Wat is Growth Hacking en hoe zet je het in?

Door:

-

19/3/2019

growth hacking blog||growth hacking blog||||
growth hacking blog

Growth Hacking is een term die je wellicht vaker voorbij hebt horen komen, maar wat is een Growth Hacker nou precies? Opvallend is het woord ‘hacker’, maar wordt dit er ook echt mee bedoeld? En waarom moet je hier als bedrijf écht gebruik van maken? Wij vertellen het je in deze blog.

Wat is Growth Hacking?

Als je nooit eerder van de term hebt gehoord denk je misschien dat het iets met hacken te maken heeft. Dit is echter niet het geval. De term ‘Growth Hacking’ werd in 2010 geïntroduceerd door Sean Ellis (Oprichter en CEO van Growth Hackers). Ellis noemt zichzelf geen ‘Marketeer’, maar een ‘Growth Hacker’. Maar wat is Growth Hacking dan precies?

'Hacker' gif

De term wordt meestal gebruikt in relatie tot startups. Maar niets is minder waar. Van startups, kleine familiebedrijven tot aan multinationals, allen kunnen gebruik maken van deze nieuwe marketingtechniek. Veel bedrijven weten nog niet wat Growth Hacking inhoudt terwijl velen er onbewust toch mee bezig zijn.

Oke.. nu weet je nog steeds niet wat Growth Hacking precies is. Growth Hacking is een marketingvorm om je bedrijf (snel) te laten groeien met minimale middelen. Dat klinkt als muziek in de oren, right? Grote campagnes maken plaats voor kleinere experimenten en lopende campagnes worden continu getest. Het doel hiervan is om de meest effectieve en efficiënte manieren te vinden om groei te realiseren. Deze relatief nieuwe aanpak staat dus beter bekend als Growth Hacking.

Waarom Growth Hacking?

Deze nieuwe vorm van marketing is een kostenefficiënte manier waarbij gebruik wordt gemaakt van visie, online marketing, de juiste tools, data, techniek en creativiteit om dat ene doel te bereiken: GROEI! Omdat je bij Growth Hacking nieuwe ideeën direct test, krijg je snel inzicht in welke ideeën succesvol zijn en welke niet. Door het uitvoeren van zo’n reeks testen, groeien bedrijven sneller. Bij Growth Hacking beslis je op basis van de uitkomst van de test, dus op basis van data. Richt je daarom bij iedere test op één metric, oftewel op één data uitkomst.  

Realiteit

Is het echt zo simpel als het klinkt? Nee, in de realiteit is het anders. Om deze marketingvorm goed aan te kunnen pakken is de juiste samenwerking nodig. Growth Hacking is een verzamelnaam van verschillende online marketing onderdelen. Binnen een bedrijf heb je verschillende afdelingen, neem bijvoorbeeld marketing, sales en productontwikkeling. Onderzoek (Discovery Surveys; how to improve interdepartmental communication) toonde aan dat twee op de drie werknemers de communicatie tussen verschillende afdelingen binnen de eigen organisatie slecht vindt. Dit terwijl bedrijven met goede interne communicatie juist 47% beter presteren. Slechte communicatie tussen de afdelingen is dan ook één van de grootste belemmeringen voor bedrijfsgroei.

"BOOM!!"gif

Aan de slag met Growth Hacking!

In het huidige ondernemersklimaat weten steeds meer bedrijven dat zij het zonder Growth Hacking niet gaan redden. De ultieme growth hack voor groeiende organisaties is dan ook het doorbreken van bestaande kaders om groei mogelijk te maken. Het is belangrijk dat iedereen binnen het bedrijf een Growth Hacking mindset heeft. Het slaan van bruggen tussen verschillende afdelingen is dus een goede eerste stap! Als je bevindingen en enthousiasme met elkaar deelt, gaat Growth Hacking leven binnen de organisatie. De weg hierheen verloopt niet zonder tegenslagen maar het is uiteindelijk zeker de moeite waard. Hoe meer verschillende meningen en ideeën medewerkers met elkaar delen, hoe sneller ze nieuwe ideeën genereren. En dan kan Growth Hacking écht van start gaan!

