ONTDEK HOE JIJ EEN BAAS KAN WORDEN
IN TIKTOK ADVERTISING

TikTok advertising is perfect om jouw (jonge) doelgroep te bereiken met creatieve content. Originaliteit en humor staan centraal. Alleen dan verover je een plekje in het hart van je publiek.

Meer informatie
Contact

TikTok marketing inzetten voor jouw bedrijf

WAT IS TIKTOK ADVERTISING?

Ken jij het? Het sociale media platform TikTok (of wellicht de vorige naam; Musical.ly). Misschien maak je er zelf geen gebruik van, maar heb je er wel eens van gehoord, heb je er artikelen over gelezen of heb je stiekem een glimp mee gepakt van de telefoon van kinderen of jongeren. Het is een platform dat erg in opkomst is en veel aandacht pakt van menig Nederlands (jonge) internetgebruiker. In Nederland telt TikTok 1,7 miljoen gebruikers van zes jaar en ouder. Wereldwijd loopt dit al gauw tegen de 1 miljard gebruikers aan. Juist door de grote groei van en belangstelling voor dit platform, is TikTok een mooie manier om effectief je boodschap te verspreiden. 

En… het goede nieuws is dat het sinds kort mogelijk is om binnen Nederland op TikTok te adverteren. Dat maakt dat er nog relatief weinig concurrenten zich op dit platform bevinden. Goudmijntje dus ;) Hoog tijd dat we daar iets mee gaan doen. Daarom zoomen we eerst even in op de advertising wereld binnen TikTok.

Advertising, ofwel adverteren, maar dan op… TikTok! Met een klein geldbedrag kan je jouw weloverwogen content onder ogen brengen van een groot publiek. Hoe? Met TikTok advertising koop je een plaats in de ‘Timeline’ van een gewenste TikTok gebruiker. Advertenties binnen TikTok worden in verticaal mobiel formaat weergegeven (‘mobile-first’). Gebruikers zien deze advertenties dan bij het scrollen voorbij komen en raken daarbij mogelijk beïnvloedt of geïnspireerd. En dat is nu juist wat je wil.

Ik wil meer weten
Demi
DemiOnline Marketeer
Demi is één van de bazen binnen Baas & Baas die zich richt op onder andere TikTok advertising.

Heb je vragen of opmerkingen? Mail dan naar demi@baasenbaas.nl

Waarom zou ik dit doen?

WAAROM TIKTOK ADVERTISING?

TikTok is booming! Het wordt alsmaar groter en groter, want gebruikers zijn simpelweg gek van de korte, authentieke muziekvideo’s. TikTok is daarmee een goed medium om een boodschap te verspreiden en daarbij een wijdverbreid publiek te bereiken. Hieronder sommen we nog het een en ander op waarom jij ook TikTok in overweging zou moeten nemen:

  • De engagement rate op TikTok is 29%. In vergelijking met andere platforms is dit percentage veel hoger. Daarnaast scoren de CTR’s, CPM’s en CPV’s op TikTok het ook erg goed.
  • Het is een relevant nieuw platform in Nederland.
  • Relatief goedkoop vanwege de (nog) lage concurrentie op dit medium.
  • Je kunt een jonge doelgroep bereiken. TikTok wordt grotendeels gebruikt door generatie Z. Doe je het als bedrijf goed op TikTok dan is de eerste toon gezet. Je hebt mogelijk al een goede plaats verworven in de gedachten van je consumenten voor de komende jare
  • Geef een boost aan je merkattitude door je merk op een minder commerciële manier onder het publiek te brengen. Grappige, nieuwe, bijzondere video’s… daar is het waar jij je op moet focussen om potentiële klanten voor je te winnen.
  • Dankzij de specifieke targeting o.b.v. locatie, geslacht, leeftijd en interesses kan jij ervoor zorgen dat jouw advertenties zichtbaar zijn bij een relevante doelgroep, zodat deze advertenties ook daadwerkelijk affiniteit heeft met jouw merk.

Wat heb je hier allemaal aan?

TIKTOK ADVERTISING MOGELIJKHEDEN

Jij kunt jouw publiek in elke fase van de klantreis, oftewel de customer journey bereiken met relevante content. De exacte insteek van jouw TikTok campagne is natuurlijk afhankelijk van jouw doelstellingen. Wij gebruiken verschillende wetenschappelijke modellen bij de opzet van de campagnes, zoals de see-think-do en het AIDA model. Ook wel bekend door de volgende fases in het koopprocess: awareness (bekendheid), consideration (overweging) en conversion (conversie). Vanuit dit perspectief bekijken wij welke aanpak/strategie het meest geschikt is. Zo kun je monitoren op verschillende KPI’s waaronder:

  • De merkbekendheid.

