Zijn alle tijd, energie en geldmiddelen die in Instagram zijn geïnvesteerd wel de moeite waard geweest? Een vrij interessant gegeven als je het ons vraagt. Want kijk je wel eens naar de meest recente Instagram resultaten? Heb je enig idee wat goed en wat slecht presteert? Of wie je doelgroep is? Als het antwoord nee is, is het hoogst tijd dat je daar wat aan gaat doen! Het antwoord ligt in: Instagram Analytics.

Instagram-analyses zijn belangrijk. Ze geven je inzicht in hoe het platform werk als onderdeel van je algehele marketingstrategie. Ook zal het je in staat stellen je bedrijf te verbeteren en mogelijk te laten groeien; hoe krijg ik meer volgers en betrokkenheid? Instagram is immers een interessant en groot platform waarop veel winst te behalen valt. Centraal staat dus het doen van analyses op Instagram: hoe doe je analyses en welke analyses zijn er? Het is tijd voor meer (Instagram) insights! 

 

Waarom Instagram Analytics?

Zoals de beginvraag al suggereert, is het belangrijk te achterhalen of jouw geïnvesteerde middelen de moeite waard zijn geweest. We willen namelijk van een platform profiteren en geen verlies draaien. Het is namelijk zonde om nog meer tijd en energie te besteden aan een account dat nauwelijks tot geen waarde creëert. Het analyseren van de Instagram resultaten is dan ook van essentieel belang. Wanneer dit niet – of niet regelmatig genoeg – wordt gedaan, kunnen de volgende problemen ontstaan: 

  1. Je post te vaak of juist niet genoeg op het platform;
  2. Berichten worden gepost tijdens uren of op dagen die niet optimaal zijn, aangezien je doelgroep niet actief is op deze momenten;
  3. De verkeerde doelgroep wordt getarget;
  4. Je genereert bezoekers naar je website die voor jou onbelangrijk/niet-relevant zijn;
  5. Het mislopen van eventuele partnerschappen doordat je vermeldingen over het hoofd ziet;
  6. Het mislopen van merkbetrokkenheid in de opmerkingen onder je post of in verhalen.

Dus..

Er kan gesteld worden dat het zeker interessant kan zijn om te weten wie jouw profiel bekijkt of jouw advertenties ziet, hoe jouw berichten presteren en hoe boeiend jouw verhalen voor de doelgroep zijn. Kortom hoe waardevol jouw account daadwerkelijk is. 

De informatie die je uit de gegevens haalt van berichten/verhalen/IGTV-video’s, zullen je dus helpen het platform zo te optimaliseren dat je meerwaarde creëert voor je bedrijf en voor je doelgroep. Analyseren en evalueren is dus key! En laat Instagram Analytics nu net gratis en in één oogopslag gemakkelijk te begrijpen zijn. Zie het als je schatkaart waarin de statistieken je zullen helpen bij het vinden van schatten!

 

Voordat je aan de slag gaat met Instagram Analytics

Laten we starten met het volgende: waar kun je de statistieken van jouw account analyseren? Als je je profiel hebt doorzocht en de statistieken niet hebt kunnen vinden dan komt dat vast doordat je nog een persoonlijk account hebt. Voor Instagram Analytics heb je een business account (ofwel een bedrijfs- of makersaccount) nodig! 

Een business account aanmaken

De meeste merken/bedrijven zijn hier al van in het bezit. Echter, voor een starter is het goed te weten een dergelijk account aan te maken om zodoende gebruik te kunnen maken van de Instragram-analysetool. Geen zorgen, een account maken doe je in een paar seconden. Het fijne eraan is dat het aanmaken van een nieuw account niet nodig is. Je hoeft enkel je bestaande Instagram-profiel om te zetten. Dit doe je door op de drie streepjes rechtsboven in je Instagram profiel te drukken, vervolgens te navigeren naar ‘instellingen’ en dan ‘account’. Als het goed is vind je dan onderaan een optie ‘overschakelen naar professioneel account’ (in de afbeelding staat nu ‘overschakelen naar persoonlijk account’ aangezien wij al overgeschakeld zijn naar een professioneel account). Instagram begeleid je vervolgens door de verschillende stappen heen om te komen tot een dergelijk account. Let op: koppel je pagina aan je Facebook-pagina op het moment dat dit door Instagram gevraagd wordt. Indien je dit niet doet dan maakt Instagram voor jou een nieuwe Facebook-pagina aan die het vervolgens ziet als jouw officiële Facebook-pagina. Dit kun je vaak heel lastig ongedaan maken dus let hier op! 

