Als vervolg op de update van december 2021, geven wij in dit artikel een samenvatting van update 2 van Facebook. Eén update bleek namelijk niet genoeg voor Facebook ;) Bereid je voor op aanpassingen die mogelijke flinke gevolgen hebben voor jouw advertising het komende jaar.

 

De targeting beperkingen van Facebook

Voor adverteerders een drama… Want waar je normaal gesproken binnen Facebook Business manager gebruik kon maken van een breed scala aan targeting opties, daar zijn deze vanaf 19 januari 2022 flink gelimiteerd. Daarentegen zal het niet elke adverteerder schaden in zijn werk. De limitaties hebben namelijk specifiek betrekking op slechts een beperkte groep adverteerders die adverteren voor bedrijven over de volgende onderwerpen:

  • Oorzaken met betrekking tot gezondheidsproblemen: opties die verwijzen naar oorzaken, organisaties of publieke figuren die betrekking hebben op gezondheid. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘’Lung Cancer Awareness”, “World Diabetes Day” of “Chemotherapie”.
  • Seksuele geaardheid (bijv. ‘huwelijk van hetzelfde geslacht’ en ‘LHBT-cultuur’).
  • Religieuze praktijken en groepen (bijv. “Katholieke Kerk” en “Joodse feestdagen”).
  • Politieke overtuigingen, sociale kwesties, oorzaken, organisaties en cijfers.

 

 

Wat betekenen deze targeting beperkingen voor jou als adverteerder? 

Indien je adverteert aangaande de onderwerpen hierboven wordt je beperkt in je targeting mogelijkheden van Facebook. Deze beperkingen hebben geen betrekking op persoonlijke of fysieke kenmerken van de doelgroep, maar eerder op de interactie die de doelgroep heeft met inhoud op Facebook. Dit houdt in dat je advertenties minder gepersonaliseerd zullen zijn, waardoor mogelijk ook minder relevant. Aldus, de beperkingen hebben hoogstwaarschijnlijk een negatief effect op je bedrijf of organisatie. 

 

Het ‘waarom’ achter deze update 

Burgerrechten. De laatste paar maanden heeft Facebook flink wat commentaar gekregen van burgerrechten experts, beleidsmakers en andere belanghebbenden met betrekking tot de mogelijkheid tot misbruik van de targeting opties die Facebook aanbiedt. Veel van deze opties worden namelijk gezien als ‘gevoelig’ en neigend naar ‘onrechtmatige discriminatie’. Om te zorgen voor een evenwicht van concurrerende belangen, heeft het platform gekozen om te voorzien in deze wensen van deze groep mensen. 

 

Wat kun je doen als adverteerder?

Hier een aantal tips om je campagne ondanks de targeting beperkingen goed draaiende te houden:

  • Beroep je op aangepaste doelgroepen bestaande uit mensen die bijvoorbeeld al eens je pagina leuk hebben gevonden of die jouw video hebben bekeken. Dergelijke doelgroepen hebben eerder al eens interesse getoond in jouw merk en zijn daardoor meer betrokken. De kans dat zij happen op de advertentie is daarmee veel groter dan een gewone doelgroep.
  • Dergelijke aangepaste doelgroepen kunnen tevens ingezet worden als een beginpunt voor look-a-like doelgroepen. Dit zijn vergelijkbare doelgroepen van je aangepaste doelgroepen. Dit kan jou helpen doelgroepen te bereiken die de grootste kans hebben ook geïnteresseerd te zijn in jouw merk.
  • Als derde optie is er ook de locatietargeting. Zijn potentiële klanten toevallig in de buurt van jouw fysieke winkel? Dan krijgen zij bij het openen van Facebook een advertentie te zien van deze winkel.
  • Probeer je doelgroep meer te verbreden dan te beperken.
  • Tot slot is het goed beetje bij beetje meer te richten op de 1st party cookies in plaats van 3th party cookies. Dit houdt in dat je zelf actief op zoek moet gaan naar klantgegevens. Uiteraard moet je bij het opvragen van dergelijke gegevens wel oog houden voor de privacyregels; klanten moeten eerst expliciet aangegeven toestemming te geven aan het bedrijf om hun gegevens te mogen gebruiken voor bijvoorbeeld targeting.

 

 

Als laatst…

Zoals Facebook zelf laat weten, blijft het zichzelf constant evalueren en verbeteren ten behoeve van het volk en de adverteerders. Dus hou je niet te veel vast aan de huidige en komende mogelijkheden binnen Facebook. Voor je het weet kondigt Facebook weer iets nieuws aan, waar we op dat moment weer mee moeten gaan dealen. Voor nu is het aanpassen geblazen. Good luck!