  • Het aantal profiel/website bezoeken.

  • De betrokkenheid bij jouw berichten.

  • Bereik binnen jouw doelgroep.

  • Aantal app installaties.
  • Aantal leads (leadgeneratie).
  • Aantal conversies.

TikTok baas worden?

Informatie aanvragen

Wat kun je met TikTok Marketing?

MEER OVER TIKTOK ADVERTISING

Baas & Baas Online Marketing Amsterdam
  • Het is van belang dat merken het publiek entertainen en niet traditioneel doorpakken met ‘normale/standaard’ ads. Creativiteit staat namelijk centraal binnen TikTok. Een simpele advertentie die je ook gebruikt op andere media zal het binnen TikTok dus niet overleven. Dit is ‘saai’ en zal worden geskipt.
  • Advertenties moeten leuk, grappig en bovenal uniek zijn. 
  • Testen met data en content is belangrijk om succesvol te zijn binnen TikTok.
  • Het is goed om te kijken naar co-creatie.
TikTok adverteren, het is zo moeilijk nog niet! Kies je doelstelling, stel je budget, targeting en biedt methode in. Upload een video, voeg je advertentietekst en CTA toe en dan is het een kwestie van versturen naar de wereld!

Een gewone video is niet genoeg bij TikTok adverteren. Het is van belang na te gaan wie jouw doelgroep is en waar de behoeften liggen van deze doelgroep; welke onderwerpen vinden zij leuk? Houden ze meer van grappig of informatief? Daarnaast is het goed om na te denken op welke manier je de doelgroep mogelijk wil laten engagen met het merk. De CTA is daarmee van groot belang om het gewenste gedrag onder je doelgroep te bewerkstelligen met jouw video.

Kortom, het is duidelijk dat een juiste afweging wordt gemaakt in het samenstellen van een mix tussen de video (let wel, geen traditionele video ad, maar een opvallende TikTok), doelgroep, timing, sfeer en engagement. Door actief op zoek te gaan naar de juiste mix kan jouw TikTok zomaar een conversie knaller worden voor jouw product of merk.

Wat kun je met TikTok Advertising?

HOE MOET JE ADVERTEREN VIA TIKTOK?

Stappenplan adverteren op TikTok:

Jij wilt adverteren op TikTok maar bent nog niet helemaal bekend met de manier waarop dit moet. Baas&Baas wil jou graag verder op weg helpen, zodat jij kan groeien in jouw naamsbekendheid en conversies.

TikTok advertentieaccount
Om te kunnen starten met adverteren via TikTok heb je een advertentieaccount nodig. Dit is het beginpunt voor het uitvoeren van advertenties op TikTok. Kies bij het aanmaken ook het juiste advertentietype. Voor de meeste bedrijven zal dat het ‘Auction account’ zijn; een account dat alleen op veiling gebaseerde advertenties kan weergeven. Heb je deze aangemaakt? Bevestig je account door de mail van TikTok in je mailbox te openen. Daarna kan je daadwerkelijk aan de slag!

Campagne
Ga binnen het advertentiebeheer naar ‘Campaign’ en maak een campagne aan. Binnen de campagnes kun je zogenoemde ‘parameters’ instellen. Denk hierbij aan een doelstelling (consideration of conversion), het budget dat je wilt uitgeven in combinatie met je biedstrategie, de doelgroep (wie wil jij bereiken?) en de plaatsing van de advertentie. Tevens kun je bepalen wat voor een soort video je wilt tonen aan jouw publiek en op welke toon je hen wilt aanspreken middels ondertiteling of de tekst boven de video. Alles ingesteld naar wens? Bekijk nog even de uiteindelijke verschijningsvorm van jouw advertenties op verschillende apparaten. Op die manier kun je een laatste check doen of jouw advertenties naar wens zijn en de boodschap duidelijk overkomt.

Een campagne maken
Ga binnen het advertentieaccount naar ‘advertentiebeheer’ en maak een campagne aan. Binnen de campagnes kun je zogenoemde ‘parameters’ instellen. Denk hierbij aan een doelstelling (doelgroep bereiken, verkeer genereren, aankopen verkrijgen), de doelgroep (wie wil jij bereiken?) en het soort advertentie (gesponsorde pins, gesponsorde videopins, gesponsorde app-pins en gesponsorde carrousels). Tevens kun je bepalen wat voor beeldmaterialen je wil tonen aan jouw publiek en op welke toon je hen wil aanspreken middels de advertentieteksten. Alles ingesteld naar wens? Check de uiteindelijke versie! Op die manier kun je een laatste check doen of jouw advertenties naar wens zijn en de boodschap duidelijk overkomt.