Eenmaal al deze stappen gezet dan gaat er óók voor jou een wereld aan extra voordelen open.

Zo heb je met een business account niet alleen toegang tot Instagram Analytics, maar is het ook mogelijk extra contactopties aan je profiel toe te voegen of Instagram advertenties te gebruiken. 

Je Instagram analyses vindt je onder het kopje ‘Statistieken’. Mocht je het op je laptop willen bekijken; helaas, dat gaat niet werken. Je statistieken zijn alleen beschikbaar in de mobiele Instagram-app. Tevens kun je enkel statistieken zien over de inhoud die je hebt geplaatst sinds je bent overgestapt op een bedrijfsaccount. Zo snel mogelijk overstappen op een bedrijfsaccount is dus zeker gunstig! Wat wel belangrijk is om in het achterhoofd te houden: je hebt minstens 100 volgers nodig om echt inzichten uit Instagram Analytics te halen. 

 

Enkele voorbeelden van learning points die je kunt halen uit Instagram Analytics

Je kunt veel verschillende learnings uit de statistieken halen die voor jou als bedrijf waardevol kunnen zijn. Hieronder benoemen we enkele learnings die een voorbeeldbedrijf bijvoorbeeld kan achterhalen:

  1. Gebruikers die content creëren over jouw producten of diensten blijken waardevol te zijn voor jouw pagina. Deze learning neem je mee en je probeert dit vanaf nu ook te stimuleren door deze content op je eigen pagina te delen. Dit verhoogt namelijk de betrokkenheid. PS: Wij kunnen je vertellen: het algoritme van Instagram ook! Die zal je account dan ook belonen door jouw berichten te promoten.
  2. De dagen en precieze tijd dat je doelgroep online actief is, bijvoorbeeld dinsdagmiddag om 13:00 en donderavond om 18:00. Handig om vooral dan berichten te plaatsen!
  3. Bepaalde call-to-actions blijken de meeste klikken te genereren. Goed om te weten, dat neem je dus mee in je volgende berichten!

Natuurlijk zijn dit slechts enkele learnings. De mogelijkheden zijn eindeloos.

 

Instagram Analytics uitgelegd: wat houden de gegevens in?

De overweldigende statistieken van Instagram Analytics geven jou veel informatie. Maar wat houdt de informatie nu precies in? Het goede nieuws is dat het moeilijker lijkt dan dat het is. Het enige wat je nodig hebt, is wat toelichting. En laat je dit nu net van ons krijgen!

Wanneer je Instagram Analytics opent, krijg je drie onderwerpen te zien: profieloverzicht, inhoud en doelgroep. Hier vind je een overzichtspagina met statistieken waarop je kunt klikken, die vervolgens leiden naar verschillende andere vensters met gegevens. Weet je niet wat een statistiek precies inhoudt? Elk van deze vensters heeft een i-icon die jou precies de definitie verstrekt van de statistiek die te zien is op jouw scherm. Deze inzichten zijn te weergeven voor de afgelopen 7 of 30 dagen (een keuzemenu vind je bovenaan de pagina). Hieronder nemen we jou mee in de verschillende statistieken die je onder elk tabblad kunt vinden en wat ze betekenen. 

Profiel-analyse

Instagram toont verschillende inzichten in jouw account. Laten we ons verdiepen in de statistieken die je kunt openen:

  1. Bereikte accounts: het aantal unieke accounts dat je berichten, verhalen of IGTV-video’s minimaal 1 keer heeft gezien.
  2. Gepromoot bereik: het aantal mensen dat je gepromote berichten of verhalen ten minste 1 keer heeft gezien.
  3. Weergaven: het aantal keer dat je berichten, verhalen of IGTV-video’s op het scherm zijn getoond.
  4. Profielbezoeken: het aantal keer dat jouw profiel is bezocht.
  5. Vermeldingen: het aantal keren dat jouw account is genoemd door andere gebruikers.
  6. Tikken op website: het aantal keer dat er op de link naar je website wordt geklikt.
  7. Klikken op routebeschrijving: het aantal keer dat er op het adres of de knop ‘routebeschrijving’ is geklikt.
  8. Tikken op belknop: het aantal keer dat er op je telefoonnummer of de knop ‘nu bellen’ is geklikt.
  9. Klikken op e-mailknop: het aantal keer dat er op je e-mailadres is geklikt.
  10. Tikken op testknop: het aantal keer dat er op je testknop is geklikt.
  11. Vermeldingen: het aantal keren dat de handle van uw account is genoemd door andere gebruikers.

