Zou hij bestaan? De perfecte website? In deze blogserie zoeken wij het antwoord. Ons achtste onderwerp is de kunst van link building. Lees met ons mee!

Het door linken van websites – backlinking – is een geheel eigen, en vaak erg onderschatte, discipline. In onze zoektocht naar de perfecte website lijkt link building niet direct het allerbelangrijkste. Een paar backlinks hier en daar op een website. Dat lijkt meer een detail dan een hoofdzaak. Hoe belangrijk kan het zijn? Het antwoord is: extreem belangrijk. 

 

Backlinks werken op vier manieren aan een toename van traffic naar jouw webomgeving. Allereerst weten search engines beter van jouw bestaan af als zij een verwijzing zien. Ten tweede is het een manier om een onderscheidend profiel te maken, en anders te zijn dan anderen. Ten derde is het een goede indicatie hoe sterk jouw content is. En als laatste is het zelf verwijzen naar andere betrouwbare bronnen een teken aan zowel de search engine als de bezoeker dat jij weet wat goede content is. 

Een backlink – ook wel genoemd inbound link of one-way link – is dé manier voor een search engine algoritme om erachter te komen hoe populair jouw website is. Dat helpt weer in de ranking. En het is ook een indicatie in welk veld van expertise, of in welke context jouw website het beste kan worden gerangschikt. Deze indicatie is niet perfect, omdat sommige websites, zoals een nieuwssite, heel veel uiteenlopende onderwerpen (en daarmee links) heeft. Toch zien de algoritmes ook hier verbanden. Hierdoor ontstaat er een uniek profiel van jouw inhoud. En dat maakt het weer automatisch makkelijker voor specifieke doelgroepen om jouw inhoud te vinden.  

 

Maar in ons denken is dat nog niet eens het belangrijkste. Wij denken vooral aan jouw merk. Natuurlijk kun je backlinks technisch bekijken als een manier om te voldoen aan de algoritme-goden. Doen wij ook als eerste altijd. Maar bij Baas & Baas bekijken we het als meer dan alleen dat. We zien een link als een voorkeursstem van een andere site. Het vertelt niet alleen aan een search engine dat jij ertoe doet. Het is bovenal een goede manier om erachter te komen hoe sterk jouw content nu écht is. Het vertelt dus wat over jou zelf.   

Elke verwijzing naar jouw website is een ‘vote of approval’ voor jouw content. Het zegt: deze website is betrouwbaar, relevant. Deze website doet ertoe. Plus, hoe meer backlinks er naar jouw website gaan, hoe beter deze het doet. Zo bezien is het onafhankelijke test, een soort van veldonderzoek zonder dat je ervoor hoeft te betalen. En andersom werkt het ook. Als jouw website links heeft naar vertrouwde en prominente plekken op het web, dan registreren de algoritmes dit ook als zijnde relevant. En de bezoeker ziet dit ook.  

Het stimuleren van backlinking bij jouw natuurlijke partners op het web is dus zeker aan te raden. Zorg dus dat natuurlijke partners van jouw business weten van jouw bestaan. En dat ze weten als er weer nieuwe content is geplaatst. Het is een kleine moeite, maar een grote stap in jouw streven naar perfectie. Wij zien het ook altijd direct terug in de bezoekersresultaten. 

 

Dus nog even los van hoe een search engine met backlinks jouw website indeelt en daarmee jouw ranking bepaalt, is het gewoon altijd goed om vaak verwezen te worden. Het is zowel een compliment naar jouw content, alsook een manier om veel traffic te genereren. Kortom een backlink is gewoon belangrijk. Elke backlink telt mee. 

Enne… nu we het toch hierover hebben. Verwijs je deze blog even door? 

Sander Baas is baas van Baas & Baas en webbouw en marketingdeskundige. Rogier van Kralingen is schrijver bij The Whole Story en co-auteur van Mediastorm.