Uit onderzoek van Newcom blijkt dat meer dan 3 miljoen Nederlanders gebruikmaken van Instagram, waarvan 50% dagelijks. Je wilt het daarom zeker niet uit je online marketingstrategie laten. In onderstaand artikel leggen we je precies uit hoe je eraan begint. 

instagram-startersgids

7 tips voor het opstarten van jouw Instagram account

1. Geef Instagram foto’s een persoonlijke touch

Instagram is een geschikt kanaal om te laten zien wie er achter het bedrijf staat. Laat volgers kennis maken met mensen die achter de schermen werken.

2. Maak gebruik van dezelfde filter

Maak telkens gebruik van dezelfde filters. Zorg dat jouw Instagram profiel herkenbaar is voor je volgers. De juiste filter kan wonderen verrichten. Er is niet altijd voldoende tijd om elke foto in Photoshop te bewerken. Daarom hebben we enkele handige apps die hierbij kunnen helpen even op een rijtje gezet.

  • VSCO Cam
  • Afterlight
  • Whitagram

3. Gebruik een unieke hashtag

Een hashtag claimen in de zin van dat alleen jij die kan gebruiken, is niet mogelijk. Een hashtag gebruiken voor een campagne is daarnaast wel een goed idee. Met hashtags kan je wel andere mensen aanzetten om er ook gebruik van te maken. Op deze manier zal je sneller teruggevonden worden.

De kunst is om een eigen, unieke hashtag te bedenken. Zo is de kans klein dat andere spelers gebruik maken van dezelfde hashtags. Let op: hashtags werken niet op Facebook. Ze worden enkel gebruikt op Instagram en Twitter. Wanneer je dus Instagram foto’s linkt naar je Facebookpagina, verwijder je de hashtags.

Het doel van een hashtag is om berichten over dezelfde onderwerpen te filteren. Dit maakt het voor sociale mediagebruikers makkelijker om de gewenste informatie te bekijken en te vergelijken.

Daarnaast is het ook mogelijk om via een hashtag gebeurtenissen live te volgen. Denk maar aan evenementen, conferenties, tv-programma’s etc.

4. Begin met een zakelijk profiel

Overschakelen naar een bedrijfsaccount zorgt ervoor dat Instagram gebruikers jouw bedrijf kunnen bereiken (via telefoon, sms, of e-mail) door één druk op de knop. Ook kunnen ze een routebeschrijving opvragen naar jouw winkel. Door een bedrijfsaccount te gebruiken is het mogelijk om statistieken te bekijken en bepaalde berichten te promoten.

Hoe overschakelen van een persoonlijk account naar een bedrijfsprofiel?

  • Ga naar profiel en klik op ‘instellingen’,
  • Klik op ‘overstappen naar bedrijfsprofiel’;
  • Selecteer de pagina die je wilt koppelen aan jouw bedrijfsprofiel op Instagram;
  • Controleer de contactgegevens van uw bedrijf op de pagina en doe de nodige aanpassingen.

5. Check je statistieken (volgers) op Instagram

Via Iconosquare is het mogelijk je Instagram account te analyseren. Het is een handige website en app om te bekijken wie jouw bedrijf volgt en wie je heeft gevolgd nadat jij zijn/haar account volgt. Via Instagram statistieken is het nu ook mogelijk om na te gaan welke posts de meeste likes en reacties krijgt, op welk uur of dag je het best iets kunt posten en wanneer je volgers dus actief zijn. Speel hier handig op in!

statistieken-instagram

6.  De ideale Instagram afmeting

Geen frustraties of eindeloze zoektochten meer naar afbeeldingsformaten voor Instagram. Door onderstaande afbeelding heb je alle belangrijke Instagram-afmetingen bij de hand:

Instagram-baasenbaas

7. Eenvoudig adverteren op Instagram

Lekker de hele dag op Instagram scrollen zonder advertenties is verleden tijd. Het is nu ook mogelijk om op Instagram te adverteren. Dit doe je door middel van Facebook. Je koppelt je Facebook advertentieaccount aan jouw Instagram account en er gaat een wereld voor je open. Er zijn diverse soorten advertenties mogelijk:

  • Photo ads
  • Video ads
  • Carousel ads

Instagram ads

Het biedt namelijk de mogelijkheid om meer bereik te genereren. Het is aan te raden om de best presterende post van jouw account bijvoorbeeld eens te adverteren onder een look-a-like doelgroep.

 

Wil je een Instagram baas worden? Laat dan je e-mail achter!