Webshops zijn niet meer weg te denken uit de (online) wereld. Veel winkels besloten een webshop naast hun fysieke winkel te openen en er zijn webshops die puur online verkopen. Maar welke rol speelt Facebook marketing eigenlijk in de webshopwereld en tegen welke problemen lopen de webshopeigenaren aan? Wij hielden een enquête onder Nederlandse webshopeigenaren en dit is het resultaat.

Check onderaan de post de infographic!

 

Facebook marketing is erg populair

Meer dan tweederde geeft aan van Facebook marketing gebruik te maken. Van de resterende 30,8% die dus geen gebruik maakt van Facebook marketing, geeft 75% aan dat dit is omdat ze niet weten hoe Facebook marketing werkt. Een schokkend gegeven! Hoor jij hierbij? Download dan gratis en vrijblijvend ons Facebook advertising e-book om je alvast een beetje op weg te helpen.

Er is veel variatie in het aantal uren dat per week besteed wordt aan Facebook marketing. We ontvingen getallen tussen de 1 en de 40! In totaal spendeert 62,5% van de respondenten wekelijks 5 uur of minder aan Facebook marketing. De hele grote getallen zijn vermoedelijk webshops die echt iets met Facebook marketing doen als kern van hun onderneming.

Ook in het conversiepercentage zit veel variatie. Het gemiddelde conversiepercentage van webshops in het algemeen is 3-4%, maar dat hangt nogal af van de branche, het geografisch gebied en de tijdsperiode (denk aan seizoensproducten zoals bikini’s). Uit onze enquête bleek dat het conversiepercentage van 27,3% onder de 1% lag en 18,2% boven de 5%. De overige respondenten vulden een getal tussen de 1 en 5% in of wilden liever geen antwoord geven.

 

Facebook pagina & integratie

Het grootste gedeelte van de respondenten geeft aan een Facebookpagina voor het bedrijf te hebben, namelijk 86,7%. Uit de enquête blijkt dat Facebookpagina’s net zo vaak worden gebruikt voor posts en berichten als voor advertenties; namelijk voor 60% van de gevallen. Enkele andere antwoorden zijn “nodig om aan Instagram te koppelen” en “niks”. Je hebt namelijk een Facebookpagina nodig om een business profiel van je Instagram account te maken. Hiermee kun je statistieken inzien, maar bijvoorbeeld ook een productcatalogus importeren. Zo kunnen bezoekers op je Instagram profiel heel makkelijk dingen kopen, recht vanuit de feed. 60% geeft aan nog geen productcatalogus geïmporteerd te hebben en 20% daarvan zegt het wel te gaan doen.

 

De grootste problemen van webshopondernemers

Facebook marketing kan bepaalde problemen in de marketing oplossen. Denk aan problemen omtrent naamsbekendheid, reputatie, conversiepercentages of bezoekerspercentages. Met een duidelijke Facebook pagina en een actieve social media strategie (zowel organic marketing als advertising), kun je meer bezoekers naar je website krijgen en die uiteindelijk ook tot klant maken. Door de juiste branding kun je Facebook marketing ook nog eens inzetten om een sterke reputatie op te bouwen en je brand awareness te vergroten. 

Het minst grote probleem blijkt op organisatorisch gebied te zijn, zoals het hebben van te weinig personeel.

Lage naamsbekendheid blijkt namelijk het voornaamste probleem van de webshopondernemer te zijn. 53,5% van de respondenten geeft aan hiermee te kampen. Tijdsgebrek is een goede tweede met 40%. Mocht jij ook te weinig tijd hebben voor je webshop, stuur ons dan even een berichtje en dan kijken wij of we wat marketingtaken van je kunnen overnemen. Denk aan het verbouwen van je website of het opzetten en uitvoeren van je SEO en SEA. Het minst grote probleem blijkt op organisatorisch gebied te zijn, zoals het hebben van te weinig personeel. Dat is interessant, aangezien 66,7% van de respondenten aangeeft een eenmanszaak te hebben. Petje af voor de ZZP-ers die zulke mooie resultaten boeken in hun eentje! Wellicht is het aannemen van personeel de juiste vervolgstap om te groeien, met het oog op tijdsgebrek.

