Haal meer uit Google Analytics: 5 tips

google analytics tips

Wanneer je een website hebt, maak je hoogstwaarschijnlijk gebruik van Google Analytics. Hiermee kun je op een eenvoudige manier zien hoeveel bezoekers er naar jouw website komen en hoe ze zich gedragen. Veel ondernemers maken echter niet optimaal gebruik van alle mogelijkheden van Analytics. Zelfs voor de ervaren gebruikers heeft Analytics soms nog geheimen. In deze blog vertellen wij je daarom hoe je meer uit Google Analytics kunt halen!

Doelen stellen

Om te beginnen kun je doelen gaan stellen in Analytics. Hiermee kun je meten of een bezoeker doet wat je wil dat hij doet. Denk hierbij aan het invullen van het contactformulier of het voltooien van een aankoop. In Analytics kun je de doelen eenvoudig aanmaken. Wanneer je deze eenmaal hebt aangemaakt, kun je de conversie in de gaten houden. Mocht je nog een stapje verder willen gaan, dan kun je deze resultaten opsplitsen in de kanalen waar ze vandaan komen. Zo kun je zien wat het meest en minst succesvolle kanaal naar jouw website is.

google analytics tips

Pagina

Naast het stellen van doelen kun je natuurlijk ook de prestaties van de pagina’s afzonderlijk bekijken. Hierbij kun je letten op verschillen factoren zoals:

  • het bounce percentage: het percentage bezoekers dat een enkele pagina bezoekt en zonder interactie weer weg klikt
  • het exit percentage: het percentage bezoekers dat op een bepaalde pagina de website verlaat
  • gemiddelde tijd dat een bezoeker op de pagina blijft
  • de laadtijd
  • de doel conversie en attributie: de hoeveelheid behaalde doelen

Bedenk hierbij goed wat deze resultaten zeggen. Een hoog bounce percentage hoeft namelijk niet altijd onwenselijk te zijn. Zo is een hoge bounce of exit percentage op een contactpagina niet erg en zelfs logisch.

Ads

Ads is ook onderdeel van Google en is een tool waarmee je reclame kunt maken in de zoekmachine. Met Ads maak je advertenties die zijn gebaseerd op zoekwoorden die je zelf kunt definiëren. Wanneer je gebruik maakt van Ads, is het verstandig om dit te koppelen aan Google Analytics. Zo kun je meteen inzichtelijk maken wat het gedrag van een bezoeker is na een klik of vertoning van de advertentie.

Tag manager

Naaste de standaard trackingcode van Analytics, kun je met Google Tag Manager informatie makkelijk inzichtelijk maken. Met de Tag Manager kun je alle trackingscodes op je website beheren en bijsturen. Zo kun je gebeurtenissen bijhouden zoals het aantal keren dat op een bepaalde knop is geklikt of een document is gedownload. Voor meer informatie over het integreren van Tag Manager op je website, kun je onze blog hierover lezen.

Analyseren

Uiteindelijk is het belangrijk om het geheel te analyseren. Aan losse cijfers alleen heb je niet zoveel. Probeer conclusies te trekken uit de losse statistieken van bezoekers, hits en pageviews. Speel hier op in en maak actiepunten om de doelen te behalen. Zo kun je bijvoorbeeld voor en na experimenten uitvoeren om te kijken wat wel en niet werkt.

google analytics tips

Tot slot is het belangrijk om in een privacy verklaring op te nemen dat je gebruik maakt van Google Analytics. Vanaf vandaag, 25 mei 2018, zal de Algemene verordening gegevensbescherming van toepassing zijn. Zorg dus dat je een privacyverklaring hebt op jouw website waarin staat hoe jij met persoonlijke gegevens omgaat.

Maak jij gebruik van Google Analytics? Mocht je nog andere goede tips hebben, laat het ons dan weten!

Online Baas worden? Meld je aan voor de nieuwsbrief!

2018-07-05T09:19:19+00:00

Leave A Comment

shares