Voor sommige bedrijven is LinkedIn HET platform voor lead generation en social selling. LinkedIn is een zakelijk platform dat bedoelt is voor professionals. Op het platform delen bedrijven hun portfolio en kennis, maar het is ook een ultieme tool om je netwerk te vergroten. Hoe kun jij jouw LinkedIn profiel zo inrichten dat het platform voor de meerderheid van jouw leads en sales zorgt? 

Ten eerste heeft LinkedIn veel nieuwe features die je kunt gebruiken om nieuwe en bestaande leads te interesseren en vast te houden. Voor je van die features gebruik maakt moet je er eerst voor zorgen dat jouw hele profiel is opgebouwd vanuit het klantperspectief. In de koptekst van LinkedIn kun je bijvoorbeeld jouw waardepropositie aangeven. Zo weet een lead, ook wel potentiële klant, precies wat jij voor hem of haar kan betekenen. Voor lead generation en social selling moet je consistent blijven posten, waarbij je verschillende soorten posts deelt. Een post kan gaan over kennis en waardedeling, een ander over een pijnpunt van jouw klant of je doet een aanbod aan jouw potentiële klanten. Door dit soort verschillende berichten te delen zorg je voor erkenning, biedt je een oplossing voor een probleem en laat je zien dat jij de juiste persoon bent. Dit post je op jouw eigen profiel, maar vergeet ook zeker niet jouw bedrijfsprofiel. Door blogs, video’s en artikelen te delen via jouw bedrijfsprofiel laat je jouw professionaliteit en expertise zien aan andere bedrijven.

Meer lead generation op LinkedIn

Stel eerst doelen voor jouw lead generation voor je begint met content delen. Hoeveel volgers of verzoeken wil je per wanneer genereren? Zorg ook dat je actief en consequent bezig bent met het vergroten van je netwerk. Dit kun je doen door de 10-10-10 strategie. Hierbij geef je 10 likes aan personen/bedrijven die jij interessant vindt voor jouw netwerk en mogelijk ook voor jouw lead generation. Vervolgens plaats je 10 ‘comments’ en ten derde voeg je de 10 personen toe.  Dit kun je wekelijks doen om jouw netwerk te vergroten. Let er wel op dat wanneer je iemand toevoegt je ook een persoonlijk bericht schrijft. Om zo veel mogelijk leads te genereren kun je LinkedIn een handje helpen in het algoritme. Door commentaren te “liken” en te reageren op commentaren onder jouw bericht kom je keer op keer in feed van potentiële leads. Let erop: Als je nieuwe personen toevoegt, kijk dan of ze in de 2e of 3e rang van jouw netwerk zitten. De 2e rang heeft vaak een bekend netwerk, maar de 3e rang zal een geheel nieuw netwerk aanspreken. Jouw bericht komt bij een ander/nieuw netwerk waar mogelijk ook nieuwe leads zitten.

LinkedIn is een b2b platform, maar dat neemt niet weg dat je connectie maakt met individuen. Onthoud: mensen doen zaken met mensen. Bedrijven hebben vaak een pagina op LinkedIn, maar je spreekt de personen die bij het bedrijf werken. Om extra op te vallen bij de juiste personen deel je kennis. Dit kan door middel van het delen content die jouw expertise toont, zoals eigen blogs en video’s. Via LinkedIn zelf kan je ook artikelen plaatsen. Ten tweede kun je vragen om een aanbeveling via LinkedIn. Op die manier laat je ook een professionaliteit zien aan bedrijven.

Vast houden van LinkedIn leads

LinkedIn zet je in als een duurzame lead bron. Je gaat actief op zoek naar nieuwe connecties en deelt waarde die voor jouw potentiële doelgroep interessant zijn. Om de leads warm te houden of warm te maken kun je personen op de hoogte houden van jouw dagelijkse activiteiten door middel van LinkedIn story’s. Dit werkt bijna hetzelfde als Instagram story’s, maar dan in een zakelijke vorm. Vervolgens kun je events aanmaken, waarbij je webinars of workshops aankondigt. Maar je kunt ook groepen aanmaken waar je tips en blogs deelt. De eerste stappen naar social selling worden gemaakt door te verbinden met jouw doelgroep. Het delen van kennis met informatie gab. De informatie gab houdt in dat je aangeeft wat een ondernemer kan doen, maar niet hoe. Je kan de interactie en waarde die jij deelt ook bijhouden via het LinkedIn platform. Op www.LinkedIn/sales/SSI kun je precies zien welke waarde jij deelt op het LinkedIn platform en hoe die waarde gezien wordt door jouw leads en klanten. Zo kun je jouw LinkedIn lead strategie aanpassen en bijstellen om het platform volledig in te zetten op social selling. LinkedIn is niet het enige platform wat ingezet kan worden voor lead generation en social selling. Facebook bijvoorbeeld kan ook een goed platform zijn om jouw potentiële leads te bereiken. Meer weten over hoe je via Facebook aan nieuwe leads komt? Klik hier.