Als lokale ondernemer wil je natuurlijk goed vindbaar zijn in jouw regio. Ben je niet goed lokaal vindbaar? Dan laat je hierdoor een hele belangrijke doelgroep liggen. Aangezien lokale zoekresultaten, over het algemeen, boven de reguliere zoekresultaten worden getoond, loont het om hier extra aandacht aan te besteden. In deze blog geven we je drie belangrijkste tips om lokaal beter gevonden te worden.

lokale-SEO

3 tips om lokaal beter vindbaar te zijn

1. Google Mijn Bedrijf

Als je de bedrijfsinformatie wil toevoegen aan Google Maps, Google Search en andere Google-services, moet je een Google Mijn Bedrijf-vermelding maken (of toegang krijgen tot een bestaande vermelding). Met Google Mijn Bedrijf beheer je gratis de weergave van jouw bedrijfsinformatie op websites van Google, waaronder Google Search en Google Maps.

Alleen geverifieerde locaties worden getoond in Google Search. Koppel daarom jouw bedrijf aan Maps.

Aanmelden voor Google Mijn Bedrijf

  1. Ga naar google.com/business en klik rechtsboven op Nu starten.
  2. In de linkerbovenhoek zie je een landkaart met een formulier. Het invullen van het formulier spreekt voor zich.
  3. Vul de rest van je bedrijfsinformatie in de velden in en klik vervolgens op Doorgaan.
    • Je ziet mogelijk een potentieel overeenkomend bedrijf in de suggesties. Als dit jouw bedrijf is, klik er dan op. Als het niet jouw bedrijf is, klik dan op De informatie bewaren die ik heb opgegeven.

lokale seo

Check je bedrijfsinformatie voordat het gepubliceerd wordt

Het is van essentieel belang dat wanneer je de bedrijfsinformatie verifieert, alles klaar is om live te worden weergegeven voor klanten op Google.

Als jouw bedrijfsinformatie niet klopt:

  1. Klik op Later verifiëren.
  2. Als je meerdere locaties beheert, klik je op Locatie beheren voor de locatie die je wilt bewerken.
  3. Klik boven aan de pagina op Informatie.
  4. Klik op het gedeelte dat je wil wijzigen en geef jouw bedrijfsinformatie op.
  5. Nadat je jouw bedrijfsinformatie hebt bewerkt, klik je op Klaar met bewerken onder aan de pagina.

Nadat je jouw vermelding hebt gemaakt, is het tijd om jouw bedrijf te verifiëren. Na het aanmaken en verifiëren van een lokaal bedrijf ben je nog niet klaar. Naast het invoeren van openingstijden, contactgegevens en website-url is de meest belangrijkste categorie wellicht ‘Category’. In dit onderdeel kun je aangeven wat voor soort bedrijf je bent. Het is mogelijk om meerdere categorieën aan te geven, maak hier dan ook gebruik van.

Voeg je bedrijf ook toe aan Apple Maps / kaarten

Vergeet niet je bedrijf ook toe te voegen aan de Apple kaarten app. Deze app is inmiddels volgroeid en staat standaard op de Apple apparaten.

• Ga naar: mapsconnect.apple.com
• Log in met je Apple ID
• Kies een taal
• Klik op ‘Voeg mijn bedrijf toe

Kijk eerst of jouw bedrijf er al tussen staat. Is dat het niet geval? Dan kun je het toevoegen en alle gegevens gaan invullen. Het is net als bij Google Mijn Bedrijf belangrijk om voor de juiste categorie te kiezen. Alles ingevuld? Dan kun je het formulier ter beoordeling opsturen. Na goedkeuring zal jouw bedrijf ook verschijnen op Apple kaarten.

2. Stimuleer reviews voor een hogere CTR

De reviews in Google worden vaak vergeten. Beoordelingen geven met name potentiële klanten niet alleen vertrouwen, Google verwerkt deze ook in het algoritme voor lokale resultaten. Probeer daarom zoveel mogelijk reviews te verzamelen en reageer ook op deze reviews. Bedank de schrijvers, of probeer een eventueel probleem transparant op te lossen zodat andere mensen ook zien dat je betrouwbaar bent als bedrijf.

lokale seo maps

Wil jij weten waar je staat met SEO? Vraag dan een gratis SEO scan aan.

3. Contactgegevens & lokale SEO vermeldingen

Het klinkt vanzelfsprekend, maar toch zien we vaak bij bedrijven dat dit niet consequent gebeurt. Verwerk de contactgegevens van de onderneming in alle online profielen. Denk aan je website en alle sociale mediakanalen maar ook in bijvoorbeeld je e-mailhandtekening. Op de website zelf verwerk je de contactgegevens niet alleen op de homepage, maar ook in de footer en op een aparte contactpagina met een Google iFrame. Belangrijk onderdeel is dat je in deze kaart niet alleen het adres aanwijst, maar ook meteen verwijst naar je actuele Google Mijn Bedrijf vermelding.

Tevens is het belangrijk om voor een aantal lokale vermeldingen te zorgen. Het bekendste voorbeeld is misschien wel detelefoongids.nl. Het meest waardevol zijn deze vermeldingen wanneer ze ook een backlink naar jouw site bevatten. Ook zonder backlink zijn deze vermeldingen waardevol gezien op deze site ook gezocht kan worden. Tevens verschijnen deze local listings vaak hoog in de lokale zoekresultaten.

Wij hebben een lijst van meer dan 30 lokale websites waar je jouw bedrijf kunt aanmelden om lokaal gevonden te worden. Wil jij deze lijst graag hebben? Laat dan hier je e-mail adres achter.

Het is natuurlijk ook mogelijk om lokaal te adverteren om direct bovenaan te staan

Adverteer via Google Adwords en Facebook Advertising. Beide kanalen bieden de mogelijkheid om aan regio targeting te doen. Hiermee kun je zichtbaar zijn voor klanten die zich in specifieke locaties en regio’s bevinden binnen een straal van jouw onderneming. Weet je niet hoe je aan Facebook ads begint? Lees dan even onze vorige blog: Hoe begin je met Facebook Advertising?