Gebeurtenissen meten met Google Tag Manager

Door:

-

24/4/2017

google-tag-manager-uitgelicht
google-tag-manager

Gebeurtenissen bijhouden is een van de beste manieren om inzicht te krijgen in de gebruikersacties op jouw website, zoals het aantal keren dat op een knop is geklikt, een formulier is ingediend of documenten zijn gedownload. In deze blogpost tonen we aan hoe je het aantal kliks op call-to-action buttons kunt meten.

Google Tag Manager integreren op je website is zeer eenvoudig. Hieronder wordt in 3 stappen uitgelegd hoe.

1. Google Tag Manager-account maken

Ga naar Google Tag Manager en klik op 'Nu registeren'. We raden aan om je huidige Google account, die ook gebruikt wordt voor bijvoorbeeld Google Analytics te gebruiken. Vervolgens ben je ingelogd en klik je op 'Account maken'.

google-tag-manager-account
google-tag-manager

Na het doorlopen van de stappen, krijg je een popup te zien met daarin de containercode. Deze code dient geplaatst te worden in je website zoals aangegeven. Het <script>-gedeelte van het JavaScript-fragment wordt in het gedeelte <head> van de HTML-uitvoer van jouw webpagina geplaatst. Het <noscript>-gedeelte moet direct na het openen van de  <body> tag.

google-tag-manager-installeren

2. Tag aanmaken

Je kunt snel en eenvoudig gebeurtenistags maken met behulp van ingebouwde variabelen. In dit voorbeeld laten we zien hoe je een gebeurtenis implementeert na een klik op de knop 'Meer informatie'. Gebeurtenissen bijhouden wordt gestart via triggers van het type 'Klik'. Zorg er daarom eerst voor dat al je klikvariabelen in het menu 'Variabelen' zijn aangevinkt voordat je gebeurtenistags gaat maken:

ingebouwde-variabelen-Google-Tag-Manager
Kliks-Google-Tag-Manager

Vervolgens maak je een nieuwe tag in Google Tag Manager. Je kunt dit doen door in het tagsmenu de optie 'Nieuw' te selecteren en kies voor de Universal Analytics-tag. Je dient daarna je tracking-ID van het gewenste Google Analytics property in te vullen. Dit kun je terugvinden in Google Analytics door te klikken op 'Property-instellingen' onder 'Beheerder'.

google-tag-manager-tracking-id

Wijzig het trackingtype in 'Gebeurtenis' en vul de velden in. De categorie kan worden gebruikt om aan te geven waar een gebeurtenis plaatsvindt. De actie biedt informatie over de gebruikersactie op jouw website. In dit geval klikt de gebruiker op de knop 'Meer informatie' en daarom krijgen de actie en de categorie die naam. Het label moet ons informatie verschaffen over waarop is geklikt. Kies hier voor de variabele {{Page Path}} indien de button op meerdere productpagina's voorkomt. Zo kan je in Google Analytics nagaan op welke URL de button werd aangeklikt. De configuratie van de trackingparameter ziet er als volgt uit:

google-tag-manager-tagconfiguratie-01

Klik op doorgaan.

3. Trigger aanmaken

Vervolgens moet je selecteren waardoor deze tag moet worden geactiveerd. Open daarom een nieuwe tab in Google Tag Manager. Ga naar triggers en klik op 'Nieuw'. Noem deze trigger 'Generic Klik Trigger'. Kies daarna als triggertype 'Klik - alle elementen' en 'Alle klikken'.

google-tag-manager-triggerconfiguratie

Voordat je jouw aangemaakte trigger publiceert, adviseren wij om deze eerst grondig te testen, voordat je eventuele data vervuilt in Google Analytics. Dit kan met de ingebouwde debugger. Deze functie vind je rechtsboven in Google Tag Manager onder 'Publiceren'.

google-tag-manager-publiceren
google-tag-manager-voorbeeld

Open de pagina op je website waar de knop zich bevindt. Als deze al open stond, klik dan op vernieuwen. In de testmodus krijg je een overlay op je te testen website. Je kunt dan elke aangemaakte trigger testen of deze juist wordt geactiveerd. Klik vervolgens op de knop die je wenst te meten. Deze handeling verschijnt nu in de overlay. Om te controleren ga je naar 'Variabelen'.

