Over het project
RET kiest voor employer branding: Van vacature naar verhaal
Bij RET draait het om meer dan een job: het draait om bijdragen aan een stad die in beweging blijft. Daarom koos de vervoerder voor een andere benadering van werving. Samen met RAFT zette RET de stap van ad hoc campagnes naar een duurzaam werkgeversmerk. Met succes.



Dit keer wilde RET het werven fundamenteel anders aanpakken. Geen losse vacaturecampagnes meer, maar bouwen aan een herkenbaar werkgeversmerk dat de juiste mensen aantrekt én behoudt.
Hierbij werken RAFT, Mosquito én Baas & Baas intensief samen – een unieke driehoek van strategie, branding, middelen en slimme campagnes. Ieder vanuit eigen expertise, maar volledig geïntegreerd. Zo werd het verhaal niet alleen bedacht en ontworpen, maar ook op het juiste moment en via het juiste kanaal gebracht.
Uitdaging
RET is jaarlijks op zoek naar tientallen nieuwe collega’s: van BOA’s tot monteurs. De focus lag lang op snelle instroom via jobboards en social advertenties. Maar de arbeidsmarkt verandert. De concurrentie is hevig, vacatures lijken op elkaar en het imago van bepaalde functies werkt soms tegen. Tijd voor een koerswijziging: van zenden naar verbinden, van functie naar verhaal.
Doelstellingen
- 40 nieuwe Buitengewoon Opsporingsambtenaren (boa’s) in 2025
- 25 nieuwe Monteurs
- RET als aantrekkelijke werkgever positioneren in een concurrerende markt
- Het imago van de functies versterken
- Kwalitatieve kandidaten aanleveren die succesvol door de selectieprocedure komen
- Op lange termijn aan de RET binden
Aanpak
Allereerst hebben we in kaart gebracht op wie de RET zich moet richten. We zijn hierbij uitgekomen op: Starters & zij-instromers waarin we een verschil maken tussen juniors en seniors. Daarnaast richten wij ons op de actief- én latentzoekende markt, om zoveel mogelijk geïnteresseerden te bereiken via open dagen en direct via de website.
Mediaplan
Via een mediaplan hebben wij in kaart gebracht hoe we deze doelgroep gaan bereiken. Als Employer Value hoog in het vaandel staat is het belangrijk dit ook op een duidelijke en unieke manier naar buiten te brengen. Hierdoor zijn er beelden gecreëerd met échte stoppingpower plus een simpel doch duidelijke boodschap.
Advertenties
Door het in kaart brengen van de employee journey, hebben we een plan gemaakt hoe wij de beelden i.c.m. ‘snackable content’ online kunnen plaatsen. Zo hebben wij gebruik gemaakt van Google Ads, Meta Ads, LinkedIn Jobslots en Indeed, naast alle offline uitingen die zijn gespot rondom Rotterdam en omstreken. In deze advertenties waren de reuzenbeelden te zien en ook video’s waarin boa’s en monteurs een inkijkje gaven in hun werkdag. Via Performance Max campagnes hebben wij het algoritme de juiste informatie gegeven om tot de perfecte doelgroep te komen.
Resultaten
We zijn nog bezig met het binnenhalen van sollicitaties, maar voor de eerste open dagen hebben we volle zalen getrokken voor boa’s, monteurs en techniek.
Conclusie
RET heeft met succes de stap gezet van losse vacaturecampagnes naar een duurzame employer branding-strategie. Door te focussen op het bouwen van een sterk werkgeversmerk en het vertellen van een authentiek verhaal, weet RET nu beter de juiste kandidaten aan te trekken én te binden. De volle open dagen en sollicitanten tonen aan dat deze nieuwe aanpak werkt en daar zijn wij trots op.


















