Zou hij bestaan? De perfecte website? In deze blogserie kijkt Baas & Baas naar wat de ideale website is. We gaan na de
eerste blog en tweede blog door met de grote kern van jouw online-strategie, de funnel. En we vallen met de deur in huis.

Waar ligt de prioriteit?

De perfecte website is een website die het centrale middelpunt is van alle andere touchpoints op het digitale web en in de echte wereld. Dat klinkt logisch natuurlijk, maar we lijken dat principe in de praktijk best vaak te vergeten. In onze marketing en mediamixen, mixen we van alles met nog wat. Van een abri met een shotcode tot een social mediapagina of een advertentie, ze zijn altijd het belangrijkst in dat ene moment. Het resultaat? We vergeten soms ons middelpunt. 

Een klant komt altijd aan met de vraag hoe de website in te richten zodat alle touchpoints in de funnel op hun plek vallen. De uitdaging voor ons is vaak dat die vraag pas gesteld wordt als al die andere touchpoints al hard aan het draaien zijn. In de praktijk zien we dat klanten experimenteren – van Instagram tot radiocommercials – totdat ze weten welk medium hen het meeste aandacht oplevert. Dat medium wordt dan op één geplaatst. 

Als dan vervolgens de conversie achterloopt bij de beoogde KPI’s komt ineens de vraag naar voren: hoe is het eigenlijk met onze site? Want ook al haal je honderdduizend likes en bezoeken uit die ene Insta-post, als het niet converteert, dan zegt het toch weinig. Wij zien dus regelmatig bedrijven die uitstekend marketing bedrijven, maar die toch kansen missen omdat ze web technologie gewoon echt onvoldoende benutten.  

Winnende punt

Dit probleem wordt opgelost door jouw webomgeving op één te zetten. De website hoort de baas te zijn (pun intented!) van al jouw marketingpraktijken, niet andersom. Hoe meer aandacht je daaraan besteed, hoe beter dat is voor de omzet. Dit betekent in de praktijk aan de voorkant jouw interaction design naar de bezoeker, aan de achterkant de stabiliteit en datavergaring, en aan de ‘zijkant’ zaken als search engine optimisation, sociale media integratie en nieuwsbrief abonnementen.

Kortom, de derde indicator van een perfecte website is een inkoppertje, die echter in de praktijk wel wat vaker tot een echt doelpunt mag leiden, en die naar onze ervaring soms vergeten wordt: de website hoort het centrale punt van jouw funnel te zijn. En als dit gelukt is, dan volgt de vraag hoe je deze dan het beste kunt runnen met content. Dat wordt dan ook de volgende blog in deze reeks: redactioneel denken. 

Blijf de baas online! 

Sander Baas is baas van Baas & Baas en webbouw en marketingdeskundige. Rogier van Kralingen is schrijver bij The Whole Story, muzikant bij Kralingen en co-auteur van Mediastorm.

Ook een online Baas worden? Meld je aan voor de nieuwsbrief!

Ik ga akkoord met de privacyverklaring