Jij hebt vast en zeker wel eens specifiek gezocht naar een bepaald product/dienst, fenomeen, of bedrijf/organisatie op Google. Wat je toen naar voren kreeg? Hoogstwaarschijnlijk resultaten die matchen met jouw omschrijving. Het is voor een website dus belangrijk dat deze bepaalde, belangrijke zoektermen, ofwel keywords, bevat die overeenkomen met de algehele content die op deze website wordt weergegeven. Daarmee vergroot je de kans dat je gevonden wordt op het internet. Een keyword dus..!

 

Om te beginnen… wat is een keyword?

Een trefwoord… De letterlijke vertaling van ‘keyword’. Waarom treffen? Je zoekt immers iets op – een woord – in de zoekmachine om vervolgens hetgeen wat je zoekt te ‘treffen’. Een focus keyword zal dus leiden naar een bepaalde pagina of bericht waar dit keyword in verwerkt zit. Naast key’words’ bestaan er ook keysentences die, zoals de naam al zegt, meerdere woorden (woordgroep) omvatten in zinsvorm.

 

Waarom een keyword?

Het is goed om regelmatig nieuwe content toe te voegen aan je website. Dit komt je SEO namelijk ten goede. Google beloont namelijk websites die actief bezig zijn met het vergroten van het volume van de eigen content. 

Maar let op: random inhoud aan je website toevoegen heeft echter geen zin. De inhoud moet immers wel passen bij het bedrijf en de informatiebehoefte van het publiek. Daarom is het belangrijk om een zoekwoorden strategie uit te denken en op basis hiervan hoogwaardige content te maken, die je vervolgens kunt publiceren op de website.

 

De juiste keywords selecteren

Er zijn ten minste twee criteria waar naar gekeken moet worden alvorens het bepalen van de juiste zoekwoorden of trefwoorden voor je pagina of bericht. Dit zijn de volgende criteria:

 

1. Is het een keyword waar het publiek naar wil zoeken?

Middels een zoekwoorden strategie wordt duidelijk welke keywords perfect zijn om over te schrijven. 

2. Wordt er veel gezocht op het keyword door mensen in de zoekmachine?

Heb je een keyword gevonden waar je op wilt ranken? Dan is het nu tijd om na te gaan of er ook veel zoekopdrachten voor deze term of zin zijn en of er bepaalde trends waarneembaar zijn (hoe het zoekvolume in de loop van de tijd is veranderd). Dit kun je checken middels tools als Google Adwords of Google Trends.

 

Als dat duidelijk is, is het ook verstandig om je keywords zelf eens even op te zoeken in Google. Vind je met deze zoekterm wel wat je wil vinden, sluit jouw inhoud aan op deze zoekterm? Kijk hiervoor naar de resultaten pagina’s van Google. Het zijn er vaak veel dus neem hiervoor dan ook even de tijd. Er moet namelijk een match aanwezig zijn tussen de inhoud van jouw pagina/bericht en de behoeften en verwachtingen van de mensen die deze zoektermen gebruiken. Komen tot de zoekintentie van het publiek is dus belangrijk! Tevens is het goed om te kijken naar de type inhoud dat in de zoekresultaten wordt weergegeven. Dat zal je helpen de eigen content te maken. Stel je voor: Google vertoont enkel video’s of afbeeldingen op een bepaalde zoekterm, dan is de kans groot dat Google ‘denkt’ dat dit de type inhoud is waar mensen in de zoekmachine naar zoeken. Het kan dan nuttig zijn om ook dit soort content te vervaardigen, om zo beter in Google te scoren.

 

Hoog ranken

Wil je dat je pagina of bericht hoog rankt binnen de zoekresultaten? Dan heb je grotere kans van slagen als je je focust op long-tail zoekwoorden. Dit zijn keywords bestaande uit vaak meerdere woorden, die minder populair zijn dan de hoofd keywords. Dit geeft dat er minder concurrentie is op dit keyword, waardoor de kans dus ook groter is dat je hoger rankt meer converteert. Hoe vind je deze long-tail keywords? Goede vraag! Daar is namelijk nog enig onderzoek voor nodig. Je had namelijk al hoogstwaarschijnlijk een zoekwoorden strategie uitgevoerd. Nu is het nog een kwestie van het inzetten van de juiste tools om long-tail-varianten van die keywords of keysentences te vinden. Voorbeelden van veelgebruikte tools zijn bijvoorbeeld: Google Trends, MOZ en Google Search Console.

Tevens kunnen oude (blog)berichten jou ook nog helpen bij het vergroten van de vindbaarheid van jouw nieuwe (blog)artikelen. Als je weet dat bepaalde inhoud in het verleden goed scoorde op bepaalde termen en een bepaalde hoeveelheid bezoekers trok, dan kun je deze keywords gebruiken als vergelijkingsmiddel voor het trefwoord die je in gedachten hebt voor het nieuwe bericht in termen van formulering en de verwachte hoeveelheid bezoekers. 

 

Wanneer moet je een keyword gebruiken?

Keywords zijn belangrijk. Echter niet elke pagina heeft er een nodig. Voor sommige pagina’s is het namelijk niet logisch om een zoekwoord in te vullen, waardoor het prima is om een keyword achterwege te laten. Denk bijvoorbeeld aan een contactpagina, waarbij je het liefst gevonden wil worden op je bedrijfsnaam en adres, maar waarvan je weet dat veel mensen hier niet direct naar zoeken.

 

Conclusie

Keywords zijn in de meeste gevallen dus key voor je website. Vooral als je door meer mensen in Google gevonden wil worden. Zorg er wel voor dat je keyword aansluit bij de inhoud van jouw pagina of bericht. Anders ontstaat er een mismatch die Google niet zal belonen. Streef naar een combinatie van woorden waar jouw publiek zeker op zoekt, waarvan het zoekvolume hoog is en die bij de behoeften van je publiek past. Dan is het een kwestie van de pagina of het bericht verder perfectioneren met dat exacte keyword en kijken of de focus betere resultaten geeft. Heb jij al een keer aandacht besteed aan SEO management? Laat het ons weten, dat vinden wij leuk ;)

 

Meer te weten komen…?

Op de hoogte blijven van nieuws, artikelen, tips en tricks? Dat komt goed uit! Wij hebben voor jou namelijk maandelijks een nieuwsbrief vol met relevante en praktische content. Dus… schrijf je hieronder – vrijblijvend – in:

    Ik ga akkoord met de privacyverklaring