De perfecte website V: Tijdgeest

Door:

-

14/7/2020

Zou hij bestaan? De perfecte website? In deze blogserie zoeken wij het antwoord. We gaan na de eerste vier blogs over naar het vijfde element: in hoeverre de website aangepast dient te zijn aan de tijdgeest.

Zoals we al eerder bespraken is een website nooit statisch. Er is altijd dynamiek in jouw bedrijf en jouw webomgeving dient dat te reflecteren. Maar hoe ver moet je daarmee gaan? Het is één ding om te zorgen dat de producten en services meteen aangepast en toegevoegd worden als je ze hebt. Maar moet een website ook ten alle tijden aangepast zijn aan wat er buiten jouw bedrijf gebeurt? Het antwoord is ja; wel voor een perfecte website. Maar met een twist.

De kracht van de context

Jouw website dient aangepast te zijn aan ontwikkelingen van buiten het bedrijf alléén als de context sterk genoeg is. De afgelopen periode was de context een virus. Dit was zo sterk, zo wijdverbreid, dat de meeste bedrijven hun boodschappen online hadden aangepast. Kortom, deze aanpassing was logisch en werd door de meesten van ons gewoon gedaan.

Dit is alleen niet de enige context. Discriminatie bijvoorbeeld is een huidig onderwerp dat zakelijk gezien vragen stelt aan ons advertentiegedrag op sociale media. Recessie is nog zo’n onderwerp dat nu veel aandacht zal hebben. Ook gezondheidszorg is een maatschappelijk thema waar we voorlopig nog lang over door zullen praten. Maar ook het feit dat Max Verstappen weer rondjes rijdt in de Formule1, kun je als hot topic zien.

Als bedrijf, wat moet ik daar dan mee?  

Deze contexten gaan in een lijn van ‘algemeen’ naar ‘specifiek’. Het virus was algemeen. Max Verstappen is specifiek. De vraag waar jij als bedrijf in jouw online-communicatie op moet inspringen, wordt beantwoord door te kijken naar hoe belangrijk trends of ontwikkelingen zijn voor jouw branche. Kortom, hoe specifiek het is.

Als jij de eerste bent in jouw branche die een zeer specifieke context in de tijdgeest beetpakt en communiceert op jouw website, heb je direct een grote streep voor. Wij adviseren bedrijven dan ook altijd om daar klaar voor te staan en niet te wachten. Of die flexibiliteit er is, dat ligt aan het bedrijf natuurlijk. Maar ons advies moge duidelijk zijn.

Hoe algemener de context, hoe minder haast er is. Je hoeft niet als haantje de voorste langer lopende contexten te communiceren. Of het nu een virus betreft of GDPR-compliancy, dat hangt niet aan een week of wat. Natuurlijk, je maakt goede sier als je bij de eersten hoort. Het laat zien dat je flexibiliteit aankunt. Maar voor de business is het wat minder tijdsafhankelijk allemaal.

Dus moet je als bedrijf op jouw website reageren op de tijdgeest? Een volmondig ja. Alleen de snelheid waarmee je dat doet hangt af van de vraag of het een algemene context is, of dat het heel specifiek is voor jouw branche. Hoe specifieker, hoe sneller je moet aanpassen.

Sander Baas is baas van Baas & Baas en webbouw en marketingdeskundige. Rogier van Kralingen is schrijver bij The Whole Storyen co-auteur van Mediastorm

Over de auteur:
LinkedIn icon
Wil jij een online baas worden? Wij maken van jouw website graag een baas op het internet.

Wij bieden alle websites een gratis quick scan aan.
Gratis quick scan!
Online Baas worden?

Laat je e-mail achter voor de maandelijkse baasbrief!

Bedankt voor je bericht!
Er is iets misgegaan met het versturen.
Categorieën
Recente berichten
Deel dit bericht

Wat onze klanten over ons zeggen

5.0 sterren op basis van 43 waarderingen.
Julien Dijkslag , Maart, 2023

Baas & Baas bedankt voor de goede service 🙌. Tot de volgende keer 💪🏼

Rogier van Kralingen , December, 2023

Geeft perspectief en uitstekende service, vooral in tijden waarin marketing overweldigend kan zijn.

Studio Noos , Mar 25, 2020

Wij zijn zeer tevreden met onze nieuwe webshop studionoos.com die is opgezet door Baas&Baas. De communicatie verloopt soepel en er wordt snel gehandeld als wij nog ergens hulp bij nodig hebben. Aanrader!

Heleen Spruijt , Februari, 2020

We zijn superblij met het eindresultaat van onze webshop neeve.com en vinden de samenwerking met Baas & Baas erg goed. De lijnen zijn kort waardoor er snel én efficient geschakeld kan worden.

Royal Moti Mahal
Kuin BV
Orange Capital Partners
Gouden Reael
Bar Italia
Henri Willig
't Klooster Interieurmakers
VondelGym
PANCAKES Amsterdam
DGTL Health
Sup Sup Club
IW-Net
Dappermaentje
Avalon Connect
Hedgehog Company
FunkyVinyl
Eventcare
Kroonluchter
The Sourcing Partners
StellaPower