Praktische Growth Hacking TIP

Tip nummer 1 - Google Analytics: Custom Alerts

Hier is een Google Analytics Feature die jouw leven als Growth Hacker makkelijker zal maken:

  • Custom Alerts (aangepaste meldingen)

Het is erg belangrijk om regelmatig de prestaties van jouw site/product te analyseren. Vaak zijn de inzichten die je zoekt diep verborgen in de gegevens, maar heb je niet genoeg tijd om te graven naar deze inzichten.

Custom alerts werken eigenlijk heel eenvoudig, we hebben allemaal toegang tot een heleboel interessante gegevens in ons Google Analytics-dashboard. Het idee is dat je met behulp van de tool heel gemakkelijk een melding kan aanmaken. Google Analytics controleert dan constant jouw gegevensstromen en wanneer aan de voorwaarde voor de door jouw aangemaakte melding (customized alert) is voldaan, ontvang je een e-mail.

Wellicht vraag jij je nu af hoe je dan zo’n melding aanmaakt. Lees dan verder!

Stap 1: Start Google Analytics en open Aangepaste meldingen onder het kopje ‘Aanpassingen’.

Google analytics

Stap 2: Wanneer je Aangepaste meldingen hebt geopend, klik je op

"Aangepaste meldingen beheren" Button

en vervolgens op

"Nieuwe melding" Button

Stap 3: Custom Alert aanmaken.Voorbeeld:

Custom alert

Nu krijg je een melding wanneer het bouncepercentage met meer dan 20% toeneemt.

Het bouncepercentage is het aantal sessies waarbij één pagina wordt geladen gedeeld door alle sessies of het percentage van alle sessies op de site waarbij gebruikers slechts één pagina hebben bekeken. Deze sessies waarbij één pagina wordt geopend hebben een duur van 0 seconden. Hoe lager het bounce percentage, hoe beter. Wanneer je bovenstaande melding ontvangt is het handig om de volgende punten na te gaan:

  • Sluit de content goed aan bij de marketinguitingen waarmee je bezoekers naar de pagina stuurt?
  • Is er een duidelijke call-to-action?
  • Is de website voor mobiel geoptimaliseerd?
  • Staat de zoekfunctie op de pagina op een duidelijke plaats?
  • Werken alle links op en naar de pagina?

Benieuwd naar tip nummer 2? Houd onze website en socials in de gaten voor een nieuwe update!

Online Baas worden? Meld je aan voor de nieuwsbrief!

Over de auteur:
LinkedIn icon
Wil jij een online baas worden? Wij maken van jouw website graag een baas op het internet.

Wij bieden alle websites een gratis quick scan aan.
Gratis quick scan!
Online Baas worden?

Laat je e-mail achter voor de maandelijkse baasbrief!

Bedankt voor je bericht!
Er is iets misgegaan met het versturen.
Categorieën
Recente berichten
Deel dit bericht

Wat onze klanten over ons zeggen

5.0 sterren op basis van 43 waarderingen.
Julien Dijkslag , Maart, 2023

Baas & Baas bedankt voor de goede service 🙌. Tot de volgende keer 💪🏼

Rogier van Kralingen , December, 2023

Geeft perspectief en uitstekende service, vooral in tijden waarin marketing overweldigend kan zijn.

Studio Noos , Mar 25, 2020

Wij zijn zeer tevreden met onze nieuwe webshop studionoos.com die is opgezet door Baas&Baas. De communicatie verloopt soepel en er wordt snel gehandeld als wij nog ergens hulp bij nodig hebben. Aanrader!

Heleen Spruijt , Februari, 2020

We zijn superblij met het eindresultaat van onze webshop neeve.com en vinden de samenwerking met Baas & Baas erg goed. De lijnen zijn kort waardoor er snel én efficient geschakeld kan worden.

Royal Moti Mahal
Kuin BV
Orange Capital Partners
Gouden Reael
Bar Italia
Henri Willig
't Klooster Interieurmakers
VondelGym
PANCAKES Amsterdam
DGTL Health
Sup Sup Club
IW-Net
Dappermaentje
Avalon Connect
Hedgehog Company
FunkyVinyl
Eventcare
Kroonluchter
The Sourcing Partners
StellaPower