 

Doelgroepanalyse

Meer interessant, naast het analyseren van de algemene accountgegevens, zijn de gegevens van je doelgroep. Je wilt namelijk dat jouw doelgroep genoeg ‘engaged’ met de content. Wie is je doelgroep precies? Hoe gedragen zijn zich? Hoe betrokken zijn zij met het bedrijf? En komen de statistieken overeen met jouw ideale doelgroep die jij al die tijd voor ogen had? Laten we een antwoord vinden op deze vragen! 

Instagram wijdt een hele sectie aan analyses over de doelgroep die jij bereikt. Hiervan zijn de belangrijkste inzichten als volgt:

  1. Volgers(groei): het aantal accounts dat jou is gaan volgen/ontvolgen in de afgelopen tijd (7 of 30 dagen).
  2. Populaire locaties: geeft antwoord op de vraag waar jouw doelgroep zich bevindt, oftewel de 5 meest voorkomende plaatsen en landen.
  3. Leeftijdscategorie: weergeeft de leeftijdsverdeling. Hoe oud is je doelgroep nu echt? Dit gegeven kun je op haar beurt weer onderverdelen in mannen en vrouwen.
  4. Geslacht: weergeeft de verdeling van jouw doelgroep in mannen/vrouwen.
  5. Meest actieve tijden: de gemiddelde tijden waarop je volgers Instagram gebruiken in de afgelopen tijd (7 of 30 dagen). Deze statistiek laat zich vertalen in volger-uren (de gemiddelde tijd van de dag dat de volgers actief zijn) en volger-dagen (de dagen van de week waarop de volgers het meest actief zijn).

Het idee van deze statistieken is om de informatie hieruit te gebruiken voor het creëren van meer herkenbare en actuele inhoud. Speel in op de trends die spelen onder de meerderheid van je publiek. Zijn het voornamelijk vrouwen die jouw content consumeren? Speel hier dan op in door middel van een differentiatie in teksten en of beeld.

 

Inhoudsanalyse

Hoe presteren bepaalde posts onafhankelijk van elkaar? Worden de verschillende berichten gewaardeerd door jouw doelgroep? Neem een kijkje bij de individuele post analyse. De volgende statistieken zijn beschikbaar bij een dergelijke analyse:

Bericht:

Geeft de statistieken weer van een specifieke foto in je feed.

  • Aantal vind-ik-leuks
  • Hoeveelheid opmerkingen
  • Aantal keer opgeslagen
  • Hoeveelheid deelacties
  • Aantal volgers: nieuwe volgers die zijn gegenereerd na het plaatsen van het bericht.
  • Hoeveelheid interacties: klikken op link/knop in profiel naar aanleiding van je bericht.
  • Bereik: hoeveel unieke volgers je hebt bereikt via een bericht.
  • Aantal weergaven: het totale aantal keer dat je bericht is bekeken. Weergeeft ook waar je bericht het vaakst is bekeken. Dit kan zijn via de Startpagina, via hashtags, via het profiel etc. Dit is goud! Je weet nu waar de nieuwe volgers vandaan komen. Deze informatie kun je dus goed gebruiken om je strategie te verbeteren
  • Ontdekking: op Instagram is er een ontdekkingsfunctie waarop allerlei content wordt geplaatst van mensen/bedrijven die jij zelf niet volgt. Je kunt hier als het ware nieuwe accounts ‘ontdekken’. Ook jouw bedrijfsaccount komt in aanmerking voor een weergave op deze ondekkingspagina. Indien je op deze manier ontdekt wordt door nieuwe mensen, krijg je hierover een melding. Idealiter wil je veel mensen bereiken die jou nog niet volgen. Met een beetje geluk zullen zij jou vinden in de ontdekkingsfunctie, jouw profiel bekijken en op de ‘’volg-button’’ drukken.

Story:

Maak je nog geen gebruik van story’s? Zonde! Story’s blijken namelijk over het algemeen het beste te werken als je het hebt over het creëren van betrokkenheid. Het is nog een kans uit vele om je merk onder de aandacht van mensen te brengen of om de bekendheid van je merk onder het huidige publiek te vergroten.

