Tips voor goede Instagram marketing

Door:

Sander

-

7/4/2020

Instagram marketing

Instagram is één van de meest populaire social media platforms voor commerciële bedrijven. Het foto- en videoplatform kent meer dan 1 miljard maandelijkse gebruikers waarvan er 500 miljoen dagelijks actief zijn. Vandaar dat Instagram marketing niet mag ontbreken in jouw marketingstrategie.

1. Zorg voor goede kwaliteit

Instagram is beeldgericht: elke foto moet mooi zijn, samen vormen de foto’s een verhaal. Sinds kort heeft Instagram een nieuwe feature: Stories. Deze feature is maar heel kort te zien, het gaat puur om de beleving. Het grote voordeel is dat de kwaliteitseis hier wat lager ligt.

2. Wees consistent

Hou het vol om elke dag iets te plaatsen. Vind je niche en wees daarin consequent. De volgers willen weten waar ze aan toe zijn. Het kost tijd om een band op te bouwen, maar als je die hebt, heb je er ook wat aan.

3. Plaats het in context

Instagram werkt alleen in een marketingmix. Met Instagram alleen ga je geen euro verdienen. Een website linken gaat (nog) niet, maar ernaar verwijzen kan wel, bijvoorbeeld in de foto, en daar moet je ze natuurlijk hebben. Hoe? Bijvoorbeeld door alleen een quote te plaatsen en dan zeggen dat de hele blog op je webshop staat.

4. Plan vooruit

Als je druk bent, is het handig om bijvoorbeeld een keer per maand onderwerpen te verzinnen voor de hele maand. Anders komt er altijd iets op het laatste moment tussendoor.

5. Gebruik de juiste en genoeg hashtags

Hashtags gebruik je om je posts vindbaar te maken. Allereerst is het goed om je hashtags specifiek en relevant te gebruiken. Door populaire hashtags te gebruiken kun je makkelijker gevonden worden en zullen ook meer mensen jouw posts bekijken. Er zijn tools zoals hashtagify die relevante en populaire hashtags aangeven. Zo’n 3 tot 5 hashtags is meestal echt wel genoeg, te veel hashtags leidt alleen maar af.

6. Trek de aandacht van uw volgers met wedstrijden en giveaways

Eén van de meest effectieve strategieën voor het creëren van volgers en merkfans, is het houden van kleine wedstrijden en giveaways. Creëer betrokkenheid door uw volgers te vragen naar ideeën of naar het delen van uw berichten in ruil voor een prijs.

Giveaways zijn in de marketingwereld natuurlijk niet nieuw. Mensen houden van gratis. Sampling is bijvoorbeeld niet voor niets een veelgebruikt marketingmiddel. Het creëert namelijk betrokkenheid en heeft een positieve werking op de houding ten opzichte van een bedrijf of merk.

Bij een giveaway op Instagram vraagt een bedrijf vaak om een post te liken, een (partner-)account te volgen en vrienden te taggen. Een kleine moeite als je kans maakt om een mooi product te krijgen. U raadt dan al wel wat de achterliggende gedachte is.

7. Link direct naar webpagina’s met de swipe-up-tool

Sinds een aantal maanden kunnen bedrijven in hun Instagram Story linken naar een webpagina via de swipe-up-tool. Hiermee hoeven geïnteresseerde volgers alleen met hun duim vanaf de onderkant van hun scherm naar boven te swipen om bij een webpagina te komen. Hiermee maken bedrijven het voor hun volgers steeds eenvoudiger om door te klikken naar hun website.

8. Timing van berichten

Uit onderzoek van het wereldwijde sociale platform Sprout, blijkt dat op werkdagen tussen 10:00 en 15:00 de beste tijd is om berichten te posten op Instagram. In dit tijdsbestek blijken bedrijven en merkfans het meest actief en is de kans het grootst dat posts de eerste uren de meeste volgers zullen bereiken.

9. Reageer op volgers

Interactie met uw volgers komt uiteraard van twee kanten. Door snel en uitgebreid te reageren op reacties en berichten van klanten, geeft u uw volgers het gevoel dat ze worden gehoord. Zeker wanneer volgers vragen hebben of klanten over u klagen. Uitgebreid en aandachtig reageren kan dan het verschil maken tussen een negatieve en positieve houding ten opzichte van uw bedrijf. En volgens vele onderzoeken en studies is houding één van de belangrijkste voorspellers van een uiteindelijke aankoop van uw producten of diensten.

10. Gebruik Instagram TV

Instagram TV, afgekort IGTV, is één de nieuwste features van Instagram. Dit is een videoplatform voor verticale video’s van één tot 60 minuten. Het is een aanvulling op de maximale lengte van één minuut op normale video’s. Het grote voordeel van de tool is dat lange video’s gekoppeld worden aan een preview op de normale tijdlijn. Zo krijgen volgers een preview van de video te zien op hun tijdlijn en kunnen ze simpel doorklikken naar de hele video. Dit stelt bedrijven in staat om klanten, in plaats van via korte Stories, via uitgebreide video’s te informeren en te entertainen zonder dat zij daarvoor Instagram hoeven te verlaten.

Sander Baas
Over de auteur:
Sander
LinkedIn icon

Sander is dé eindbaas bij Baas & Baas. Als ondernemer en online marketeer zoekt hij altijd naar de best mogelijke oplossingen. Daarnaast reist hij graag de wereld rond voor inspiratie en fijne werkplekken. Zijn expertise ligt op het gebied van advertising, webdevelopment, SEO en contentmarketing. Direct in contact komen met Sander? Stuur een mailtje naar info@baasenbaas.nl.


Wil jij een online baas worden? Wij maken van jouw website graag een baas op het internet.

Wij bieden alle websites een gratis quick scan aan.
Gratis quick scan!
Online Baas worden?

Laat je e-mail achter voor de maandelijkse baasbrief!

Bedankt voor je bericht!
Er is iets misgegaan met het versturen.
Categorieën
Recente berichten
Deel dit bericht

Wat onze klanten over ons zeggen

5.0 sterren op basis van 43 waarderingen.
Julien Dijkslag , Maart, 2023

Baas & Baas bedankt voor de goede service 🙌. Tot de volgende keer 💪🏼

Rogier van Kralingen , December, 2023

Geeft perspectief en uitstekende service, vooral in tijden waarin marketing overweldigend kan zijn.

Studio Noos , Mar 25, 2020

Wij zijn zeer tevreden met onze nieuwe webshop studionoos.com die is opgezet door Baas&Baas. De communicatie verloopt soepel en er wordt snel gehandeld als wij nog ergens hulp bij nodig hebben. Aanrader!

Heleen Spruijt , Februari, 2020

We zijn superblij met het eindresultaat van onze webshop neeve.com en vinden de samenwerking met Baas & Baas erg goed. De lijnen zijn kort waardoor er snel én efficient geschakeld kan worden.

Royal Moti Mahal
Kuin BV
Orange Capital Partners
Gouden Reael
Bar Italia
Henri Willig
't Klooster Interieurmakers
VondelGym
PANCAKES Amsterdam
DGTL Health
Sup Sup Club
IW-Net
Dappermaentje
Avalon Connect
Hedgehog Company
FunkyVinyl
Eventcare
Kroonluchter
The Sourcing Partners
StellaPower