The ´Fear Of Missing Out´, ook wel bekend als FOMO, is helemaal van deze tijd. De angst om iets te missen neemt toe en dankzij social media hebben we er meer last van dan ooit. Het ‘onrustige gevoel’ zorgt dat mensen continu online zijn. Maar wat houdt FOMO eigenlijk precies in, hoe werkt het en misschien wel het belangrijkste van allemaal: hoe speel jij hier handig op in? 

 

De angst die we nu zien op social media om dingen te missen is niet geheel nieuw. Iedereen heeft weleens dat knagende gevoel ervaren. Heb ik dan tóch de verkeerde keuze gemaakt? Had ik afgelopen zaterdagavond beter uit kunnen gaan in plaats van een avondje bankhangen? Ja, FOMO bestaat zeker al langere tijd, maar door de explosieve groei van social media is dit nog meer een ‘ding’ geworden. Altijd en overal kunnen we nu zien wat onze vrienden, kennissen, familieleden aan het doen zijn; de kiekjes op Facebook, Instagram en Twitter liegen er tenslotte niet om. Er is haast geen ontkomen meer aan. 

 

Ontevreden zijn met minder

Als we het over FOMO hebben, hebben we het vooral over de zogeheten ‘maximizers’. Het zijn mensen die alles uit het leven willen halen. Zij zijn dan ook niet snel tevreden met een gemaakte keuze. Want stel je voor, straks maak je de verkeerde en word je niet nét zo gelukkig. Simpelweg heeft deze angst dus alles te maken met het maken van keuzes en het streven naar geluk. Te veel keuzes geven ons stress en roepen meer angst op. Het missen van dingen zou ervoor zorgen dat we minder gelukkig zijn.

 

Ephemeral content

Als marketeer is het handig om op deze trend in te spelen. De vraag is hoe dit het effectiefst gedaan kan worden. Het antwoord is: stories! Het is je vast wel opgevallen, de stories op social media die na vierentwintig uur weer van je profiel verdwijnen. Deze vorm van content wordt door zijn levensduur ‘ephemeral content’ genoemd. Tijdelijke content dus.

 

Inmiddels zijn (bijna) alle kanalen al in het bezit van de story-functie. Het begon allemaal met Snapchat in 2013. Sindsdien is de functie verspreid naar veel andere kanalen. Eerst Instagram, daarna Facebook en vervolgens ook nog YouTube, WhatsApp en Messenger. Doordat de content maar voor een korte tijd te bekijken is, hebben mensen constant de neiging om hun social media te checken. De oorzaak hiervan is allemaal weer terug te brengen naar dat ene begrip: FOMO. Je hebt namelijk slechts vierentwintig uur om het verhaal te bekijken, met vrienden te delen of om op te reageren. Er is dus urgentie om de kanalen te checken, want anders zul je deze content missen. Hierdoor ontstaat een hogere mate van betrokkenheid. Daarnaast roepen stories een gevoel van exclusiviteit op. Je kunt nu iets zien wat later niet meer zal bestaan. Aandacht en betrokkenheid van de klant; het doel op social media.

 

Hoe kan je stories het best inzetten?

Als marketeer kan jij dus inspelen op FOMO door middel van stories. Nu is de vraag natuurlijk hoe jij jouw stories zo inzet dat je je onderscheidt van jouw concurrenten. Hieronder vertellen wij jou vijf manieren van mogelijke story-content. 

 

Betrek jouw volgers bij je merk

User generated content; je hebt er vast wel eens van gehoord. Het is content die jouw volgers zelf maken. Er zijn veel mogelijkheden om jouw klanten bij je merk te betrekken. Je kunt bijvoorbeeld een winactie bedenken waarbij jouw volgers jouw merknaam moeten taggen in hun eigen story. Deze user generated content kun je vervolgens gebruiken om weer te delen in je eigen verhaal; betrokkenheid ten top!

 

Vertel je verhaal!

Mensen houden van verhalen! Zo zijn we nou eenmaal ingesteld. Een logische stap zou dan ook zijn om hier iets mee te doen. Door korte updates achter elkaar te plaatsen, kun je jouw unieke merkverhaal gemakkelijk vertellen. Een goed verhaal is persoonlijk en authentiek en zal er voor zorgen dat het klanten met jouw merk verbindt. Probeer je kernboodschap telkens net even anders te verwoorden en visueel te maken en communiceer deze vervolgens met je doelgroep.

 

Neem bijvoorbeeld het merk Chocomel. Zij delen content over de manier waarop je een zogenoemde ‘Chunky Chocomel Milkshake’ maakt. 

 

Laat je volgers naar je website komen

Bij de meeste story-functies is het zo dat je meteen kunt doorlinken naar jouw website. Er is bijna geen betere manier om op die manier meer website traffic te generen. Het enige wat je hoeft te doen is een product/dienst in je story te plaatsen. Je volgers hoeven dan enkel omhoog te swipen of op het product/dienst te klikken en belanden dan op de juiste landingspagina van jouw website.

Adverteer

Ook adverteren valt onder de ephemeral content. De advertenties spelen zich onverwachts tussen alle beschikbare stories af en dit is dus een perfecte manier om jouw volgers even kort in contact te laten komen met jouw merk. Denk maar eens aan het bedrijf Spotify. Je herkent de advertenties wel met de boodschap ‘’Sla onbeperkt nummers over met Premium!’’ als je nog geen abonnement hebt.

Maak live content

Tot slot is er de mogelijkheid om uniek te zijn door live content te maken. Deze optie kan vooral interessant zijn als je een evenement, beurs of bij iets anders leuks bent. Je volgers krijgen op het moment dat je live gaat een notificatie. De content in de live-video kunnen zij alleen op dat specifieke moment bekijken, wat exclusiviteit bij je volgers zal oproepen. Dit is alleen ook het grote nadeel er aan; niet alle volgers zullen je content zien als zij niet op dat moment online zijn.

 

In het kort…

Het inspelen op de trend FOMO kan tegenwoordig dus erg handig zijn. Gebruik deze trend dan ook in je voordeel! Je kan op deze trend inspelen door middel van stories. Neem deze content dan ook zeker op in jouw marketingstrategie. Met stories creëer je als social media expert urgentie en exclusiviteit, maar blijf je ook top of mind bij jouw volgers. Betrek je volgers bij je merk, vertel je verhaal, genereer website traffic, adverteer of ga live! Laat jouw volgers bewust worden met je originele en vlotte berichten en kom een positief resultaat tegemoet. Wij zijn benieuwd, ga je aan de slag met de story-trend?