5 manieren hoe je seasonality kan toepassen in jouw online marketingstrategie.

Door:

Tim

-

20/3/2023

Afbeelding van een vogel in een bloesemboom

Het is geen geheim dat bepaalde periodes in het jaar essentiëler zijn dan andere op het gebied van online marketing. Seizoenstrends bieden veel kansen die slimme marketeers in hun voordeel gebruiken. In deze blogpost duiken we in 5 verschillende manieren waarop je seizoensinvloeden kan inzetten in jouw online marketingstrategie. Daarnaast geven we je enkele tips om het meeste uit seizoenstrends te halen. Dus, als je op zoek bent naar manieren om jouw online marketingstrategie een boost te geven, lees dan verder!

Wat is seasonality?

Seizoensgebondenheid, ook wel seasonality genoemd, verwijst naar de mate waarin producten of diensten worden gekocht in verband met bepaalde periodes van het jaar. Producten en diensten krijgen in deze periodes meer aandacht, omdat mensen ze associëren met iets specifieks. De aanloopperiode naar kerst is bijvoorbeeld een langverwachte gebeurtenis, waarin enorm veel consumenten cadeaus kopen.

De Customer Lifetime Value (CLV) is een veelgebruikte maatstaf voor het detecteren van seizoenstrends. CLV is de financiële waarde die een bedrijf in de loop van de tijd kan verwachten van één klantrelatie. Het is een essentieel concept dat door veel bedrijven wordt gebruikt om hun marketingstrategieën te optimaliseren.

Waarom is het gebruiken van seasonality een slimme zet?

Ten eerste helpt het je om je aanbod op tijd aan te passen en op te schalen voor een seizoenstrend die in aankomst is, zoals feestdagen, seizoenswisselingen, evenementen. Hierdoor speel je tijdig in op de klantbehoefte en komen klanten niet met lege handen te staan. Daarnaast heeft het ook grote voordelen voor je marktbereik. Seizoensinvloeden zorgen ervoor dat je bestaande klanten en prospects extra aangetrokken worden tot je producten of diensten, waardoor je marktaanwezigheid en merkbekendheid toenemen. Een andere factor waarom seizoensinvloeden zo goed van pas komen, is dat het helpt om jouw content te personaliseren. Door je content direct op de specifieke behoeftes van jouw klanten aan te passen, maak je je content persoonlijk en relevant. 

Hoe kun je seasonality toepassen in jouw online marketing?

Kortom: als online marketeer loop je veel kansen en impact mis als jouw online marketing strategie nog geen rekening houdt met seizoensinvloeden.Het is dus belangrijk om te weten hoe je jouw marketingstrategie daarop kunt aanpassen.

Hier zijn 5 manieren waarop je ervoor zorgt  dat je rekening houdt met seizoensinvloeden in jouw online marketingstrategie:

1.      Plan je contentkalender rond belangrijke datums en evenementen.

2.      Gebruik seizoensgebonden zoekwoorden in jouw SEO- en PPC-campagnes.

3.      Profiteer van de shopping trends voor de feestdagen.

4.      Maak seizoensgebonden bestemmingspagina's en speciale aanbiedingen.

5.      Houdt je concurrentie in de gaten.

Enthousiast geworden?

Ben je net zo overtuigd van de impact van seasonality als wijen wil jij het zelf ook toepassen in jouw online marketingstrategie? Daar kan Baas & Baas bij helpen! Wij hebben veel ervaring met het toepassen van seizoenstrends en vertellen je hier graag over. Meer weten? Neem dan hier contact op.

Tim Douna
Over de auteur:
Tim
LinkedIn icon

Maak kennis met Tim, onze ambitieuze online marketing & design stagiair bij Baas & Baas. Met zijn passie voor online marketing en zijn vastberadenheid om doelen te bereiken, is goede toevoeging voor ons team. Met zijn oog voor detail, vormgeving en een nieuwsgierige aard, draagt Tim bij aan het behalen van de online doelstellingen van Baas & Baas en onze klanten. Tim is een echte doorzetter en pakt alles snel op, we kijken daarom uit naar zijn verdere ontwikkeling tijdens zijn stage bij Baas & Baas.

Wil jij een online baas worden? Wij maken van jouw website graag een baas op het internet.

Wij bieden alle websites een gratis quick scan aan.
Gratis quick scan!
Online Baas worden?

Laat je e-mail achter voor de maandelijkse baasbrief!

Bedankt voor je bericht!
Er is iets misgegaan met het versturen.
Categorieën
Recente berichten
Deel dit bericht

Wat onze klanten over ons zeggen

5.0 sterren op basis van 43 waarderingen.
Julien Dijkslag , Maart, 2023

Baas & Baas bedankt voor de goede service 🙌. Tot de volgende keer 💪🏼

Rogier van Kralingen , December, 2023

Geeft perspectief en uitstekende service, vooral in tijden waarin marketing overweldigend kan zijn.

Studio Noos , Mar 25, 2020

Wij zijn zeer tevreden met onze nieuwe webshop studionoos.com die is opgezet door Baas&Baas. De communicatie verloopt soepel en er wordt snel gehandeld als wij nog ergens hulp bij nodig hebben. Aanrader!

Heleen Spruijt , Februari, 2020

We zijn superblij met het eindresultaat van onze webshop neeve.com en vinden de samenwerking met Baas & Baas erg goed. De lijnen zijn kort waardoor er snel én efficient geschakeld kan worden.

Royal Moti Mahal
Kuin BV
Orange Capital Partners
Gouden Reael
Bar Italia
Henri Willig
't Klooster Interieurmakers
VondelGym
PANCAKES Amsterdam
DGTL Health
Sup Sup Club
IW-Net
Dappermaentje
Avalon Connect
Hedgehog Company
FunkyVinyl
Eventcare
Kroonluchter
The Sourcing Partners
StellaPower