Influencer marketing is inmiddels een bekende term en wordt steeds vaker door merken ingezet. Veel merken hebben influencer marketing al standaard in hun marketingmix. Ook gebeurt het steeds vaker dat influencer marketeers worden aangenomen om hier fulltime mee bezig te zijn. Deze nieuwe vorm van marketing bevindt zich in een groeiende en dynamische markt. Voortdurend zijn er nieuwe trends en regels. Lora Stokkel van influencer marketing agency Onfluence deelt in deze blog drie insider tips over het werken in of met deze dynamische business.

Tip 1: kijk verder dan cijfers

Het is logisch dat marketeers kijken naar wat marketing kost en wat het uiteindelijk oplevert. Zij moeten vaak aan hun werkgever verantwoorden waarom ze marketingbudget vrij gemaakt willen hebben voor een bepaalde activiteit. Waar vroeger het effect van marketing nog erg lastig te meten was, is het tegenwoordig steeds beter meetbaar. Het gaat hierbij voornamelijk om het creëren van awareness. Probeer daarom als doelstelling te hebben dat mensen zich inschrijven voor jouw nieuwsbrief of het merk gaan volgen op Instagram. Zo hou je de nieuwe volgers warm en kunnen zij op een later moment overtuigd worden van jouw product of dienst.

Een giveaway helpt ook erg goed om awareness te creëren. Laat influencers een winactie doen, zo creëren beide partijen nog meer awareness voor het merk, doordat er veel interactie ontstaat.

Vaak zijn de grootste resultaten van influencer marketing niet altijd op korte termijn zichtbaar. Mensen hebben herhaling nodig om uiteindelijk over te gaan tot actie zoals het kopen van een product of het gebruikmaken van een dienst. Door het merk frequent te laten zien, zal ook deze vorm van marketing uiteindelijk zorgen voor een stijging in de verkopen.

Tip 2: maak van influencers ambassadeurs

Eenmalige samenwerkingen zijn verleden tijd. Werkt een influencer goed voor jouw merk en is hij of zij ook enthousiast over jouw merk? Zorg dan dat je deze influencer vaker inzet en ga een lange termijnrelatie aan. Dit houdt niet alleen in dat zij op regelmatige basis iets voor jou promoten maar ook dat je elkaar beter leert kennen. Een ambassadeursplanning is hier een handig middel voor. Zo plan je voor een jaar op vaste dagen in wanneer en wat je hen wat opstuurt. Dit kan bijvoorbeeld met kerst of op hun verjaardag. Zorg daarnaast dat jouw ambassadeurs als eerste een product mogen uittesten of betrek hen bij het ontwikkelen van een nieuw product. Influencers zijn gek op privileges.

 

“Als influencers eenmaal ambassadeurs zijn, behandel hen dan als vrienden en niet als werknemers.”

 

Als je eenmaal ambassadeurs hebt voor je merk is het belangrijk dat je het contact warm houdt. Behandel hen als vrienden en nooit als werknemers. Vraag af en toe hoe het met hen is en zorg dat je actief reageert op hun social media kanalen. Je kan bij het opsturen van een product een kaartje bijvoegen met daarop dat je het leuk zou vinden als ze dit zou delen maar je kunt dit nooit verplichten.

Tip 3: zet de influencer in als je nieuwe fotograaf

Het lijkt een goed idee, influencers inzetten met een enorm bereik. Het is alleen jammer dat er aan dat enorme bereik vaak ook een enorm prijskaartje hangt. Veel mensen weten niet dat je influencer marketing ook op een ander manier kan inzetten. Op dit moment zijn er veel beginnende influencers, met nog relatief weinig volgers, die content creëren van zeer hoge kwaliteit. Deze influencers kunnen ingezet worden voor bijvoorbeeld productfotografie of promotiemateriaal. Zij zijn namelijk super creatief en vragen nog geen belachelijk hoge vergoeding. Zo kom je als merk aan kwalitatief goede content waar je niet een heel team voor hoeft in te zetten en zo bespaar je op de kosten.

Let hierbij wel op dat je influencers werft die content creëren dat bij het merk en de uitstraling passen. Wanneer je het lastig vindt om de juiste influencers te werven is het mogelijk om hiervoor een bureau in te schakelen. Zij gaan dan voor jou opzoek naar de juiste influencers waarbij de content bij het merk past.

Als je vastloopt, vragen hebt of niet weet hoe je moet beginnen met het opzetten en inrichten van influencer campagnes is het mogelijk om een bureau in te schakelen. Bij Onfluence is het bijvoorbeeld mogelijk om de volledige influencer marketing uit te besteden, maar ook om flexibele ondersteuning te ontvangen.

Kijk vooral hoe influencer marketing in je marketingmix past. Onthoud dat influencer marketing een onderdeel is van de langetermijnstrategie en zorg per influencer campagne voor een juiste doelstelling. Ga niet voor eenmalige samenwerkingen maar zorg dat influencers ambassadeur worden van je merk. Heb je ambassadeurs gevonden voor je merk? Houd het contact dan warm en creëer een gelijkwaardige relatie. Wil je een keer een influencer inzetten enkel voor fotografie? Selecteer hen op de kwaliteit van de content en zorg dat zijn of haar stijl bij de stijl van het merk past.

Bonus tip: laat de influencer een dag de Instagram Story van het merk overnemen

Bespreek allereerst met de influencer wat zij die dag gaan delen via Instagram stories. Bijvoorbeeld: ‘een kijkje in het leven van’ of ‘behind the scene’. De influencer vermeldt op het eigen Instagramaccount dat zij die dag een take-over doet via stories van het merk. Hierdoor zullen nieuwe volgers binnenstromen en heb jij als merk weer nieuwe en creatieve content.

Wil jij weten hoe Onfluence d.m.v. het inzetten van influencers de online naamsbekendheid van jouw merk kan vergroten? Vraag dan vrijblijvend meer informatie aan.