Google-Tag-Manager-Tekst

In dit voorbeeld heeft de knop op onze website de unieke voorwaarde class="meer informatie". Dit betekent dat we de ingebouwde variabele 'Kliktekst' kunnen gebruiken om deze trigger te filteren. Ga terug naar Google Tag Manager en open 'Generic Klik Trigger'. Wijzig de naam van de trigger. Stel de voorwaarde voor activering van de trigger in op 'Sommige klikken'. Er wordt een nieuw selectieveld weergegeven waarin je de activeringsvoorwaarden kunt invoeren. In de triggerconfiguratie stellen we de voorwaarde 'Kliktekst komt overeen met meer informatie’ in. De voltooide trigger ziet er als volgt uit. Sla vervolgens de trigger op.

google-tag-manager-trigger-meerinfo

Open het tabblad met de tag. Kies de trigger die je net hebt aangemaakt. De tag ziet er als volgt uit:

google-tag-manager-tag-eind
Google Tag Manager-Trigger-Tag

Sla de tag op, bekijk een voorbeeld ervan, spoor fouten op in de testmodus en publiceer de tag.

Google-Tag-Manager-gebeurtenis

Tip!

De resultaten kun je bovendien in Google Analytics terugvinden onder real-time. Om de conversiepercentages te gaan meten op lange termijn kun je de gebeurtenissen als doel instellen in Google Analytics.

Dit was slechts een van de talloze mogelijkheden met Google Tag Manager. Het komt er op neer dat vrijwel alles meetbaar te maken is met Google Tag Manager. We raden iedereen aan om gebruik te maken van Google Tag Manager om op een eenvoudige manier waardevolle inzichten te verkrijgen.

Vond je dit interessant?

Abonneer je nu en ontvang relevante marketing & social media tips uit de praktijk eenvoudig via e-mail. Mis dit niet.

Over de auteur:
LinkedIn icon
Wil jij een online baas worden? Wij maken van jouw website graag een baas op het internet.

Wij bieden alle websites een gratis quick scan aan.
Gratis quick scan!
Online Baas worden?

Laat je e-mail achter voor de maandelijkse baasbrief!

Bedankt voor je bericht!
Er is iets misgegaan met het versturen.
Categorieën
Recente berichten
Deel dit bericht

Wat onze klanten over ons zeggen

5.0 sterren op basis van 43 waarderingen.
Julien Dijkslag , Maart, 2023

Baas & Baas bedankt voor de goede service 🙌. Tot de volgende keer 💪🏼

Rogier van Kralingen , December, 2023

Geeft perspectief en uitstekende service, vooral in tijden waarin marketing overweldigend kan zijn.

Studio Noos , Mar 25, 2020

Wij zijn zeer tevreden met onze nieuwe webshop studionoos.com die is opgezet door Baas&Baas. De communicatie verloopt soepel en er wordt snel gehandeld als wij nog ergens hulp bij nodig hebben. Aanrader!

Heleen Spruijt , Februari, 2020

We zijn superblij met het eindresultaat van onze webshop neeve.com en vinden de samenwerking met Baas & Baas erg goed. De lijnen zijn kort waardoor er snel én efficient geschakeld kan worden.

Royal Moti Mahal
Kuin BV
Orange Capital Partners
Gouden Reael
Bar Italia
Henri Willig
't Klooster Interieurmakers
VondelGym
PANCAKES Amsterdam
DGTL Health
Sup Sup Club
IW-Net
Dappermaentje
Avalon Connect
Hedgehog Company
FunkyVinyl
Eventcare
Kroonluchter
The Sourcing Partners
StellaPower