blog e-book

Je kunt mensen via de mail direct een e-book toesturen, maar het is veel krachtiger als je het combineert met Facebook. Met krachtiger bedoelen we: een waardevollere database en uiteindelijk meer klanten. Hoe dit dan precies werkt? Dat gaan we je uitleggen.

 

Waarom zou je dit willen?

Meer klanten is het einddoel, er zijn nog wat tussentijdse doelen die je behaalt. Denk bijvoorbeeld aan de naamsbekendheid die je bereikt als je een e-book hebt wat echt waarde toevoegt. Je positioneert jezelf als een expert in je vakgebied wanneer je waardevolle content aanbiedt. Aan de andere kant is een e-book opt-in dé manier om mailadressen te verzamelen. Zoals we straks precies uit gaan leggen, schrijven mensen zich via de Facebook-advertentie in om het e-book te ontvangen en kun je ze vervolgens toevoegen aan je database. Nu kun je bijvoorbeeld targetted mails sturen om een band op te bouwen en uiteindelijk meer sales te behalen.

Tips voor het maken van een e-book

Voordat we je een stappenplan geven, willen we je graag wat tips geven over een e-book. Dit is namelijk de core van deze campagne. Je kunt nog zo’n ideale doelgroep hebben samengesteld en de campagne perfect hebben ingericht, als de content van je e-book niet waardevol is, heeft het allemaal weinig zin; je schaadt alleen maar je reputatie als je iets van slechte kwaliteit levert. Dus, hier volgen wat basis tips:

  • Bedenk van tevoren goed wat het doel van dit e-book is. Is het bijvoorbeeld een collectie van blogposts rondom een bepaald thema, die zo samen een complete guide vormen? Of is het een blueprint die bestaat uit nieuwe informatie? Welke waarde voeg jij eigenlijk toe met het e-book, welk probleem los je op? Een random collectie content heeft geen zin.
  • Zorg voor een overzichtelijk e-book met paginanummers en een inhoudsopgave.
  • Laat jouw huisstijl terugkomen in bijvoorbeeld de kleuren, de indeling van de pagina’s en de lettertypes.
  • Laat genoeg ruimte over aan de zijkanten voor het geval de downloader het wil printen. Komt zelden voor, maar het is vervelend als er allerlei elementen van de pagina af vallen.
  • Hou te allen tijde de doelgroep in je achterhoofd. Ondanks dat het jouw e-book is en het om jouw content gaat, is het e-book voor een bepaalde doelgroep bedoeld en is het van belang dat je het ook echt voor hen maakt. Sluit weer aan op de eerste tip.
  • Als het in je budget ligt, huur dan een copywriter in voor je teksten & designer om je e-book vorm te geven.

 

Stappenplan

  1. Verkeers- of conversiecampagne opzetten: de allereerste stap is om een campagne op te zetten waarbij je de juiste doelgroep target. Neem bijvoorbeeld ons e-book over Facebook advertising. Hiermee willen wij ondernemers bereiken die interesse hebben in online adverteren. Dit is de doelgroep. Het doel is om hen het e-book te laten downloaden, zodat hun e-mailadressen gebruikt kunnen worden voor andere campagnes. Door middel van een conversiecampagne kun je meten of ze het e-book hebben gedownload of niet. Je leest in deze blogpost meer over de basics van Facebook advertising. Aan de hand daarvan ontstaan er twee verschillende doelgroepen: mensen die je e-book wel hebben gedownload & mensen die hem nog niet hebben gedownload.
  2. Retargeting instellen voor de afhakers: mensen die jouw e-book nog niet hebben gedownload, zijn geremd door iets. Misschien hebben ze nog maar een klein duwtje in de rug nodig en dat kan door middel van een retargeting campagne, waarbij je een advertentie van het e-book laat zien. De beste timing is een paar dagen tot een week nadat diegene de downloadpagina voor het e-book heeft bekeken (maar dus niet heeft gedownload). Hoe retargeting precies werkt, dat lees je in onze eerdere blogpost over het Facebook retargeting stappenplan.
  3. Upsell aanbieden voor de downloaders: wanneer jij iets hebt gekocht, wil je niet nog een keer advertenties hiervan krijgen. Je hebt het immers al. Zo werkt het ook met e-book downloaders; sluit degenen die je e-book al hebben gedownload uit. Zij hebben al interesse getoond in je e-book en dat werkt in je voordeel. Je kunt ze nu upsell aanbieden naar betaalde diensten. Met andere woorden: je kunt ze nu advertenties laten zien voor bijvoorbeeld een goedlopende dienst die je aanbiedt of een product.
  4. Mailen naar de downloaders: hopelijk heb je nu wat afhakers vooralsnog kunnen overtuigen en is de groep met downloaders gegroeid. De volgende stap: getargete mails sturen. Mensen hebben je e-book met een reden gedownload. Ze hebben een probleem wat ze graag opgelost zien of hebben vragen. Los die problemen op of beantwoord die vragen in je mails. Tegelijkertijd is het natuurlijk een uitgelezen kans om mails te sturen waarin je je producten of diensten aanbiedt!

 

Verdere tips & slot

Zoals bij alle facetten van marketing draait het om trial and error: testen, testen, en nog eens testen. Wat vinden mensen van je e-book? Welke manieren van follow-ups en retargeting werken wel, welke niet? Is het misschien tijd voor nieuwe advertenties of een tweede e-book? Sta vooral open voor verbeteringen, want dat zal jouw klantenlijst uiteindelijk alleen maar goed doen! Mocht je hulp nodig hebben bij retargeting of je e-book zelf, stuur ons dan vooral even een berichtje & wij kijken wat we voor je kunnen betekenen.

Ook een online Baas worden? Meld je aan voor de nieuwsbrief!

Ik ga akkoord met de privacyverklaring