Wat heb je aan een prachtige website die niet gevonden wordt? En wat heb je aan een website die wel gevonden wordt, maar waar niemand contact opneemt, iets bestelt of iets downloadt? Helemaal niks. Blogs over SEO hebben we veel geschreven, check bijvoorbeeld deze blog over rankingfactoren voor 2019. Nu is het tijd voor dat tweede stukje: conversie.
Wat is conversieoptimalisatie?
Conversieoptimalisatie betekent letterlijk dat je je focust op de optimalisatie van conversie. Maar wat is conversie? Dat hangt van jouw doel af. Er zijn miljoenen conversiedoelen mogelijk, ook simpele versies zoals een inschrijving op de nieuwsbrief, verstuurd bericht via het contactformulier of een reactie op een blogpost. Misschien heb je een webshop en betekent conversie voor jou simpelweg dat iemand een product bestelt. Wellicht ligt het iets gecompliceerder en wil je dat mensen jouw e-book of brochure downloaden. Dat kan ook een conversiedoel zijn en 1 conversie betekent dan dat 1 iemand het document heeft gedownload.
Conversie is makkelijk uit te rekenen: het aantal conversies gedeeld door het totaal aantal bezoekers. Conversieoptimalisatie betekent dus dat je je gaat richten op het verhogen van conversie. Je gaat er voor zorgen dat je conversiepercentage hoger is. Hoe? Dat gaan we je uitleggen!
Wat heb je aan conversieoptimalisatie?
Vroeger lag de focus alleen maar op bezoekers en gebruikers. Maar zoals we al eerder aangaven: je hebt niks aan website met miljoenen bezoekers als die niet uitvoeren wat jij uiteindelijk wilt. Het doel van conversieoptimalisatie hangt dus van jouw conversiedoel af. Conversieoptimalisatie zorgt ervoor dat jij écht iets bereikt met je website en dat je je focus op bepaalde doelen. Zo verspil je geen tijd en geld aan onderdelen die er niet toe doen.
Do’s conversieoptimalisatie
Zet eenvoud centraal
Goed, conversieoptimalisatie hangt dus sterk van het doel af, maar wat overeen komt: je haalt drempels weg. Stel dat jij wilt dat het contactformulier vaker wordt ingevuld, dan moet je ervoor zorgen dat het makkelijk in te vullen is. Maak het beter vindbaar in je menu, eventueel plaats je het ook in je footer. Zorg ervoor dat de velden duidelijk zijn en dat het je bezoeker zo weinig mogelijk tijd kost. Maak het makkelijk. Bij conversieoptimalisatie geldt echt: zet eenvoud centraal. Dan maak je het zo gebruiksvriendelijk mogelijk en win je vertrouwen, wat uiteindelijk een hoger conversiepercentage oplevert.
Zet Hotjar in voor heatmaps
Misschien ben je al bekend met Hotjar. Deze gratis webtool is superhandig om het gedrag van je bezoekers te volgen. Met heatmaps kun je zien waar mensen met hun muis op zitten. Welke onderdelen van jouw website worden goed bekeken en welke niet? Kijken mensen wel naar die mooie button in de onderhoek of kijken ze alleen naar je felgekleurde header en grote koppen? Vallen links wel genoeg op? Uiteindelijk gaat het erom dat de aandacht van de bezoekers juist naar de elementen op de webpagina worden getrokken die jij wilt. Lees ook Growth Hacking 2 : Wat is Hotjar en waarvoor gebruik je het?
Doe aan A/B testing
A/B testing betekent dat je twee verschillende websites of aanpassingen gaat checken. Klikken gebruikers bijvoorbeeld eerder op een knop als hij blauw of grijs is? Werkt een foto of één kleur in de header beter? Schrijven mensen zich eerder in voor dit gratis webinar met het ene of het andere tekstje? Het gaat niet alleen om klikgedrag, maar ook om hoe lang mensen op de webpagina blijven. A/B testing is dus ideaal voor aanpassingen en om te kijken wat beter converteert. Lees ook Growth Hacking 3: Wat is A/B-testen en hoe doe je dit?
Don’ts conversieoptimalisatie
Meerdere dingen tegelijkertijd veranderen
A/B testing is heel erg waardevol, maar er is één voorwaarde: verander slechts één ding tegelijkertijd. Als je én de buttontekst én de kleur én het tekstje erboven verandert, hoe weet je dan wat wel en niet werkt? Wat maakte uiteindelijk het verschil? Test je aanpassingen stuk voor stuk, zodat je precies weet wat beter converteert.
Veel velden in je invulformulier hebben
In de trant van “zet eenvoud centraal” is het echt een killer om te veel velden in je invulformulier te hebben. In principe heb je genoeg aan een naam en mailadres. Telefoonnummer kun je via de mail vragen. Of andersom: vraag om het telefoonnummer, bel en verkrijg op die manier het mailadres.
Lichte kleuren gebruiken voor buttons
Buttons moeten opvallen. Als ze te veel bij de opmaak van je tekst passen, zien mensen ze niet. Zonde voor je conversiepercentage. Kies een felle kleur. Zorg er wel voor dat de kleur nog bij je website past. Zijn je themakleuren bijvoorbeeld lichtgrijs en lichtgeel, dan kun je voor een goud-achtige of felgele kleur gaan (die nog wel leesbaar moet zijn, uiteraard).
Eindeloos nadenken maar niks doen
Conversieoptimalisatie gaat om testen. Je weet niet wat wel en niet goed converteert als je niet begint. Goed nadenken voordat je iets doet is goed, maar blijf er niet in hangen. Bouw die pagina, update dat formulier, design dat e-book, herschrijf die tekstjes voor je producten en ga testen. Alleen dan weet je hoe je je conversiepercentage omhoog krijgt!
Aan de slag met conversieoptimalisatie
Hopelijk hebben we je wat bijgebracht over conversieoptimalisatie. Hou in gedachten dat het, net als de rest van online marketing, een proces is wat tijd en aandacht vergt. Je moet erin investeren en zult niet van de ene op de andere dag mega veel resultaat zien. Het gaat om lange termijn resultaten. Focus jij je liever op je core business en wil je conversieoptimalisatie uitbesteden aan experts? Dan ben je bij ons aan het juiste adres.
Check onze conversieoptimalisatie pagina of neem meteen even contact met ons op via 020 – 2148939 of [email protected].
Online Baas worden? Meld je aan voor de nieuwsbrief!