Iemand bezoekt je website, maar koopt niks of stuurt je geen berichtje. Nu is diegene niet “kwijt”; retargeting is dé manier om zo iemand toch te overtuigen om een aankoop te doen of contact op te nemen (afhankelijk van je conversiedoel). Geen idee hoe je moet beginnen? Wij helpen je op weg.

 

Wat is Facebook retargeting?

Stel, je plaatst een actie op Facebook en iemand klikt erop. Diegene komt dan op je website. Helaas wordt er geen aankoop gedaan. Maar dit is waar Facebook retargeting begint. De bezoeker kwam via Facebook, dus als je een Facebook Pixel had (waarover later meer) dan registreert Facebook dit. Enigszins creepy, maar wel heel handig, want nu kun je een advertentie maken voor diegene.

 

Waarom is het belangrijk?

Retargeting kan twijfelaars over de streep trekken. Je kunt het zo persoonlijk maken zoals je zelf wilt en van alles is mogelijk. Zo kun je instellen dat er een advertentie wordt getoond met een kortingscode voor een bepaald product, aan iemand die dat product in zijn of haar mandje had zitten maar toen de website afsloot. Dat verhoogt de kans dat diegene de aankoop vooralsnog afmaakt. Of stel dat diegene alleen op een productpagina of categoriepagina zat, dan kan je daar een advertentie met kortingscode of (soortgelijke) producten van maken. Retargeting is ook relevant voor mensen die al een product hebben aangeschaft. Denk bijvoorbeeld aan een advertentie van een cameratas aan iemand die net een nieuwe camera heeft gekocht.

Retargeting is dus belangrijk om de conversie te verhogen, maar ook om “top of mind” te blijven: zorg ervoor dat de bezoeker meteen aan jou denkt bij de behoefte aan een bepaald product of een dienst.

 

Stappenplan voor Facebook retargeting: hoe ga je met Facebook retargeting aan de slag?

All right, nu je weet wat retargeting is en waarom het belangrijk is, is het tijd voor het echte werk. Gelukkig is het niet zo heel moeilijk als je al een beetje verstand hebt van Facebook marketing. Heb je dat niet? Ook geen zorgen, want wij nemen je bij het handje en leggen je stap voor stap uit hoe je dit aanpakt.

 

Stap 1: stel de Facebook Pixel in

Een Facebook Pixel lijkt op Google Analytics, het is een code die je invoert aan de achterkant van je website waardoor bezoekers worden geregistreerd. Heel handig dus om te weten wie je website bezoekt. Ga naar Advertentiebeheer > Hulpprogramma’s > Pixels. Je krijgt dan een Pixelcode te zien. Deze moet je invoeren in de head van je website. Dit kan via speciale programma’s, maar het beste is om het direct in de header van je website te plakken. Dan komen er geen extra plugins bij kijken.

 

Stap 2: maak een aangepaste doelgroep

Als de Facebook Pixel ingesteld is, moet je heel eventjes wachten. Dan wordt er namelijk data verzameld. Daarna kun je een doelgroep in Facebook aanmaken, die bestaat uit de mensen die je website hebben bezocht. Ga weer naar Hulpprogramma’s en kies wat voor soort doelgroep je wilt aanmaken. Zoals we eerder uitlegden zijn er meerdere doelgroepen waarop je kunt retargeten, zoals een klantenlijst, websiteverkeer of app-activiteit.

 

Stap 3: bepaal wat en wie je wil retargeten

Wil je retargeten op al het websiteverkeer of voor specifieke producten of een bepaalde webpagina? Je kunt dit instellen. Zo kun je ook een bepaalde periode instellen, bijvoorbeeld “mensen die een specifieke webpagina in de afgelopen 14 dagen hebben bezocht.”. Bepaal dus van tevoren wie en wat je wilt retargeten en vul dit in. Stuur je retargeting verkeer (warm verkeer) zoveel mogelijk naar conversiepagina’s.

Stap 4: maak de advertentie aan

Het moment is aangebroken, je gaat een advertentie maken voor je nieuwe, aangepaste doelgroep. Selecteer simpelweg de doelgroep en vul de andere gegevens in zoals de locatie en de leeftijd. Dit gaat verder zoals elke Facebook advertentie. Wil je hier meer over weten? Download dan hier gratis ons Facebook advertising e-book.

 

Stap 5: test, test, test en test

Net als bij al het adverteren (of beter gezegd, alle marketing) is testen key. Welke advertenties converteren? Werkt een kortingscode? Welke doelgroepen klikken wel en welke klikken niet op de advertenties? Blijf testen totdat je het retargetingproces hebt geoptimaliseerd.

 

Extra tips:

– Sluit kopers uit; wanneer je iets hebt gekocht is het vervelend om weer hetzelfde product te zien in. Het is niet alleen irritant voor de gebruiker, maar het kost jou natuurlijk ook geld.

– Webshops kunnen gebruik maken van dynamische retargeting. Hiermee kun je Facebook automatisch jouw producten aan de juiste websitebezoeker laten zien. Dat scheelt enorm veel werk.

Wat als je er niet uit komt?

Facebook retargeting is heel effectief, maar het kost wel tijd. Vooral het testen is intensief; het opzetten duurt niet zo lang, maar het is wel belangrijk dat het goed gebeurt. Heb je hier geen zin in, maar wil je wel de vruchten plukken van retargeting? Stuur ons een berichtje en dan kijken we wat we voor jou kunnen betekenen. Baas & Baas helpt je graag!

Ook een online Baas worden? Meld je aan voor de nieuwsbrief!

Ik ga akkoord met de privacyverklaring