Growth Hacking 2 : Wat is Hotjar en waarvoor gebruik je het?

Door:

-

12/4/2019

Tafel met koffie, documenten etc.

Eerder legden wij in onze blog uit wat Growth Hacking precies is en hoe je dit kan inzetten voor jouw bedrijf. In die blog deelden wij onze eerste tip met betrekking tot Growth Hacking, namelijk: Google Analytics; Custom Alerts. Nu is het tijd voor een nieuwe tip! Ben jij al bekend met analysetools? In deze blog behandelen we Hotjar.

Wat is Hotjar?

Je hebt statistische tools en analysetools, Google Analytics is een statistische tool en Hotjar is een analysetool. Wat is precies het verschil? Met de statistische tool Google Analytics meet je met name de bezoeken van pagina tot pagina terwijl analysetool Hotjar het gehele bezoek opneemt, inclusief scroll- en muisbewegingen. Met Google Analytics zie je welke pagina’s worden bezocht maar met Hotjar zie je ook nog eens wat de gebruiker op deze pagina’s doet. Zie hieronder een voorbeeld.

Waarom Hotjar?

Als bedrijf wil je natuurlijk graag weten wat de bezoekers van je website doen en het liefste ook wat zij denken. Het zou ideaal zijn wanneer je in het hoofd van de bezoeker kan meekijken naar wat hij allemaal uitspookt voor hij overgaat tot conversie. Dit kan helaas niet, maar er is wel een ontzettend handig alternatief: Hotjar! Hotjar geeft inzicht in de customer journey. Ideaal voor websites waarbij het einde van de journey, de conversie, het meest relevant is. Dit hoeven geen directe aankopen te zijn. Een conversie is een behaald doel dus dit kan bijvoorbeeld ook een aanmelding voor de nieuwsbrief zijn.

Inzicht in het gedrag van gebruikers

Naar welke pagina’s gaan je bezoekers?’ ‘Waar klikken ze op?’ ‘Wanneer en waar verlaten ze de website?’ ‘Waar willen ze meer informatie over?’ ‘Wat vinden ze leuk en wat niet?’.  In Hotjar kun je letterlijk zien of potentiële klanten blijven hangen bij de juiste informatie en of ze call-to-actions zien of deze juist negeren. Om al deze data goed te analyseren maakt Hotjar zogenaamde ‘heatmaps’ aan. Met een heatmap zie je hoeveel gebruikers bepaalde handelingen doen en waar op de pagina ze zich bevinden.

Vrouw kijkt naar laptop gif
  • Click heatmap

Het woord zegt het al, met de click heatmap kun je zien waar mensen op klikken als ze op jouw pagina zijn. Het is de truc om te achterhalen wat je met deze informatie kunt en wij helpen je graag op weg! Stel je ziet dat mensen een knop overslaan of juist op een niet-klikbare afbeelding klikken, dan kun je daar actie op ondernemen. Je kunt bijvoorbeeld een link achter de afbeelding plaatsen en/of locatie van je knop aanpassen.

  • Move heatmap

Om goed te analyseren wat de gebruiker op je website doet is het ook slim om te kijken naar waar de muis zich bevindt. De muis vertelt je namelijk waar de ogen van de gebruiker op zijn gericht, je kunt de muis zien als een vinger die meeleest over het scherm. De move heatmap laat zien waar de muis zich bevindt.

  • Scroll heatmap

Met de scroll heatmap zie je tot waar de meeste bezoekers scrollen en of ze überhaupt scrollen. Een veelgemaakte fout is dat mensen bijvoorbeeld een call-to-action onderaan de pagina plaatsen. Dit is niet handig omdat veel bezoekers niet zo ver doorscrollen.

  • Recordings

Een user recording is een websitebezoek van een echte gebruiker op jouw website in videoformaat. In deze video’s zien we hoe de bezoekers klikken, bewegen, typen en navigeren. Eerder in de blog deelden wij als voorbeeld een user recording van Baas & Baas.

  • Conversion funnels

Naast heatmaps biedt Hotjar ook Conversion Funnels. Een conversion funnel is het proces dat uiteindelijk tot een conversie moet leiden. In conversion funnels kun je op eenvoudige wijze zulke funnels binnen de website definiëren. Op die manier kun je in kaart brengen bij welke stap in de funnel de bezoekers afhaken. Handig!

"WOW" gif
  • Forms

Form analysis is de reporting feature om de velden van elk formulier te optimaliseren. Je kunt exact zien wat gebruikers invullen in het formulier en dit analyseren. Hoe je dat precies doet? Heel simpel! Voeg het formulier toe door de URL in te vullen waarop deze te vind is. Indien er meerdere formulieren aanwezig zijn op de pagina krijg je de mogelijkheid het juiste formulier te kiezen.

Benieuwd naar tip nummer 3? Houd onze website en socials in de gaten voor een nieuwe update! Of heb je vragen over Hotjar of andere Growth Hacking gerelateerde zaken? Wij helpen je graag verder!

Online Baas worden? Meld je aan voor de nieuwsbrief!

Over de auteur:
LinkedIn icon
Wil jij een online baas worden? Wij maken van jouw website graag een baas op het internet.

Wij bieden alle websites een gratis quick scan aan.
Gratis quick scan!
Online Baas worden?

Laat je e-mail achter voor de maandelijkse baasbrief!

Bedankt voor je bericht!
Er is iets misgegaan met het versturen.
Categorieën
Recente berichten
Deel dit bericht

Wat onze klanten over ons zeggen

5.0 sterren op basis van 43 waarderingen.
Julien Dijkslag , Maart, 2023

Baas & Baas bedankt voor de goede service 🙌. Tot de volgende keer 💪🏼

Rogier van Kralingen , December, 2023

Geeft perspectief en uitstekende service, vooral in tijden waarin marketing overweldigend kan zijn.

Studio Noos , Mar 25, 2020

Wij zijn zeer tevreden met onze nieuwe webshop studionoos.com die is opgezet door Baas&Baas. De communicatie verloopt soepel en er wordt snel gehandeld als wij nog ergens hulp bij nodig hebben. Aanrader!

Heleen Spruijt , Februari, 2020

We zijn superblij met het eindresultaat van onze webshop neeve.com en vinden de samenwerking met Baas & Baas erg goed. De lijnen zijn kort waardoor er snel én efficient geschakeld kan worden.

Royal Moti Mahal
Kuin BV
Orange Capital Partners
Gouden Reael
Bar Italia
Henri Willig
't Klooster Interieurmakers
VondelGym
PANCAKES Amsterdam
DGTL Health
Sup Sup Club
IW-Net
Dappermaentje
Avalon Connect
Hedgehog Company
FunkyVinyl
Eventcare
Kroonluchter
The Sourcing Partners
StellaPower