Is jouw website voor iedereen toegankelijk - streef inclusie na!

Door:

Sander

-

29/4/2022

Baas en Baas webcontent

Webcontent toegankelijker maken voor een zo’n breed mogelijk publiek als maar mogelijk… Would be a dream come true! Denk aan toegankelijk maken van webcontent voor mensen met een handicap; blindheid en slechtziendheid, doofheid en gehoorverlies, leerstoornissen, cognitieve beperkingen, beperkte beweging, lichtgevoeligheid, spraakstoornissen etc. Het W3C (World Wide Web Consortium) heeft enkele richtlijnen gepubliceerd om dit te kunnen waarborgen. In 2008 was reeds de eerste versie van deze richtlijnen uitgebracht. Op 5 juni 2018 is dit uitgebreid met 17 nieuwe succescriteria. Benieuwd hoe jij als ondernemer zeker ben van digitale toegankelijkheid? Je leest het in dit artikel.

De richtlijnen

De richtlijnen voor toegankelijke webcontent zijn allemaal gebaseerd op vier basisprincipes:

  1. Waarneembaar
  2. Bedienbaar
  3. Begrijpelijk
  4. Robuust

Elke principe kan getoetst worden op bepaalde succescriteria. Dit zorgt er voor dat je als ondernemer goed blijft nadenken over de verschillende manieren waarop men omgaat met web content.

Webcontent principe 1: Waarneembaar

Waarneembaar gaat er om dat bezoekers de website en alle elementen die hierop zitten kunnen ervaren en gebruiken met de ogen en oren. Het is dan ook van belang dat bezoekers beide zintuigen kunnen inzetten tijdens het oriënteren op jouw website. De volgende punten kun je meenemen in het meer ‘waarneembaar’ maken van je website:

  • Voeg een alt-tekst toe aan elementen op de website die niet-tekstueel zijn.
  • Transcribeer audio- en videocontent.
  • Geef je bezoekers de mogelijkheid om ondertiteling in te schakelen tijdens het kijken van een video.
  • Zorg dat de content die je op je website weergeeft, een duidelijke structuur heeft.
  • Let er op dat alle elementen op je website blijven functioneren op het moment dat de standaard tekstgrootte wordt verdubbeld.
  • Maak gebruik van een semantische (betekenisvolle) code.

Webcontent principe  2: Bedienbaar

Als mensen jouw website bezoeken, vinden ze dan wat ze willen vinden? Een vraag die erg belangrijk is binnen het onderdeel ‘bedienbaar’. Bezoekers komen op jouw website met een reden. Het is dan ook voordelig om er zorg voor te dragen dat mensen bepaalde content op de website kunnen vinden en gebruiken, ongeacht de manier waarop ze er gebruik van maken. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Zorg dat jouw website bediend kan worden met een toetsenbord.
  • Beschrijf de titels voor pagina’s en vensters duidelijk en daarmee beschrijvend (zodat bezoekers weten wat ze kunnen verwachten).
  • Zorg dat links binnen jouw website duidelijk zijn en daarmee beschrijvend.
  • Maak geen gebruik van knipperende inhoud (leidt af of kan vervelend zijn).
  • Toon de toetsenbordfocus.

Webcontent principe  3: Begrijpelijk

Als men eenmaal op de website is, is het handig dat ze begrijpen en snappen hoe de website werkt. Ook de content moet begrijpelijk zijn.

  • Zorg er voor dat de tekst leesbaar en begrijpelijk is.
  • Zorg er voor dat een formulier op je website (bijvoorbeeld een contactformulier) de juiste labels en toelichtingen bevat.
  • Geef software de mogelijkheid om de taal van je website te herkennen en eventueel te laten vertalen in een andere taal.

Webcontent principe  4: Robuust

Dit principe is misschien wel het meest lastig om na te leven. Het draait er hierbij om dat content als betrouwbaar kan worden geïnterpreteerd door een breed scala van gebruikers, waaronder mensen met redelijk verouderde, huidige en verwachte browsers en hulp technologieën.

  • Maak gebruik van foutloze codes.
  • Zorg ervoor dat hulp technologieën duidelijk kunnen begrijpen waar bepaalde functies binnen de website voor dienen en in welke staat deze zich bevinden.
  • Wees zeker van maximale compatibiliteit met huidige en toekomstige browsers en andere hulpprogramma’s.

Dat waren de webcontent principes. En, ga jij ze naleven? We horen het graag van je! Nog steeds een vraag of een opmerking? Stel ze!

Meer te weten komen...?

Op de hoogte blijven van nieuws, artikelen, tips en tricks? Dat komt goed uit! Wij hebben voor jou namelijk maandelijks een nieuwsbrief vol met relevante en praktische content. Dus... schrijf je hieronder - vrijblijvend - in:

Sander Baas
Over de auteur:
Sander
LinkedIn icon

Sander is dé eindbaas bij Baas & Baas. Als ondernemer en online marketeer zoekt hij altijd naar de best mogelijke oplossingen. Daarnaast reist hij graag de wereld rond voor inspiratie en fijne werkplekken. Zijn expertise ligt op het gebied van advertising, webdevelopment, SEO en contentmarketing. Direct in contact komen met Sander? Stuur een mailtje naar info@baasenbaas.nl.


Wil jij een online baas worden? Wij maken van jouw website graag een baas op het internet.

Wij bieden alle websites een gratis quick scan aan.
Gratis quick scan!
Online Baas worden?

Laat je e-mail achter voor de maandelijkse baasbrief!

Bedankt voor je bericht!
Er is iets misgegaan met het versturen.
Categorieën
Recente berichten
Deel dit bericht

Wat onze klanten over ons zeggen

5.0 sterren op basis van 43 waarderingen.
Julien Dijkslag , Maart, 2023

Baas & Baas bedankt voor de goede service 🙌. Tot de volgende keer 💪🏼

Rogier van Kralingen , December, 2023

Geeft perspectief en uitstekende service, vooral in tijden waarin marketing overweldigend kan zijn.

Studio Noos , Mar 25, 2020

Wij zijn zeer tevreden met onze nieuwe webshop studionoos.com die is opgezet door Baas&Baas. De communicatie verloopt soepel en er wordt snel gehandeld als wij nog ergens hulp bij nodig hebben. Aanrader!

Heleen Spruijt , Februari, 2020

We zijn superblij met het eindresultaat van onze webshop neeve.com en vinden de samenwerking met Baas & Baas erg goed. De lijnen zijn kort waardoor er snel én efficient geschakeld kan worden.

Royal Moti Mahal
Kuin BV
Orange Capital Partners
Gouden Reael
Bar Italia
Henri Willig
't Klooster Interieurmakers
VondelGym
PANCAKES Amsterdam
DGTL Health
Sup Sup Club
IW-Net
Dappermaentje
Avalon Connect
Hedgehog Company
FunkyVinyl
Eventcare
Kroonluchter
The Sourcing Partners
StellaPower