  • Terug: het aantal tikken om de vorige foto of video in je verhaal te zien.
  • Tikken op belknop: het aantal tikken dat volgde op de CTA om te bellen.
  • Klikken op e-mailknop: het aantal tikken dat volgde op de CTA om te mailen.
  • Tikken op routebeschrijving: het aantal tikken dat volgde op de CTA om de routebeschrijving te zien.
  • Klikken op testknop: het aantal keer dat er op je testknop is geklikt.
  • Tikken op website: het aantal keren dat er op je website is geklikt vanwege je verhaal.
  • Weergaven: het totale aantal keren dat je verhaal is bekeken.
  • Klikken op links: het aantal keren dat deze link is geopend.
  • Profielbezoeken: het aantal keren dat je profiel is bekeken.
  • Volgers: het aantal nieuwe volgers dat je hebt verkregen.
  • Aantal antwoorden (inclusief tekstantwoorden en antwoorden via ‘snel antwoorden’).
  • Aantal deelacties
  • Bereik: het aantal accounts dat je verhaal heeft gezien.
  • Verder: het aantal tikken om de volgende foto of video in je verhaal te zien.
  • Verlaten: het aantal tikken om je verhaal te verlaten.
  • Volgende verhaal: het aantal tikken naar het volgende verhaal van het account.

Veel mogelijkheden om je story mee te analyseren dus!

Belangrijke punten om op te focussen binnen de story statistieken

Om het nog even kort te benoemen: je wilt dat sommige statistieken hoger zijn dan andere. Juist omdat deze statistieken een verhoogde interesse in je inhoud of bedrijf tonen:

  • Terug
  • Tikken op … e-mail, bellen, routebeschrijving, links, testknop, website
  • Profielbezoeken
  • Volgers
  • Antwoorden
  • Deelacties

De overige statistieken wil je het liefst laag houden: verlaten. volgende verhaal en verder. Deze tonen namelijk ‘desinteresse’ aan.

Houd er rekening mee dat foto’s in story’s over het algemeen meer forwards ontvangen dan video’s. Video’s houden langer de aandacht van de kijker vast, waardoor de kijker ook sneller de neiging heeft om ook het profiel nogmaals te bekijken. Dit blijft natuurlijk een kwestie van testen! Zoek naar patronen waarom bepaalde story’s beter presteren dan andere. Ligt dit aan het soort creative (video of beeld) of komt het door de stickers? Of toch door het interactieve gedeelte als bijvoorbeeld een poll? Focus je op de dingen die goed werken, daar bereik je het meeste mee.

 

IGTV-video’s

Tot slot enkele statistieken voor de IGTV-video’s die tevens meer en meer in de smaak vallen van de huidige Instagrammers:

  • Aantal vind-ik-leuks
  • Hoeveelheid opmerkingen
  • Aantal keer opgeslagen
  • Gemiddeld kijkpercentage
  • Aantal videoweergaven
  • Bereik: hoeveel unieke volgers je hebt ontvangen via een bericht.
  • Aantal interacties: klikken op link/knop in profiel naar aanleiding van je video.

 

Interacties zijn goed!

Instagram laat zien hoe vaak gebruikers interactie hebben gehad met je Instagrampagina. De interacties worden berekend door de volgende statistieken bij elkaar op te tellen:

  • Tikken op bellen;
  • Aantal reacties;
  • Hoeveelheid vind-ik-leuks;
  • Aantal profielbezoeken;
  • Tikken op e-mail;
  • Klikken op website;
  • Tikken op routebeschrijving: 
  • Klikken op belknop;
  • Tikken op e-mailknop;
  • Klikken op testknop.

Bovenstaande punten vallen onder de categorie ‘interacties’. Naar aanleiding van de statistieken die hierover gaan is het goed om je af te vragen waarom de statistiek weergeeft wat het weergeeft. Waarom heb je de laatste paar dagen meer betrokkenheid gekregen dan andere dagen? Komt dit doordat je laatst een bericht hebt gepost? Een Instagram story hebt gedeeld? Of heb je recent wellicht een promotie gedaan? Hoe dan ook, we gebruiken de data en proberen het nogmaals!

 

Welke gegevens op Instagram Analytics zijn voor jou belangrijk?

Nu duidelijk is wat de gegevens betekenen, is het belangrijk voor jezelf te bedenken wat jouw doel is met Instagram. Dit doe je vóór het analyseren!

