Home » Online Marketing Blog » Influencer marketing inzetten voor jouw bedrijf in 2019

Influencer marketing inzetten voor jouw bedrijf in 2019

influencer marketing

Het fenomeen influencer marketing wordt steeds groter en groter. Ook in 2019 zet deze trend zich voort. Deze industrie is goed voor miljarden dollars en voor veel grote bureaus en merken is een samenwerking met influencers een prioriteit. Nu betekent het niet dat alleen grote bedrijven influencer marketing kunnen inzetten. Kleine bedrijven kunnen dit namelijk ook door middel van micro -en nano-influencers. Ben je benieuwd hoe je influencer marketing kunt inzetten? Lees dan verder.

Wat is influencer marketing?

Merken zijn steeds meer op zoek naar een andere manier van communiceren en stuiten dan op mensen via sociale media. Mensen die anderen vertrouwen geven en met wie anderen zich kunnen identificeren. Daarom is influencer marketing zo interessant. Het grootste onderscheid tussen influencers en merken is dat influencers beter zijn in branding en een merk beter is in marketing. Branding betekent zaaien en marketing betekent oogsten en dat is waarom een merk en een influencer zo goed samengaan. Het draait bij influencer marketing niet alleen om het bereik, maar vooral om de betrokkenheid van de volgers. Wil je een groot bereik dan kies je voor grote influencers en wil je betrokkenheid dan kies je voor micro- en nano-influencers. Daarnaast kun je als minder groot bedrijf ook micro-en nano-influencers inzetten, omdat deze vaak goedkoper zijn dan influencers met groot aantal volgers.

Waarom micro-influencers?

Het draait voor de meeste merken om authentieke en dus waardevolle interacties daarom zullen zij kiezen voor een of meerdere kleinere influencers. De volgers van micro-influencers zijn vaak een niche die misschien wel perfect aansluit bij jouw doelgroep. Bovendien is het bij micro-influencers minder moeilijk om ze te vormen naar jouw ideeën. Micro-influencers staan meer tussen het merk en het publiek in en worden als beter benaderbaar en betrouwbaar gezien. Hun volgers sluiten echt aan bij hun interesses en daarom is er een grote kans dat hun volgers ook geïnteresseerd zijn in jouw product of merk als jij de juiste influencer kiest. Influencer marketing is net een relatie: een perfecte match is belangrijk om het leuk te hebben en houden.

Why

De perfecte match

Het is eerst belangrijk om in je achterhoofd te houden dat je influencers niet alleen op hun bereik uitkiest, maar ook op hun content. Influencers creëren namelijk content. Jouw content wordt vervangen of deels vervangen door een influencer en dat betekent dat jouw content niet alleen authentieker wordt, maar ook gelijk wordt gedeeld op de kanalen van je influencer. Als je een influencer kiest dan kijk je vooral naar het imago en het bereik van de persoon. Het is belangrijk dat het imago van de persoon en jouw product of merk overeenkomen. En vergeet vooral het concept niet. Je kan vaak beter een kleinere influencer benaderen dan een grote influencer die niks met jouw concept of product te maken heeft. Je hebt zo een veel grotere betrokkenheid.

 

De juiste influencer vinden

  1. Bereik: kijk naar het bereik van de influencer, maar vergeet vooral de betrokkenheid niet.
  2. Niche: Veel invloed op een kleinere doelgroep kan veel voordeliger zijn dan minder invloed op een grotere doelgroep.
  3. Andere influencers: Kijk ook naar het contact van influencers onderling, zodat je hier wellicht nog meer voordeel uit kunt halen.
  4. Win-winsituatie: Zowel de influencer als jouw bedrijf moet iets aan de samenwerking hebben.
  5. Demografie: Kijk waar de volgers zitten van de influencer. Vult dit jouw doelgroep aan?
  6. Persoonlijkheid: zorg dat de persoonlijkheid van de influencer aansluit bij jouw merk.
  7. Kanalen: zoek een influencer die de kanalen gebruikt die bij jouw boodschap passen.
  8. Kwaliteit: De stijl en de kwaliteit van teksten, foto’s en video’s past bij jouw merk.

 

Meten is weten

Je kunt op verschillende manieren de invloed van influencers meten. En dat is ook erg handig om te kunnen meten of je samenwerking wel rendabel is. Je kunt het beste kijken naar de betrokkenheid van de bezoekers op het platform in plaats van het aantal unieke bezoekers of views per maand te bekijken. De influencer kan daarnaast ook via Google Analytics bekijken hoe groot het aantal terugkerende bezoekers is. Dit geeft weer hoe graag en hoe vaak een bezoeker de website van de influencers bezoekt. Bovendien geven reacties op een blog of post ook weer hoe groot de betrokkenheid van het publiek is.

Nog een aantal extra tips:

  • Het is belangrijk om de influencer vrijheid te geven. Het doel van het merk moet natuurlijk wel hetzelfde blijven, maar de influencer moet ook trouw blijven aan de volgers. Niemand kent zijn eigen publiek beter dan degene die het heeft opgebouwd. Zo ontstaat er authentieke content en dat heb je nodig als merk.
  • Duurzame relaties zijn belangrijker dan tijdelijke relaties met influencers. Resultaten vallen namelijk vaak tegen bij het tijdelijk gebruik van influencers. Door het vermijden van pieken en dalen kun je bijvoorbeeld langetermijnrelaties opbouwen met je belangrijkste influencers en ze uiteindelijk merkambassadeurs maken.

 

Online Baas worden? Meld je aan voor de nieuwsbrief!

2019-02-05T10:23:42+00:00

Leave A Comment

shares