 

Veelgemaakte fouten webshops

Geen campagne zonder A/B testing en geen website zonder pilot testing of usabilitytest. Fouten maken en testen hoort bij het ondernemerschap. Ook webshopeigenaren maken fouten. We vroegen hen naar fouten wat betreft productinformatie, betaling + bestelling, gebruiksvriendelijkheid, afbeeldingen en branding + marketing. 

De meeste respondenten geven aan geen fouten te maken met betrekking tot productinformatie, namelijk 53,3%. 20% geeft aan geen gedetailleerde productinformatie te hebben. Zo’n uitgebreide beschrijving is noodzakelijk om jouw potentiële klanten op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met jouw producten. Bovendien kun je deze ruimte gebruiken om keywords in te verwerken, wat weer goed is voor je SEO. 20% geeft hier ook aan dat de producten niet centraal staan. Zorg ervoor dat het duidelijk is wat mensen aan jouw producten hebben en zet op elke productpagina het product goed centraal.

Voorbeeldafbeeldingen van @theoase_ waarbij het product mooi gepresenteerd is, maar nog wel duidelijk. Bronnen: Instagram & website.

In de categorie ‘betaling en bestelling’ geeft 40% aan geen fouten te maken of te hebben gemaakt. Bij 20% is het verplicht om een account aan te maken. Dit kan voor websitebezoekers een reden zijn om af te haken. Mensen geven namelijk niet graag hun persoonsgegevens, zoals hun naam en e-mail. Voor een enkele bestelling begrijpen ze wel dat het noodzakelijk is om een adres in te voeren, maar ze willen liever niet dat hun gegevens bewaard worden. Overweeg daarom om een optie “bestellen als gast” te maken. 

Verder geeft 53,3% aan geen fouten te maken op het gebied van gebruikersvriendelijkheid. Zorgwekkend is dat 20% aangeeft dat de zoekfunctie niet optimaal werkt. Een goede zoekfunctie is essentieel voor je webshop. Als mensen naar iets specifieks op zoek zijn en het niet kunnen vinden, raken ze gefrustreerd en haken ze af. Het is daarom van groot belang om hier aandacht aan te besteden en dit te regelen.

Meer dan de helft van de respondenten geeft aan geen businessplan te hebben.

Opvallend is dat 26,7% aangeeft slechts 1 afbeelding te hebben bij een product. Laat een product altijd van meerdere hoeken zien. Bij kleding is dit bijvoorbeeld van de voorkant, achterkant, zijkant en een zoom in van het materiaal. Bij beautyproducten zou je ook een shot met mooie achtergrond kunnen doen en dan nog duidelijkere foto’s van het product, bijvoorbeeld in de verpakking, uitgepakt van de voorkant, achterkant en een zoom in van de ingrediënten.

De categorie met de minste mensen die “geen” invulden voor fouten is… branding en marketing. Meer dan de helft van de respondenten geeft aan geen businessplan te hebben. Natuurlijk red je het wel een poosje zonder businessplan. Je kijkt gewoon wat goed werkt, leert van je fouten en breidt stukje bij beetje uit. Toch zouden we je aanraden om een businessplan te schrijven, waarin je ten minste opschrijft op wie je je richt (een doelgroepanalyse in de vorm van een buyer persona) en wat je wilt bereiken (missie en visie). Daarna kun je werken aan andere fouten op het gebied van branding en marketing: gebruik maken van crossselling, een koppeling maken met Instagram en je juridische informatie op orde krijgen. Respectievelijk 20%, 33,3% en 13,3% gaf namelijk aan dit niet te doen.

 

Ook een online Baas worden? Meld je aan voor de nieuwsbrief!

Ik ga akkoord met de privacyverklaring