Een interessante markt: E-mailmarketing

Door:

Sander

-

1/4/2022

Zit jouw mailbox dagelijks ook helemaal vol? Dan ben je niet de enige! Door de technologische ontwikkelingen van de laatste decennia, zijn de grenzen tussen de fysieke en online wereld steeds meer aan het vervagen. Offline contact wordt daarmee regelmatiger vervangen door online contact. De komst van de pandemie in 2020, heeft deze ontwikkeling helemaal een duw in de rug gegeven. Maar ook nu de pandemie langzaam aan het wegebben is, blijft online een groot deel van ons leven uitmaken. Vooruitstrevende, innovatieve bedrijven spelen daar maar natuurlijk op in: er wordt massaal ingezet op e-mail marketing. Hieronder bespreken wij wat e-mailmarketing is, waarom het belangrijk is en hoe je het in kan zetten.

E-mailmarketing en B2B

Uit een recent onderzoek van Superoffice blijkt dat 45% van de B2B marketeers, de e-mail als het meest effectieve marketing kanaal beschouwen. Dat is niet vreemd te noemen. De e-mail als middel is niet alleen effectief voor het uitbreiden en onderhouden van een kwalitatief klantenbestand, het levert ook een hoge return on investment (ROI) op in vergelijking met andere online marketing kanalen. Tevens biedt het ruimte voor personalisatie, is het laag in kosten, creëert het merkloyaliteit en bouwt het persoonlijke banden met (potentiële) klanten. Flink wat voordeeltjes, vind je niet?

Belangrijke termen binnen e-mailmarketing

  • CTR (Click Through Rate): betreft de hoeveelheid kliks gedeeld door het aantal met succes afgeleverde mails (x 100%).
  • COR (Confirmed Open Rate): betreft het aantal geopende mails gedeeld door het totaal aantal met succes afgeleverde mails (x 100%).
  • CTO (Click To Open Rate): betreft het aantal klikken gedeeld door het aantal opens (x 100%).
  • HBR (Hard Bounce Rate): betreft het aantal permanent geweigerde mails gedeeld door het totaal aantal verzonden mails (x 100%).
  • SBR (Soft Bounce Rate): betreft het aantal tijdelijk geweigerde mails gedeeld door het totaal aantal verzonden mails (x 100%).
  • AR (Acceptatie Ratio): betreft het aantal met succes afgeleverde mails gedeeld door het totaal aantal verzonden mails (x 100%).

Hoe te beginnen met e-mailmarketing

Als je wil beginnen met e-mailmarketing is het belangrijk om te brainstormen over onderwerpen die jouw doelgroep daadwerkelijk interessant en belangrijk zal vinden. Vind daarom manieren om je publiek blijvend te onderwijzen en entertainen via e-mails, zodat ze zich abonneren en misschien nog belangrijker; jouw mails blijven openen.

Stel jezelf allereerst onderstaande vragen:

  • Naar wie stuur ik deze mail?
  • Wat wil ik vertellen?
  • Wanneer heeft die boodschap waarde voor de ontvanger?
  • Waar kan ik deze boodschap het best delen?
  • Waarom wil de ontvanger deze mail krijgen?

Vervolgens zet je de volgende stappen naar een e-mailmarketing strategie:

  1. Kies een e-mailmarketing software.
  2. Breng je doelgroep scherp in kaart (buyer persona).
  3. Kies een manier om e-mailadressen te vergaren in lijn met de AVG-wet.
  4. Maak segmenten in je klantenbestand aan. Dit kan op basis van het lifecycle stage model.
  5. Maak een kalender voor de promotionele inhoud.
  6. E-mails inplannen; hierbij is het goed om consequent te publiceren (1-3x/week) en slechts 3x per maand een promotionele aanbieding er uit te sturen. Meer dan dit kan vermoeiend zijn voor je publiek en dat is natuurlijk niet wat je wil.
  7. Bepaal je doelen.
  8. Kies een type/style nieuwsbrief: nieuwsbrief, drip mailings, promotie mails, seizoens- of inhaak mails. Bepaal zelf welk type mail voor jouw doelgroep het meest relevant is.
  9. Maak een mooi, werkend en functioneel nieuwsbrief design. Dit houdt in: een heldere en UX-proof e-mailtemplate, waarbij inbegrepen duidelijke CTA-buttons. Dergelijke elementen hebben namelijk een grote positieve invloed op je conversies!
  10. Test, meet, optimaliseer en blijf flexibel. Op die manier krijg je inzicht in de best werkende dagen, tijden, tone of voice etc. Houd de cijfers dus goed bij in een overzichtelijk dashboard of een rapportage. Goed om in de gaten te houden, zijn de volgende dingen: opens, succesvol afgeleverd, AR, subscriber-aantal, unsubscribes, CTR, COR, CTO, bounces (HBR, SBR), ROI en natuurlijk de resultaten van A/B tests.

