Help! Facebook heeft een nieuwe feed toegevoegd, namelijk de explore feed. Hoe werkt deze nieuwe feed en welke impact heeft het op organische verkeer op Facebook? Aan de hand van dit artikel brengen we je weer up-to-date.

Facebook heeft een tijdje geleden naast de newsfeed iets nieuws toegevoegd: de explore feed . Zoals wel vaker als Facebook iets veranderd aan haar algoritme, heerst er ook nu weer paniek.

Verdwijnt het organisch bereik op Facebook?

Dit is niet geheel onterecht, want tijdens de wereldwijde lancering van de explore feed, heeft Facebook in een aantal landen alle berichten van pagina’s (merk- en bedrijfspagina’s) verplaatst van de newsfeed naar de explore feed. Wat overbleef in de newsfeed waren slechts berichten van vrienden en gesponsorde berichten. Oftewel: doei organisch bereik!

Of deze paniek terecht is, is de vraag, maar zoals het er nu naar uitziet kunnen we nog rustig ademhalen. Adam Mosseri, hoofd van de Facebook newsfeeds, heeft namelijk aangegeven dat het hier om een test ging en dat zij geen verdere plannen hebben om deze in andere landen door te zetten. Deze test zal een aantal maanden gaan duren. Dit zal ook afhangen van hoe snel mensen zich aanpassen.

Toch geen paniek?

We hoeven ons dus nog niet bedreigd te voelen door de nieuwe Facebook feed, maar de nieuwe feed zal wel het een en ander veranderen. Zoals de naam al verklapt, kunnen gebruikers van de feed nieuwe content ontdekken buiten hun bestaande netwerk. Een soortgelijke functie kennen we al van Instagram.

Er zullen suggesties gedaan worden aan de hand van content die je in het verleden hebt geliked of gedeeld. Dit betekent ook dat wanneer je dezelfde soort content maakt als je concullega’s je dezelfde doelgroep zou kunnen bereiken! De content die zich op de feed bevindt is, voor zover bekend, niet betaald.

Zowel op de mobiele als de desktopversie moeten gebruikers actief opzoek gaan naar de nieuwe feed, wat het gebruik ervan moeilijker maakt. Aan de hand van de lopende tests zal nog moeten blijken hoe de nieuwe feed gebruikt wordt en welke veranderingen er door moeten worden gevoerd. We zullen het dus zeker in de gaten houden.

Wil je meer van dit soort nieuwtjes? Laat dan hier je e-mail adres achter!