Hoe zorg je ervoor dat er meer bezoekers naar jouw website komen? En hoe weet je vervolgens zeker dat dit ook daadwerkelijk relevante bezoekers zijn?
Door middel van een checklist laten wij aan jou zien hoe je relevante bezoekers naar jouw website krijgt met behulp van Facebook Marketing. 

Laten we eerst even kort uitleggen wat Facebook Marketing inhoudt en hoe het in kan zetten: Facebook Marketing houdt in dat jij jouw product of dienst via Facebook op de markt zet. Dit kun je doen door middel van Facebook Advertising, ook wel Facebook Ads genoemd. Met Facebook Ads worden jouw advertenties getoond in het nieuwsoverzicht van Facebook gebruikers. Daarbij kun je nog verder gaan door jouw advertenties te tonen aan Facebook gebruikers die voor jou relevant zijn: jouw doelgroep. Facebook Ads is daarom een perfecte manier om bijvoorbeeld de naamsbekendheid van jouw bedrijf onder een doelgroep te vergroten of een product te promoten waar de doelgroep wellicht in geïnteresseerd is.

Door naar de Facebook Marketing Checklist checklist!

Gebruik deze lijst om voor jezelf af te vinken of je dit al op de juiste manier doet, zodat je uiteindelijk de beste resultaten haalt uit jouw campagnes. 

1. Maak géén gebruik van de ‘Promoot’ knop onderaan je post. Hierbij heb je te weinig keuze om de juiste doelgroep kiezen.
Gebruik in plaats daarvan Facebook Business Manager.

2. Gebruik de Facebook-pixel, deze geeft je inzicht in de acties die mensen op jouw website uitvoeren en meet de resultaten van jouw advertenties.

3. Maak gebruik van Facebook Event Setup. Hiermee kun je onder andere het aantal klikken op een link of knop bijhouden.

4. Zorg dat je de juiste doelgroepen in beeld hebt en maak hiervoor aangepaste doelgroepen aan. Hiermee kun je bijvoorbeeld bezoekers die je website hebben bezocht retargeten.
Je kunt verschillende doelgroepen aanmaken, zoals bezoekers van een bepaalde pagina of op basis van hoe lang bezoekers op je website zijn geweest.

5. Maak gebruik van Lookalike audiences. Hiermee kun je nieuwe mensen bereiken die vergelijkbaar zijn aan jouw bestaande klanten (de aangepaste doelgroepen).

6. Besteed je budget zo efficiënt mogelijk door middel van Campagne Budget Optimalisatie.
Met Campagne Budget Optimalisatie kies je zelf hoeveel geld je gaat gebruiken voor een campagne, alleen zal Facebook dit geld voor je verdelen over de verschillende doelgroepen (van bijvoorbeeld je lookalike audience doelgroepen). Daarbij zorgt Facebook ervoor dat de best converterende doelgroep meer budget zal krijgen dan minder converterende doelgroepen. 

7. Maak gebruik van automatische plaatsingen.
Facebook selecteert hier zelf de goedkoopste opties door te kijken naar alle beschikbare mogelijkheden voor de plaatsingen. Selecteer alleen plaatsingen, bij campagnes specifiek gericht op Instagram / Facebook. 

8. Gebruik dynamische advertenties.
Je kiest hierbij zelf verschillende afbeeldingen, titels en teksten, waarmee Facebook vervolgens automatisch verschillende advertenties creëert. Zo heb je in één keer een heleboel verschillende advertenties.

9. Zorg dat je jouw campagnes test door middel van A/B testing.
Door A/B testen uit te voeren bij campagnes krijg je inzicht in wat wel en niet werkt. Hierdoor kun je het een en ander aanpassen aan je campagne en zo optimale resultaten behalen.

10. Kijk goed naar de customer journey. Maak hierbij gebruik van de fases acquisition, retargeting en retention.
Dit houdt in dat jij je focust op potentiële klanten, bezoekers die bepaalde pagina’s van je website hebben bezocht en bezoekers die al eens een aankoop bij jou hebben gedaan of al gebruik hebben gemaakt van jouw dienst, oftewel: jouw klanten. Focus je op deze drie fases en breng per fase de juiste doelgroep in beeld om zo een goede strategie per doelgroep (fase) te ontwikkelen en gebruiken. 

We zijn aangekomen bij het einde van de checklist! Kijk goed of je alle punten van de lijst kunt afvinken om zo het beste uit jouw Facebook Marketing te halen. Succes!