Tips om jouw e-mailmarketing naar een hoger level te brengen

1. Wees kritisch op je open- en klikratio.

Hoe verbeter je de klikratio? Door zo goed mogelijk aan te sluiten op je doelgroep. Maak gebruik van segmentatie, personalisatie en automation. Probeer ook te achterhalen wat jouw publiek interessant vindt door naar de klik voorkeuren te kijken. Integreer tot slot scherpe afbeeldingen en duidelijke buttons.

2. Stuur je campagnes op een zaterdag als je een hoge klikratio wil (vooral B2B’ers).

Mogen we de gemiddelde klik ratio's geloven, dan kunnen we constateren dat het weekend een prima verzendmoment is voor een e-mailmarketing campagne. Probeer dit dan ook eens uit!

3. Laat je campagnes aansluiten op de marketingkalender.

Door het jaar heen zijn er allerlei momenten waarop je als marketeer kunt inspelen en op aan kunt sluiten met je campagnes. Denk bijvoorbeeld aan de maand november die goed scoort door de feestdagen die de maand erop volgen. Houd dus goed je kalender naast je campagnes!

4. Zet een zomercampagne in.

Een verrassende zomercampagne kan mogelijk positief uitvallen. Waarom? Men krijgt in de zomer relatief minder e-mails dan in de wintermaanden. Met een zomercampagne kun je dus opvallen en je ratio’s behalen!

5. Vergelijk de eigen e-mail cijfers met die van jouw branche.

Je kunt een stuk wijzer worden als je gaat benchmarken: nagaan of jouw cijfers evenaren met die vanuit je branche. Zijn de cijfers ongeveer hetzelfde of verschilt het ontzettend?Hulp nodig met e-mailmarketing? Wij kunnen jou hier uiteraard bij helpen. Met een team van 18 experts en al vele cases verder, maken wij van jouw bedrijf een BAAS in de online wereld.

Meer te weten komen...?

Op de hoogte blijven van nieuws, artikelen, tips en tricks? Dat komt goed uit! Wij hebben voor jou namelijk maandelijks een nieuwsbrief vol met relevante en praktische content. Dus... schrijf je hieronder - vrijblijvend - in:

Sander Baas
Over de auteur:
Sander
LinkedIn icon

Sander is dé eindbaas bij Baas & Baas. Als ondernemer en online marketeer zoekt hij altijd naar de best mogelijke oplossingen. Daarnaast reist hij graag de wereld rond voor inspiratie en fijne werkplekken. Zijn expertise ligt op het gebied van advertising, webdevelopment, SEO en contentmarketing. Direct in contact komen met Sander? Stuur een mailtje naar info@baasenbaas.nl.


Wil jij een online baas worden? Wij maken van jouw website graag een baas op het internet.

Wij bieden alle websites een gratis quick scan aan.
Gratis quick scan!
Online Baas worden?

Laat je e-mail achter voor de maandelijkse baasbrief!

Bedankt voor je bericht!
Er is iets misgegaan met het versturen.
Categorieën
Recente berichten
Deel dit bericht

Wat onze klanten over ons zeggen

5.0 sterren op basis van 43 waarderingen.
Julien Dijkslag , Maart, 2023

Baas & Baas bedankt voor de goede service 🙌. Tot de volgende keer 💪🏼

Rogier van Kralingen , December, 2023

Geeft perspectief en uitstekende service, vooral in tijden waarin marketing overweldigend kan zijn.

Studio Noos , Mar 25, 2020

Wij zijn zeer tevreden met onze nieuwe webshop studionoos.com die is opgezet door Baas&Baas. De communicatie verloopt soepel en er wordt snel gehandeld als wij nog ergens hulp bij nodig hebben. Aanrader!

Heleen Spruijt , Februari, 2020

We zijn superblij met het eindresultaat van onze webshop neeve.com en vinden de samenwerking met Baas & Baas erg goed. De lijnen zijn kort waardoor er snel én efficient geschakeld kan worden.

Royal Moti Mahal
Kuin BV
Orange Capital Partners
Gouden Reael
Bar Italia
Henri Willig
't Klooster Interieurmakers
VondelGym
PANCAKES Amsterdam
DGTL Health
Sup Sup Club
IW-Net
Dappermaentje
Avalon Connect
Hedgehog Company
FunkyVinyl
Eventcare
Kroonluchter
The Sourcing Partners
StellaPower