Hoe ervaren jouw klanten jouw producten of diensten? Of weet je dit eigenlijk niet zo goed? Mocht het tweede het geval zijn, let dan vooral even goed op! De ervaringen die jouw klanten binnen jouw bedrijf opdoen en vervolgens delen met anderen zijn namelijk belangrijk en waardevol. Zo kun je namelijk niet alleen bepalen of je producten worden gewaardeerd, maar ook werkt het conversie verhogend. In dit artikel willen we kennis laten maken met social proof. Reeds duizenden ondernemers/marketeers zijn je voorgegaan door dergelijke social proof elementen in de advertenties mee te nemen. De vraag is: ga jij deze ondernemers/marketeers achterna? 

 

Wat is social proof?

Hoewel het begrip nog niet heel oud is, is het verschijnsel dat wel. Denk bijvoorbeeld eens aan klantreviews; die bestaan al sinds halverwege de 20e eeuw. Social proof elementen laten waarde zien. Waarde die gedefinieerd is door de consument op basis van zijn of haar ervaring met het product of de dienst. Deze waardering, ofwel beoordeling komen vaak betrouwbaarder over. Want zeg nou zelf, neem je niet eerder iets als waarheid aan als een consument iets over een product/dienst zegt dan als het bedrijf iets proclameert?

Social proof beroept zich dus op het psychologische element dat mensen kijken naar het gedrag van anderen en hierop vervolgens hun mening of gedrag baseren. Dat wil zeggen dat de mens een echt kuddedier is; we voelen ons zekerder als we de beslissingen van anderen volgen.

 

Vormen van sociaal bewijs (social proof)

Door de komst van sociale media of het internet überhaupt, zijn social proof uitingen alleen nog maar toegenomen en qua effect verbeterd. Nu worden we dagelijks beladen met advertentie-uitingen, zogezegd gebaseerd op de meningen van anderen. Er zijn in totaal zes vormen van sociaal bewijs:

  1. Expert: een deskundig persoon geeft advies over bepaalde zaken, producten of diensten.
  2. Celebrity: het inzetten van beroemdheden bij de promotie van producten of diensten. Vaak kunnen deze beroemdheden ook gezien worden als influencers.
  3. User: een losse ervaring van een consument.
  4. The wisdom of the crowd: de ervaringen van meerdere consumenten bij elkaar genomen.
  5. The wisdom of friends: offline/online mond-tot-mond reclame van vrienden tot vrienden.
  6. Certification: keurmerk of certificering om te laten zien dat je als bedrijf gevalideerd bent door externe partijen die verstand hebben over een bepaalde branche waarin het bedrijf zich bevindt.

 

Waarom social proof inzetten?

Goed, allemaal leuk en aardig, maar waarom zou je social proof ads inzetten? We hebben het al eerder in het artikel laten vallen; social proof ads komen betrouwbaarder over. Als meer mensen zeggen dat ze ergens iets hebben aangeschaft en hier een goede ervaring bij hebben gehad dan heb je vaak een veiliger gevoel om óók iets aan te schaffen bij dit bedrijf dan wanneer er weinig tot geen recensies te vinden zijn. Als al zo veel mensen hier een product hebben gekocht, dan zal het wel goed zijn. Daarmee kan social proof ook wel omschreven worden als overtuigend bewijs dat iets te vertrouwen is. En dit bewijs werkt ontzettend conversie verhogend! Vandaar dat het voor een bedrijf juist zo waardevol is om social proof in haar boodschap aan de consument op te nemen. Er zijn verschillende manieren om aan het publiek te laten zien dat zij goed zitten bij jou als bedrijf. Dit kun je doen door een van de onderstaande aspecten in niet alleen je ads, maar ook je social media en website op te nemen.

 

Social proof mogelijkheden

  1. Aanbevelingen door een autoriteit
  2. Getuigenissen: goedkeuring van een derde partij
  3. Klant quotes
  4. Trust symbols: logo’s of certificeringen
  5. Klantreviews: beoordeling van klanten over je product/dienst
  6. Likes en shares op social media
  7. Casestudy’s: diepgaande analyses van de diensten die reeds aan huidige tevreden klanten zijn aangeboden.
  8. Earned media
  9. Het eigen portfolio
  10. Lijst van partners waarmee samen wordt gewerkt
  11. Aantal downloads van bijvoorbeeld een app/whitepaper/template etc.
  12. Gegevens/nummers: statistieken met gevoel van urgentie en schaarste werken vaak sterk

 

Voorbeelden van social proof content

Mocht de definitie van social proof je nog niet helemaal duidelijk zijn, dan maakt het volgende voorbeeld wel dat je het meer begrijpt.

Denk bijvoorbeeld aan het platform Booking.com. Hier wordt je als bezoeker overladen met sociaal bewijs. Zo vertelt website je hoeveel mensen reeds een beoordeling hebben achtergelaten en met welk cijfer en hoeveelheid sterren het beoordeeld wordt. Tot slot geeft een call to action aan dat de keuze schaars is, dus een snelle beslissing van de bezoeker wordt verwacht.

 

Tips voor social proof content

  • Maak gebruik van echt sociaal bewijs en bedenk deze niet zelf! Beoordelingen vervalsen kan juist leiden tot wantrouwen tegenover het bedrijf en dat is dus net niet wat je met social proof wil bereiken.
  • Dwing mensen niet tot het schrijven van recensies. Wees vooral geduldig dan komen ze vanzelf.
  • Vraag mensen op een vriendelijke en beleefde manier naar het schrijven van een recensie. Je kan deze mensen een extra stimulans bieden door iets gratis aan hen weg te geven en vervolgens te vragen of ze feedback willen geven over deze gratis gift. Op die manier kun je deze mensen beïnvloeden een recensie te schrijven.

Conclusie

Social proof is goed voor business. Het versterkt het vertrouwen van je doelgroep in jouw bedrijf en kan daarmee aanzet geven tot meer conversies. Ideaal! Social proof kun je toepassen op vele gebieden. Niet alleen kan het toegepast worden op de website, ook advertenties en sociale media kunnen sociaal bewijs bevatten om de doelgroep ergens van te doen laten overtuigen. Maak jij al gebruik van social proof?

Op de hoogte blijven van nieuws, artikelen, tips en tricks? Dat komt goed uit! Wij hebben voor jou maandelijks een nieuwsbrief vol met relevante en praktische content. Schrijf je hieronder – vrijblijvend – in:

    Ik ga akkoord met de privacyverklaring