10 jaar terug in de tijd: de marketing trends van 2010 tot 2019

Door:

-

10/2/2020

Foto van een fysieke hashtag

In de laatste 10 jaar is er een hoop veranderd rondom online marketing. Het medialandschap van toen is bijna niet meer terug te zien in de online wereld van nu. Van uren hangen voor de buis naar minutenlang scrollen door onze devices. We zien chatbots en influencers als onze beste vriend en brands gebruiken steeds handigere middelen om sneller en makkelijker de interactie aan te gaan. Je zou bijna vergeten hoeveel er eigenlijk veranderd is in die 10 jaar! In dit artikel blikken we terug op een aantal interessante marketing trends tussen 2010 en 2019.

Overgang van Hyves naar Facebook

Wat ooit een van de grootste social media platforms van Nederland was, is nu niets meer dan een herinnering. Hyves, opgezet op 22 september 2004, werd tot 2010 door ruim 10 miljoen mensen gebruikt. Helaas verloor de site rond 2010 ook steeds meer bezoekers aan andere sociale netwerken.

Eigenaar Telegraaf Media Groep draaide in maart 2013 een enorm verlies. Hyves had toen tot eind 2013 de mogelijkheid om zich te bewijzen als mediaplatform. Helaas werd op 31 oktober 2013 bekend dat het sociale netwerk niet meer te redden was. Op 2 december 2013 was het voorbij; de “krabbels” werden “likes” en beetje bij beetje shifte de grote groep gebruikers naar het Amerikaanse platform Facebook. In februari 2014 vierde Facebook haar 10e verjaardag en nu, 6 jaar later, telt Facebook 829 miljoen gebruikers. De 30-jarige Mark Zuckerberg krijgt ondanks het succes steeds meer kritiek over de handelswijze van zijn bedrijf. De vernieuwde online wereld brengt helaas ook privacyrisico's met zich mee.

Animatie van bananen als cheerleaders

Toenemend belang van de website

Zo’n 84% van de marketeers geeft aan dat er steeds meer focus ligt op online. Sinds de laatste jaren dient een website als visitekaartje om een product of dienst te introduceren bij de consument en hen over te halen om hier gebruik van te maken. Aan de hand van verschillende tools en kanalen kun je ervoor zorgen dat de (potentiële) doelgroep naar je pagina komt. Zo maken merken steeds meer gebruik van SEO, social media, content marketing en linkbuilding - om crossmediaal zoveel mogelijk mensen naar het belangrijkste kanaal te genereren, de website.

“In onze visie op online marketing is de website altijd de belangrijkste plek op het internet.”

Complexiteit van SEO

Je hebt ongetwijfeld wel eens gehoord van SEO: het optimaliseren van je website om makkelijker vindbaar te worden voor zoekmachines. Steeds meer bedrijven maken gebruik van SEO. Toch blijft het een uitdaging om vindbaar te blijven in een oceaan van online data.

SEO werkt met keywords, zinsconstructies of linkjes die het voor Google nog makkelijker maken om een website bovenaan te plaatsen. Ook metadata wordt steeds belangrijker. Metadata beschrijft wat voor data er in een blogartikel of landingspagina staat, erg belangrijk voor de vindbaarheid. Gelukkig zijn er tools die SEO makkelijker maken. Plugin Yoast bijvoorbeeld. De plugin vertelt jou wat je nodig hebt om over de perfecte SEO te beschikken.

Er wordt verwacht dat Google niet meer de enige grote zoekmachine zal zijn. In de VS zijn zoekmachines zoals Bing en Baidu steeds meer in opkomst. Dit betekent meer complexiteit voor SEO, maar ook weer kansen om als bedrijf gebruik te maken van andere zoekmachines.

Groei van Instagram & influencer marketing

Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Daar is Instagram het perfecte voorbeeld van. In 2019 is het platform het hardst gestegen qua gebruik (een groei van 26%), en dat is ook niet zo gek. Sinds de opkomst van influencer marketing draait het social media platform op volle toeren. Het platform is namelijk niet alleen een kanaal om aantrekkelijke beelden op te delen. Tegenwoordig wordt Instagram massaal gebruikt door merken, influencers en een combinatie van die twee.

Merken zoeken nieuwe manieren om hun doelgroep te bereiken. Dit doen ze niet meer uit eigen naam, maar die taak geven ze aan influencers. Dit zijn personen met veel volgers en een groot bereik. Door middel van posts, stories of een korte vlog video via IGTV, wordt het product van het merk uitgelicht op het kanaal van de influencer. Instagram is daarom het perfecte kanaal om deze content te verspreiden omdat een influencer eenvoudig een link kan delen die waardevolle traffic genereert naar een website.

Meer over influencer marketing? Lees hier alle ins & outs en lees hier onze blog over het uitkiezen van een influencer.

Shift naar personalisatie

Een andere booming trend in de marketingwereld is personalisatie. We hebben dankzij huidige technieken steeds meer toegang tot ‘big data’. Geografische informatie, informatie over iemands device of informatie over welke soort muziek iemand graag luistert. Met deze data kan een merk tegenwoordig ontzettend veel. Je hoeft alleen maar te weten wat jouw doelgroep nodig heeft en dan kun je jouw product of dienst zo promoten dat het interessant wordt voor de consument.

