Marketing automation, een Engelse term, maar wel zo bekend in Nederland. Het is een nummer 1 prioriteit voor marketeers, zeker in grotere bedrijven. Als je nog niet van gehoord hebt dan geven de 351.000.000 zoekresultaten op Google je wel een antwoord, waaronder ook dit artikel van Baas & Baas. Zo gaan wij vandaag in op de betekenis van deze term, de voordelen ervan en de hiervoor bestemde software.

 

Wat is marketing automation?

Laten we beginnen met een definitie! Misschien dat je je er al iets bij voor kunt stellen, maar het is altijd handig om goed te weten waar we het over hebben ;) 

Zoals de term wellicht al een beetje verklapt heeft marketing automation betrekking op software en technologie die speciaal zijn ontworpen om de effectiviteit van de marketing van meerdere online kanalen te verhogen door middel van automatisatie campagneplanning.

Doel van marketing automation is mogelijk geïnteresseerden te overtuigen van jouw product of dienst of dienst zodat zij overgaan tot een aankoop. Dit kan middels de afstemming van de (persoonlijke) content/boodschap op de fase van de customer journey waarin een potentiële klant zich bevindt. Om te bepalen waar in de journey een persoon zich bevindt, worden alle signalen op digitaal vlak zogenoemd ‘gecapteerd’. Op die manier kan een organisatie gemakkelijk opmaken of een persoon klaar is voor een aankoop of juist nog niet.

 

Capteren van digitale lichaamstaal

Zoals eerder vermeld heeft marketing automation tot doel de digitale signalen van mensen op te vangen en te registreren middels software. Hierbij moet je denken aan de volgende kanalen en bijbehorende triggers:

  • Website/webshop bezoeken
  1. Waar klikt men op?
  2. Wanneer en hoe vaak wordt er geklikt?
  3. Waar haakt men af?
  4. Hoe kan men nog meer gestimuleerd worden tot actie?

 

  • Interactie met sociale media
  1. Hoe viraal zijn de eigen berichten?
  2. Zijn er brand ambassadeurs aanwezig?
  3. Welke producten/diensten zijn onder de doelgroep gewild?
  4. Welke houding heeft de doelgroep tegenover het eigen merk?
  5. Wat speelt er onder de doelgroep?
  6. Wordt de eigen content gedeeld? Welk soort content is dit en hoe vaak gebeurd dit?

 

  • Interactie met e-mailmarketing campagnes
  1. Waar klikt men op?
  2. Wanneer en hoe vaak wordt er geklikt?
  3. Waar haakt men af?
  4. Hoe kan men nog meer gestimuleerd worden tot actie?

 

  • Interactie met mobiele campagnes
  1. Waar bevindt de doelgroep zich op het moment van consumeren van de eigen content?
  2. Welk soort content wordt het meest door de doelgroep geconsumeerd?
  3. Hoe kan de doelgroep gestimuleerd worden tot het bekijken van aanbod?
  4. Hoe kan de doelgroep nog meer gestimuleerd worden tot actie?  

 

  • Interactie met mobiele applicaties
  1. Hoe vaak wordt de applicatie gebruikt?
  2. Wanneer wordt de applicatie gebruikt?
  3. Hoe kan men nog meer gestimuleerd worden tot actie?  

 

Wat zijn de voordelen van marketing automation?

Allemaal leuk en aardig, maar wat zijn nu eigenlijk de voordelen van een dergelijke strategie? Een investering moet immers wel wat opleveren! In het kort levert marketing automation je niet alleen meer kwalitatief goede leads op, maar ook meer converterende leads. 

 

Directe voordelen

Door middel van marketing automation ben je namelijk in staat om allerlei data van mensen (anonieme bezoekers én klanten) te verzamelen. De data uit deze kanalen zal ongetwijfeld groot zijn en geeft daarmee een accuraat beeld van iemand uit je doelgroep weer. Een organisatie kan deze data – persoonlijke gegevens (situatie) en gedrag (triggers) – vervolgens omzetten in waardevolle inzichten. De marketeer kan op zijn beurt op deze inzichten in spelen door de berichten relevanter te maken naar de doelgroep toe in de verschillende fasen van de customer journey. Dit met als doel de gebruikerservaring te verbeteren en uiteindelijk meer conversies te behalen. 

