hier contact met ons op!