De laatste jaren zijn de mogelijkheden veel specifieker geworden. Ook anonieme bezoekers kunnen getarget worden op basis van zoektermen, URL-verwijzingen, en locatie. Dit maakt het voor een merk nog makkelijker om advertenties te tonen aan potentiële consumenten.

Opkomst van AI

Wie had ooit gedacht dat praten met een robot werkelijkheid zou worden? De nieuwste technologieën bewijzen dat het mogelijk is. We schreven al eerder een blogpost over chatbots en de bijbehorende voor- en nadelen. De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) is door de marketingwereld opgepakt. Merken zetten chatbots in om in gesprek te gaan met de consument en zo de klantenservice te ontlasten.

Messenger bots gaan zelfs een stapje verder. Neem bijvoorbeeld luchtvaartmaatschappij KLM. De bots van KLM boeken voor jou een vlucht, checken je bagage in en vragen of je een fijne vlucht hebt gehad. Allemaal automatisch via de Messenger bot.

Er zijn steeds meer manieren om via kunstmatige intelligentie de consument te bereiken. Google Home en Alexa zijn het perfecte voorbeeld van een home assistent die niet alleen de consument helpt met kleine taakjes maar hierdoor ook beschikt over oneindig veel informatie van deze persoon. Een handige manier om als merk weer op in te spelen.

Iemand kookt in een pan met AR

Opkomst van TikTok

TikTok werd op 2 augustus 2018 gelanceerd. Dit platform voor jongeren maakt het mogelijk om muziek video's te delen van 3 tot 15 seconden. In de laatste twee jaar is TikTok gegroeid met 830.000 gebruikers van 6 t/m 18 jaar. De enorme data waarover de app beschikt kan interessant zijn voor merken. Met het platform kun je doelgerichte content delen die past bij de doelgroep maar ook zorgt voor conversie of naamsbekendheid.

Voorloper Musical.ly verscheen in 2014 en had in 2016 al 90 miljoen gebruikers. Er werden gemiddeld 12 miljoen video’s per dag geplaatst. In 2017 had het platform meer dan 200 miljoen gebruikers. Eind 2017 combineerde de eigenaar Musical.ly met TikTok waardoor TikTok het enige platform werd voor snelle, interactieve video’s.

“Netflix werd in 2014 door 614.000 mensen gebruikt, wat in 5 jaar steeg met 3.17 miljoen gebruikers.”

Overgang van tv naar Netflix

De grootste trend van de laatste jaren, is de overgang van traditionele tv naar Netflix. Sinds 2014 is het tv-gebruik sterk afgenomen. De gebruiker heeft het heft in eigen handen genomen en wordt niet meer geleid door wat er te zien is op tv maar bepaalt zijn eigen kijkschema. Tv kijken doen we niet alleen op de televisie maar telefoons, tablets en laptops dienen steeds meer als medium. Opmerkelijk is de groei van Netflix sinds 2014. Het platform werd toen door 614.000 mensen gebruikt, wat in 5 jaar steeg naar 3.17 miljoen gebruikers.

Wat betekent dit voor online marketing? Consumenten zijn bereid om in gesprek te gaan met een merk, maar dit gaat volgens hun eigen agenda. Ze bepalen hun eigen kijktijd en verwachten een persoonlijke benadering. Geen wachttijden of onnozele reclames meer. Ze willen duidelijkheid en willen zich kunnen identificeren met een merk of product. Als merk hoef je niet meer uit eigen naam te spreken, maar gebruik je een chatbot of influencer die deze taken voor je oppakt.

Wij kijken uit naar de marketing trends van 2020 en zijn benieuwd naar wat de komende 10 jaar ons zal brengen!

Ook een online Baas worden? Meld je aan voor de nieuwsbrief!

Over de auteur:
LinkedIn icon
Wil jij een online baas worden? Wij maken van jouw website graag een baas op het internet.

Wij bieden alle websites een gratis quick scan aan.
Gratis quick scan!
Online Baas worden?

Laat je e-mail achter voor de maandelijkse baasbrief!

Bedankt voor je bericht!
Er is iets misgegaan met het versturen.
Categorieën
Recente berichten
Deel dit bericht

Wat onze klanten over ons zeggen

5.0 sterren op basis van 43 waarderingen.
Julien Dijkslag , Maart, 2023

Baas & Baas bedankt voor de goede service 🙌. Tot de volgende keer 💪🏼

Rogier van Kralingen , December, 2023

Geeft perspectief en uitstekende service, vooral in tijden waarin marketing overweldigend kan zijn.

Studio Noos , Mar 25, 2020

Wij zijn zeer tevreden met onze nieuwe webshop studionoos.com die is opgezet door Baas&Baas. De communicatie verloopt soepel en er wordt snel gehandeld als wij nog ergens hulp bij nodig hebben. Aanrader!

Heleen Spruijt , Februari, 2020

We zijn superblij met het eindresultaat van onze webshop neeve.com en vinden de samenwerking met Baas & Baas erg goed. De lijnen zijn kort waardoor er snel én efficient geschakeld kan worden.

Royal Moti Mahal
Kuin BV
Orange Capital Partners
Gouden Reael
Bar Italia
Henri Willig
't Klooster Interieurmakers
VondelGym
PANCAKES Amsterdam
DGTL Health
Sup Sup Club
IW-Net
Dappermaentje
Avalon Connect
Hedgehog Company
FunkyVinyl
Eventcare
Kroonluchter
The Sourcing Partners
StellaPower