Indirecte voordelen

Naast bovenstaande directe voordelen –  meer kwalitatief goede leads en klanten – leidt marketing automation ook tot indirecte voordelen. Zo leidt het tot een betere samenwerking tussen marketing en sales. Marketing automation is immers het verbindingsmiddel tussen leads en het omzetten van deze leads in klanten. Kortom, er is dus een goede afstemming tussen beide afdelingen nodig om de best mogelijke koers te nemen. Tot slot geeft deze aanpak ook inzichtelijk wat alle online marketinginspanningen opleveren. Daardoor wordt het makkelijker om te bepalen of bepaalde inspanningen beter geëlimineerd of behouden kunnen worden. 

 

Wat zijn de mogelijkheden tot software binnen marketing automation?

Een combinatie maken van een groot aantal databronnen/kanalen vraagt om enige kennis van tools en de bijbehorende webdevelopment skills om dit te kunnen realiseren. 

Daarnaast kun je ook kiezen voor een volledig pakket verstrekt door een externe partij. Zo kan men uit veel verschillende systemen kiezen met elk een andere vorm. Het vinden van het juiste systeem is dan ook nog vaak een hele opgave. Voordat je voor een bepaalde software kiest, is het dan ook belangrijk om te bepalen welke functionaliteiten je graag terugziet. Betalen voor overbodige functionaliteiten is namelijk zonde van de investeringen! Ga daarom de volgende functionaliteiten na en bepaal in welke mate je deze nodig hebt. Kies vervolgens op basis van jouw wensen het juiste pakket:

  • De beschikbaarheid van een API
  • De omvang van e-mails en contacten bestand
  • Integratie met SMS-functies/chatbots
  • Segmentatie mogelijkheden
  • Social media functies
  • Gebruiksvriendelijkheid
  • Analytics
  • Opties voor het maken van reportages
  • Een workflow builder
  • Open/gesloten platform
  • Dynamische content
  • Een landingspaginamodule
  • Mogelijkheden tot een koppeling met een CRM

 

De meest bekende software onder Nederlandse bedrijven:

  • Hubspot
  • Marketo
  • Act-on
  • Emarsys
  • Marketing Cloud
  • Active Campaign
  • SharpSpring
  • GetResponse
  • Pardot
  • Pardot / Salesforce

Ieder platform heeft zo zijn eigen voor- en nadelen. Het is aan een organisatie de keuze om op basis van zijn wensen en behoeften, bedrijfsaspecten en budget de juiste software aan te schaffen. De wensen en behoeften liggen op het gebied van functionaliteiten binnen de software. Bedrijfsaspecten liggen op het gebied van het aantal medewerkers, grootte van het klantenbestand en internationalisering. Middels een handige tool kan je vervolgens bepalen welke software mogelijk een oplossing is voor jouw bedrijf.

 

Wat zijn tips voor marketing automation?

Bij veel software kun je een gratis demo aanvragen voor een maand of zelfs een paar maanden. Wij van Baas & Baas adviseren daarom om eerst enkele demo’s aan te vragen bij verschillende aanbieders, voordat je in zee gaat met een bepaalde aanbieder en zijn tooling. Op die manier kan je een beetje proeven van de functionaliteiten; wat ze doen en wat voor inzichten ze geven. Ook maakt dit inzichtelijk hoeveel je maandelijks kwijt zal zijn aan een marketing automation.

Daarnaast is het goed te kijken naar de recensies van de software die je op het oog hebt. Wat vinden andere klanten van de software? Let hierbij wel dat je de inhoud van de recensie leest anders dan het aantal sterren dat de software heeft gegenereerd. Dit zegt natuurlijk weinig over de daadwerkelijke gebruikerservaring.

 

Conclusie

Marketing automation is er voor organisaties die hun werkprocessen efficiënter willen laten verlopen. De software maakt het namelijk mogelijk om verschillende kanalen en de bijbehorende data aan elkaar te koppelen om op die manier te komen tot één centraal platform ter analyse. De inzichten die hieruit komen kunnen vervolgens helpen bij het genereren van meer leads en conversies.

Marketing automation kan een organisatie integreren op twee manieren: zelf (webdevelopment skills zijn hierbij vereist) of middels de hulp van een andere partij (keuze uit een groot aantal aanbieders). Het is van belang eerst goed voor jezelf te bepalen wat je met de marketing automation wil realiseren, hoe je dit wil doen en wat voor budget je hier voor over hebt. Vervolgens is het kwestie van het implementeren van de marketing automation en het periodiek analyseren hiervan. Op die manier ben jij in staat de best mogelijke resultaten en data te vergaren.

 

Wil jij op de hoogte blijven van nieuws, artikelen, tips en tricks? Dat komt goed uit! Wij hebben voor jou maandelijks een nieuwsbrief met relevante en praktische content. Schrijf je hieronder – vrijblijvend – in:

    Ik ga akkoord met de privacyverklaring