Live
Nu je alles hebt ingesteld, is het tijd om jouw advertenties online te zetten. Je kunt aan de hand van de rapportage hulpmiddelen van Advertentiebeheer controleren of je advertenties aansluiten op jouw beoogde doel. Hoe presteren de verschillende elementen in de campagne (tekst, beeld, doelgroep, doelstelling, plaatsing) ten opzichte van elkaar? Presteert een variabele onder? Door te zoeken naar trends en ontwikkelingen kun je bepalen wat jij moet aanpassen, zodat je de prestaties van jouw campagne kunt verbeteren.

Aanpassen/controleren
Ben je nog niet helemaal tevreden over bepaalde instellingen binnen je campagne? Geen probleem, dit kan makkelijk aangepast worden. Zo kun je het budget, de doelgroep, plaatsing en de advertentiematerialen altijd bewerken naar wens. Ook is het mogelijk om de campagne te pauzeren, te kopiëren of geheel te laten stoppen.

Informatie aanvragen

Waarom TikTok Advertising?

WIL JIJ EEN EFFECTIEVE TIKTOK ADVERTISING CAMPAGNE?

TikTok advertising werkwijze

Wil jij dat jouw producten of diensten door een groter (jonger) publiek gezien worden? Dat kan aan de hand van TikTok marketing. Heel toevallig kunnen wij jou hierbij helpen! Hoe we dat doen? Dat lees je hieronder:

Intake
Middels een intake gesprek doen wij een campagne voorstel om de TikTok campagne optimaal op te starten en te monitoren. Hierbij is de eigen input natuurlijk welkom. Baas & Baas helpt je namelijk graag met het ontwikkelen en lanceren van je strategie.

Campagne funnel
Gedurende de samenwerking zullen wij de advertentie campagnes analyseren en optimaliseren, zodat het maximale rendement uit TikTok wordt behaald. Wij werken het liefst in jouw advertentieaccount en sturen altijd op een goede ROAS/ROI. Wij baseren onze strategieën op verschillende wetenschappelijke modellen, zoals de ‘see-think-do’ en de AIDA. Beide modellen staan ook wel bekend door de volgende fases in het koopprocess: awareness (bekendheid), consideration (overweging) en conversion (conversie).

Strategie

  1. Wat voor een TikTok marketingcampagne we willen doen en hoe we dat gaan uitvoeren, laten wij jou weten aan de hand van een contentplan.
  2. Op dit contentplan mag feedback gegeven worden. Jij bent immers de klant en bepaalt dus in zekere zin welke kant de strategie op moet gaan. Op- of aanmerkingen zijn dus altijd gewenst. Hoe meer we de kennis verenigen over bijvoorbeeld de doelgroep of goedwerkende content, hoe effectiever de campagne.
  3. Naast het opzetten van een goede TikTok campagne is het van belang een goede basis te hebben waar deze campagne op terugslaat. Zo is het goed om te kijken naar de eigen website en landingspagina’s in hoeverre deze goed geoptimaliseerd zijn.

Evaluatie
Natuurlijk vergeten wij jou niet gedurende dit traject. Door middel van een maandelijkse rapportage zorgen wij ervoor dat jij op de hoogte wordt gehouden van de zaken die spelen en de resultaten die die maand zijn geboekt. Transparantie staat hierin centraal. Wij geloven dat alleen op die manier vertrouwen wordt gekweekt en een sterke relatie tot stand kan komen.

Dus, wil jij graag het maximale halen uit jouw TikTok marketing campagnes? Het Bazen team staat voor je klaar! Met een team aan enthousiaste en geleerde specialisten is geen uitdaging ons te groot. Geïnteresseerd? Neem vrijblijvend contact met ons op. We sparren graag met je over succesvolle oplossingen!

LinkedIn marketing strategie stappen

GRATIS E-BOOK TIKTOK MARKETING

Download het gratis TikTok Marketing e-book en ontdek hoe je TikTok Marketing effectief kunt inzetten voor je bedrijf. In het e-book komt onder andere aan bod hoe je TikTok campagnes instelt. Daarnaast worden er nog feitjes en handige tips en tricks gedeeld.

DOWNLOAD E-BOOK
TikTok advertising

Wie zijn wij?

ONZE BAZEN IN
ONLINE MARKETING

Baas & Baas heeft een jong en toegewijd team. Ieder van ons heeft een eigen expertise waar we met veel overgave aan werken.

Demi Kuijper
Demi KuijperCampagne manager
Jette van Diepen
Jette van DiepenOnline Marketeer
Sander Baas
Sander BaasEindbaas
Monique Wols
Monique WolsSocial advertiser
Fenna van Dijk
Fenna van DijkOnline Marketing Stagiaire
Tom Hodgson
Tom HodgsonOnline Marketeer

CONTACT