Sluit jouw content aan bij de doelgroep?

Social media wordt vrijwel door alle ondernemers ingezet. Maar wat is jouw doel met social media? Hoe zorg je voor de juiste content voor jouw doelgroep. Wie je wil aanspreken per kanaal en wat wil je bereiken. Maak voor jezelf eerst een overzicht. Zomaar een bericht posten levert vrijwel niks op. Dat is natuurlijk zonde van de visual die je zelf hebt gemaakt of de video waarvoor je hebt betaald. Als ondernemer wil je dat alle inspanningen de verdiende aandacht krijgt. Maar hoe ga je te werk?

Negatieve versus positieve content

Er zijn verschillende doelgroepen die je per kanaal kunt aanspreken. Maar wat voor content spreekt jouw doelgroep het meest aan? Er zijn twee soorten mensen. Je hebt positief ingestelde mensen en negatief ingestelde mensen. Dit houdt niet in dat de helft
depressief is, maar dat de manier van denken is anders. De positief ingestelde mensen reageren bijvoorbeeld op een bericht als: ”Je verdubbelt je omzet als je bij Baas & Baas een SEA training doet”. De negatief ingestelde mensen zullen reageren als: ”Je loopt
maandelijks duizenden euro’s mis, als je niet de SEA training volgt van Baas & Baas”. De trigger en urgentie is anders. Bij de positief ingestelde mensen is de trigger het verdienen van meer geld. Bij de negatief ingestelde mensen is de trigger het verliezen
van geld. De manier hoe je jouw content opbouwt heeft dus invloed op de personen die je wilt aanspreken.

De opbouw van jouw content

Naast de gedachtegang van jouw doelgroep, moet je ook rekening houden met de opbouw van jouw post op social media. Je start met een “state of quote”. Dit houdt in dat je begint met een pakkende zin of situatie omschrijving. Het is de bedoeling dat de lezer
zich hierin herkent of dat hij of zij getriggerd wordt om door te lezen. Denk bijvoorbeeld aan ondernemers. Ondernemers zijn ook hun eigen salesmanagers, marketingmanagers, community managers, operationeel manager en ga zo maar door. Een ondernemer is altijd in de weer en heeft daarom niet altijd de tijd en energie om zijn of haar eigen social media bij te houden. Het maken van de content, het opmaken van de tekst en het posten nemen allemaal tijd in beslag. Een openingszin die de aandacht trekt zou kunnen zijn: “Wist je dat x % van de ondernemers zijn of haar social media niet meer bijhoudt vanwege tijdgebrek?” of, “Herken je dat knagende gevoel dat je iets online moet posten, maar geen energie of inspiratie hebt? “

Vervolgens beschrijf je de “conflict”. Dit is eigenlijk het probleem, het pijnpunt of het verlangen die de lezer heeft. Jouw doelgroep moet zich herkennen in de “conflict”. Het zijn de verlangens of pijnpunten die bekend zijn. Een pijnpunt (vervolg op de state of quote) kan bijvoorbeeld zijn: Door dagelijks social media bij te houden, blijf je “top of mind” bij jouw klanten maar ook bij potentiële klanten. Door het delen van ervaring, kennis en ontwikkelingen voelen potentiële klanten zich persoonlijk verbonden. De verbinding zorgt voor een vertrouwd gevoel en levert juist weer meer klanten op. Omdat ondernemers het vaak al druk genoeg hebben met hun alledaagse taken, lopen zij die klanten mis.

De post op social media is natuurlijk gericht naar jouw doelgroep. Door een doelgroep onderzoek te doen weet je welke interesse, verlangens en pijnpunten jouw doelgroep heeft. Mocht je hier meer over willen weten, lees dan de blog: https://www.baasenbaas.nl/je-droom-doelgroep-op-social-media-bereiken-doe-je-zo/

Je eindigt het bericht met de “resolution”. Dit is de verlichting van de pijnpunten of ook wel de weg naar het verlangen. Dit is jouw dienst of product. Een voorbeeld hiervoor kan zijn: Met Baas&Baas heb jij altijd een gevulde content kalender. Hierdoor ben jij weinig tijd kwijt met het bedenken, maken en posten van berichten, maar haal je wel het maximale uit jouw social media kanalen. Zo ben en blijf je ‘’top of mind’’ bij jouw huidige klanten en potentiële klanten.

Vervolgens kan je nog afsluiten met een directe “call to action”. Denk bijvoorbeeld aan: Neem vandaag nog contact op voor een gratis content scan of plan vrijblijvend een telefoon gesprek om jouw content kalender te vullen.

Verschillende content testen bij jouw doelgroep

Tot slot is het belangrijk om verschillende content te testen bij jouw doelgroep. Wat spreekt jouw doelgroep aan en wat niet? Welke posts doen het goed en welke kun je verbeteren? In sommige gevallen werkt een video beter, maar in andere juist weer een
visual of een afbeelding. Probeer zo veel mogelijk posts uit en test die bij de doelgroep. Door naar de statistieken te kijken achter de platformen zie je precies wie jij aanspreekt en welke post het beste bij jouw doelgroep past. Onthoudt altijd: mensen doen zaken met mensen. Wil jij meer weten over hoe je een baas kunt worden online? Neem dan contact met ons op via: https://www.baasenbaas.nl/contact/