De perfecte website VI: Moderne Doelgroepen en Perfecte Niches

Door:

-

28/9/2020

Zou hij bestaan? De perfecte website? In deze blogserie zoeken wij het antwoord. Ons zesde onderwerp zijn moderne doelgroepen en hoe we deze veel effectiever en beter kunnen benaderen in hun niches. Meer traffic voor minder moeite dus. Lees met ons mee!

Misschien wel de belangrijkste ontwikkeling van de afgelopen decennia is de grote hoeveelheid extra kanalen die erbij zijn gekomen. Van websites tot Instagram pagina’s tot YouTube channels, het is nauwelijks bij te houden. Dit staat in schril contrast met de beperkte hoeveelheid kanalen van voorheen, waardoor de keuze altijd simpel was waar je communiceerde. Om in deze tijd tractie te krijgen naar jouw web omgeving, dien je door een enorm bos de bomen helder te zien, en dat is niet altijd eenvoudig.

Deze niche ontwikkeling biedt echter ook één groot voordeel: in plaats van hagelschoten in grote doelgroep clusters, kunnen we tegenwoordig ook scherp schieten in een kleine context. Dat scheelt tijd, geld en moeite, en levert verbazend veel succes op. Om succesvol in niches te communiceren, dien je een niche-mindset aan te nemen en de vraag te stellen: waar, buiten de begaande paden, bevind mijn doelgroep zich het liefst?

Een prachtig voorbeeld zijn YouTube filmpjes over sterrenkunde. Deze worden lang niet zoveel bekeken als meer ‘populaire’ YouTubers, of als een voetbalwedstrijd op televisie. Qua bereik stelt het niet zoveel voor. Maar, ze worden buitengewoon nuttig als je een bepaalde, specifieke doelgroep wilt bereiken: mensen met interesse in wetenschap.

Zo sponsoren online universiteiten dergelijke kanalen bij de vleet. En met groot succes. Ze weten zeker dat de kijkende doelgroep al interesse heeft in wetenschap. Een zekerheid die bij grotere kanalen nooit te vinden is. Om mensen vervolgens naar de web omgeving van de universiteit te krijgen is vaak enkel nog een formaliteit. Je hoeft alleen nog maar de merknaam aan zo’n kanaal te koppelen. En de toef op de taart is dat de kijker dergelijke sponsoring nog kan waarderen ook.

De beste tip die we kunnen geven in deze, is om doelgroepen niet alleen meer demografisch te zien, maar vooral in termen van interessegebieden. Demografie speelt in targeten wel een rol, maar je schiet pas echt scherp als je interessegebied eraan koppelt.

Daar heb je niet eens per sé data voor nodig. Je kunt op basis van het onderbuikgevoel al de juiste kanalen uitkiezen, zolang ze maar een specifiek interessegebied beslaan. Data wordt vooral belangrijk als je gaat monitoren en bij gaat schaven. Dit wordt überhaupt al makkelijker als je al in de juiste interessegebieden opereert.

Stel jezelf dus niet meer alleen de vraag ‘wat is het demografische profiel van mijn doelgroep?’. Maar stel een extra vraag ‘waar heeft mijn doelgroep écht interesse in?”. Als je dat antwoord hebt, dan wordt de funnel die traffic naar jouw web omgeving haalt, een stuk effectiever en overzichtelijker. Zodoende creëer je de perfecte website.

Sander Baas is baas van Baas & Baas en webbouw en marketingdeskundige. Rogier van Kralingen is schrijver bij The Whole Story en co-auteur van Mediastorm.

Over de auteur:
LinkedIn icon
Wil jij een online baas worden? Wij maken van jouw website graag een baas op het internet.

Wij bieden alle websites een gratis quick scan aan.
Gratis quick scan!
Online Baas worden?

Laat je e-mail achter voor de maandelijkse baasbrief!

Bedankt voor je bericht!
Er is iets misgegaan met het versturen.
Categorieën
Recente berichten
Deel dit bericht

Wat onze klanten over ons zeggen

5.0 sterren op basis van 43 waarderingen.
Julien Dijkslag , Maart, 2023

Baas & Baas bedankt voor de goede service 🙌. Tot de volgende keer 💪🏼

Rogier van Kralingen , December, 2023

Geeft perspectief en uitstekende service, vooral in tijden waarin marketing overweldigend kan zijn.

Sol Wortelboer , Februari, 2024

Uitstekende samenwerking, geweldige service en communicatie met een goed product tot gevolg. Grote bazen :)

Heleen Spruijt , Februari, 2020

We zijn superblij met het eindresultaat van onze webshop neeve.com en vinden de samenwerking met Baas & Baas erg goed. De lijnen zijn kort waardoor er snel én efficient geschakeld kan worden.

Royal Moti Mahal
Kuin BV
Orange Capital Partners
Gouden Reael
Bar Italia
Henri Willig
't Klooster Interieurmakers
VondelGym
PANCAKES Amsterdam
DGTL Health
Sup Sup Club
Regina Floral Feelings
IW-Net
Dappermaentje
Avalon Connect
Hedgehog Company
FunkyVinyl
Eventcare
Kroonluchter
The Sourcing Partners