Is je strategie meer volgers op Instagram te krijgen? Meer website bezoekers te trekken? Een gemeenschap te creëren? Of juist om je naamsbekendheid te vergroten? Een combinatie van verschillende doelen? Ongeacht het doel, moet deze aansluiten op de statistieken die je analyseert.

  1. Doel: leads genereren:

Iedereen wil meer leads, want vaak betekent dat meer verkopen. Dat is natuurlijk wat je wilt. Hoe je de verkoop van jouw producten of diensten kunt stimuleren, kan op verschillende manieren; promoties, aanbiedingen of acties bijvoorbeeld. Echter – om na te gaan hoe succesvol jouw strategie was – dien je Instagram Analytics in te zetten. Hierbij zijn de volgende statistieken belangrijk:

  • Website Klikken – de content op je pagina heeft de bezoeker aangezet om je profiel te bekijken. Blijkbaar ben je dus interessant. Hoe hoger het aantal klikken, hoe meer engagement!
  • Klikken op de belknop / e-mailknop – geven aan of mensen bereid zijn om jouw bedrijf te contacteren. Het zijn dus goede indicatoren voor conversies. Een toename hierin is dus zeker gunstig te noemen.
  • De volger uren en dagen – door inzichtelijk te maken wanneer jouw publiek online is, kun je jouw strategie hierop afstemmen. Dit vergroot namelijk de kans dat meer mensen jouw bericht/promotiematerialen zien en daarmee creëert het meer betrokkenheid!

 

  1. Doel: meer merkbekendheid creëren:

Het is logisch dat je wil dat meer mensen bekend zijn met jouw merk, voornamelijk als je net nieuw bent als bedrijf binnen een bepaalde markt of een nieuw product lanceert. Je kunt je hierbij op de volgende statistieken concentreren om te kijken of dit lukt:

  • Aantal volgers – stijgen jouw volgers exponentieel? Dat is goed; jouw merk sluit goed aan bij wat de doelgroep wil zien. 
  • Vertoningen – hoe meer mensen jouw verhalen of berichten zien, hoe meer mensen bekend raken met jouw bedrijf. Het is dus zaak dat je deze statistiek laat groeien.
  • Bereik – bereik houdt het aantal weergaven van je verhalen, berichten en account bij. Deze statistiek verwijst naar unieke accounts, dus niet hetzelfde account dat je Instagram-bericht meerdere keren bekijkt.

 

  1. Doel: een community creëren

Een interactieve achterban is leuk, want dat laat zien dat jij leuke en visueel boeiende inhoud aan hen aanbiedt. Met de volgende statistieken kun jij je gemeenschap in de gaten houden:

  • Betrokkenheid – laat zien hoe betrokken jouw volgers zijn bij alles wat je post.
  • Reacties – betreft de reacties die je krijgt op je gemaakte content. Verhalen wekken vaak eerder reacties op dan de gewone feed. Dus als een kijker de moeite doet om jou een berichtje te sturen dan weet je dat dit een goed teken is. Mocht de reactie minder positief van aard zijn? Toch antwoorden. Dit laat zien dat je hun reactie ziet en er mee aan de slag gaat. Dit wekt ook weer meer vertrouwen in jou als merk.

 

Conclusie

Wat een overload aan informatie! Daarom geven wij jou nog een korte samenvatting.

  • Instagram Analytics kun je alleen gebruiken als je een zakelijk Business-profiel hebt op Instagram. Daarnaast zijn de statistieken enkel te zien op de mobiele telefoon.
  • Instagram Analytics weergeeft drie mogelijke analyses: een profiel-analyse, een doelgroep-analyse en een inhoudsanalyse.
  • De statistieken binnen Instagram Analytics betreffen voornamelijk nog vrij platte informatie. Het is de bedoeling dat je deze zelf vertaald in waardevolle inzichten die je vervolgens kan toepassen in je contentstrategie. Wat werkt wel en wat niet? En waarom werkt dit wel of niet? Blijf vooral testen en doen. Op die manier blijf je jouw Instagram-marketinginspanningen continu aanscherpen en verbeteren. 

Kortom, Instagram Analytics is en blijft een schatkaart aan informatie die je gegarandeerd naar succes zal leiden. Mocht je vragen hebben over Instagram Analytics of zelf iets verrassends hebben ontdekt in de statistieken? Laat het ons vooral even weten in de reacties of mail ons! Dat vinden wel leuk :)

Become an online Boss? Sign up for the newsletter!

    Ik ga akkoord met de privacyverklaring