Een belangrijk onderdeel van je website zijn landingspagina’s. Deze pagina’s helpen mee je conversie te verhogen. Maar wat is een goede landingspagina en waar moet deze aan voldoen? Dat vertellen we je graag!

Eerst leggen we uit wat landingspagina’s zijn en waarom ze zo belangrijk zijn
en landingspagina is de pagina op je website waar bezoekers op terecht komen via andere media zoals socials of zoekmachines. Op deze pagina wil je de bezoeker over laten gaan tot actie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het inschrijven op de nieuwsbrief of het kopen van een product. Deze pagina’s zijn dus erg belangrijk, want door een heldere boodschap op de landingspagina te plaatsen kun je de bezoeker het duwtje in de goede richting geven, namelijk een handeling verrichten op jouw website. Hierdoor wordt uiteindelijk jouw conversie verhoogd.

Maar hoe maak je een goede landingspagina en wat zijn de eisen waaraan deze moet voldoen?
Wanneer een bezoeker op jouw landingspagina terecht komt via een advertentie is de aandacht van de bezoeker al getrokken. Het doel van de landingspagina is dan ook niet het trekken van aandacht, maar overtuigen. De pagina moet overzichtelijk zijn, waarbij de focus op één onderwerp ligt. In de head- en tagline is het belangrijk om het onderwerp van de pagina en wat de pagina te bieden heeft duidelijk naar voren te brengen. Dit is de plek waar de meeste mensen beslissen of ze doorgaan lezen of afhaken. Deze plek is dan ook perfect om te laten zien welke problemen jij kunt oplossen voor hen.

Op de pagina moet minimaal één call-to-action button aanwezig zijn. Als het draait om het verkopen van een product, is de call-to-action het toevoegen van het product aan het winkelmandje. Een goede call-to-action is belangrijk om jouw bezoeker iets te laten doen op je website. De knop moet aanzetten tot het ondernemen van actie, dus het belangrijkste doel van deze knop is dan ook conversie. De knop moet in de juiste kleur, met de juiste tekst op de juiste plaats staan. Hij moet direct de aandacht trekken zonder dat de bezoeker er naar hoeft te zoeken. Bij veel informatie op de pagina kun je de button meerdere keren herhalen.

Daarnaast moet de pagina focussen op één ding, één doel. Je kunt op de pagina goed laten zien wat je aanbiedt. Je kunt bijvoorbeeld meer achtergrondinformatie geven over een product, referenties, reviews of voorbeelden. Wanneer iemand bijvoorbeeld reviews leest van voorgaande klanten die een product of dienst op jouw website hebben afgenomen, zullen zij eerder over de streep worden getrokken (social proof) dit ook te doen. Mensen vinden het namelijk fijn om bevestiging van anderen te krijgen. Hiermee geef je de bezoeker wat extra stukje informatie om het vertrouwen te winnen. Als je veel tekst hebt is het slim om gebruik te maken van subkoppen om het zo overzichtelijk mogelijk voor de bezoeker te maken. Daarnaast moet de tekst goed ingedeeld zijn zodat er geen lange lappen tekst staan en het leesbaarder wordt. Bulletpoints zijn een goed voorbeeld om duidelijk en overzichtelijk te laten zien wat jij te bieden hebt.

Als laatste is het belangrijk om goed beeldmateriaal te gebruiken. Afbeeldingen trekken de aandacht en kunnen jouw boodschap goed ondersteunen. Zorg ervoor dat het relevante afbeeldingen zijn, zoals foto’s van jouw product, als je landingspagina hierom draait.

Deze punten gaan jou helpen bij het maken van goede landingspagina’s. Daarnaast is het ook erg belangrijk om de resultaten van je landingspagina te meten. Met Google Analytics kun je meten of  je landingspagina succesvol is en wat er veranderd en verbeterd kan worden.

Tot slot is het natuurlijk ook goed om de voordelen van jouw product of dienst te benoemen. Je kunt dit eventueel vergelijken met concurrenten.