Het einde van 2020 is in zicht en 2021 staat weer voor de deur. Verstandig om de huidige blik te verversen met een nieuwe: een die gericht is op het komende jaar! Ook 2021 zal weer een hoop ontwikkelingen met zich meebrengen die voornamelijk van toepassing zijn op de B2B. De marketingtrends en de huidige, gekke situatie waar we door COVID-19 in zitten, is belangrijk om mee te nemen in het strategische marketingplan. In dit artikel vertellen wij jou graag wat er staat te gebeuren op het gebied van marketing het komende jaar en wat dit betekent voor de marketingstrategie van jouw organisatie. Houd je notitieblok dus in de aanslag!

 

TREND 1: Marketing automation

Een van de marketingtrends is marketing automation! Anno 2021 zal alles een stuk praktischer en efficiënter worden dan voorheen het geval was. Marketing automation, een combinatie van marketingcommunicatie en softwaretechnologie, is het streven. Dit is het optimaliseren van de customer journey voor B2B marketing, met als doel: meer marketing qualified leads in sales qualified leads omzetten. Conversies dus. Deze instelling omtrent marketing automation is natuurlijk niet nieuw, al enkele jaren wint het aan populariteit bij marketeers. Echter wordt dit onderdeel nog niet structureel opgenomen in de marketingstrategieën van bedrijven. Vergeet het automatiseren van je marketingkanalen dan ook niet op te nemen in je strategie voor 2021.

 

TREND 2: LinkedIn en Instagram

Instagram en LinkedIn gaan een steeds belangrijkere plaats innemen in het marketinglandschap, Facebook blijft hierbij wat achterwege. Beide gebruiksvriendelijke platformen zijn dusdanig aan het vernieuwen dat extra uitbreidingen en opties blijven komen. Hiermee blijven ze interessant voor de doelgroep. Het adverteren op deze netwerken zal daarom een centrale plek moeten innemen binnen de marketingstrategie om tot conversie te komen.

 

TREND 3: Advertainment funnels in stories

‘Advertainment Funnels’ wordt het toverwoord van 2021. Dit geldt óók voor stories. Vooral op Instagram nemen de stories een populaire plek in op het platform, maar ook op Facebook en LinkedIn wordt deze functie steeds populairder. Dit kan ook niet anders als je je bedenkt dat tijd voor mensen kostbaar is en het zien van een story nauwelijks beroep hierop doet. Daarnaast ziet jouw doelgroep een story ook eerder dan een gewone post (als die al gezien wordt). Hier liggen dus kansen! Laat een story fungeren als een kort, maar krachtig middel om een gewenst beeld en boodschap naar jouw publiek over te brengen. Zie de functie als een platform op zich. De Instagram story is een platform waarvoor ook een marketingstrategie uitgedacht moet worden om de gewenste resultaten over een bepaalde periode te kunnen bereiken. Probeer voor 2021 dus die switch van Tijdlijn-advertenties naar een volwaardige Stories Funnel te maken.

 

TREND 4: Influencer marketing

Influencer marketing – en nee, niet zoals je die gewend bent in de B2C markt – zal een belangrijke plek innemen binnen de B2B. In 2021 wordt er een toename aan inzet van marketing via specialisten en blogs verwacht.

Meer en meer wordt een samenwerking met een kennisleider, denk aan vak- of ervaringsspecialisten, bestempeld met waarde. Deze kennisleiders kunnen namelijk ingezet worden om een dienst of product aan te bevelen, hetgeen zorgt voor een geloofwaardige uitstraling. Samenwerkingen worden daarnaast ook steeds vaker gebruikt om kennis te combineren om zodoende tot gezamenlijke activiteiten te komen. Neem bijvoorbeeld het samen organiseren van een webinar of masterclass, maar ook het inzetten van online vakbladen en blogs. Allemaal met als doel: het bereiken van meer mensen door het gebruik maken van het netwerk van de ander.

De voordelen van influencer marketing zorgen ervoor dat steeds meer B2B marketing bedrijven hiervoor kiezen.

 

TREND 5: Authenticiteit in content

Waar marketing in de vorige jaren voornamelijk zenden was, zal deze in de komende jaren gaan veranderen in het creëren van authenticiteit. Het internet, als sociale media, is namelijk een eindeloze stroom van informatie, waarbij jouw doelgroep dagelijks probeert zijn hoofd boven water te houden om het overzicht hierin te bewaren. Echter, door tijdgebrek zal de doelgroep steeds kieskeuriger worden in welke content ze wel of niet willen gaan lezen. Enkel bedrijven, die relevante informatie verschaffen die aanspreekt en verrijkt, zullen hun volgers behouden en prospect werven. Het is dus belangrijker om je content structureel rondom je marketingfunnel op te bouwen, waarbij prospects zo meegenomen en geïnteresserd worden dat dit uiteindelijk zal leiden tot een conversie.

 

TREND 6: Customer experience – persoonlijke aandacht

In een tijdperk waarin internettechnologieën en automatisatie steeds meer het leven gaan uitmaken, is een zogenoemde ‘human touch’ steeds belangrijker. Men heeft gewoonweg behoefte aan persoonlijk contact. Persoonlijk contact schept namelijk een betrouwbare band en het gevoel gezien en gehoord te worden. Een persoonlijk berichtje of een kaart, waarin gevraagd wordt naar ervaringen, vragen of dergelijke, kan daarin al een groot verschil maken. Kijk daarom in 2021 hoe je de klantreis van het eerste contact tot de aftersales menselijker kan maken middels een persoonlijke touch.

 

TREND 7: Doelgerichtheid

COVID-19 heeft het belang van doelgerichte organisaties alleen nog maar meer benadrukt. Organisaties die namelijk weten waarom ze bestaan ​​en voor wie ze in het leven zijn geroepen, kunnen in een unieke positie verkeren om door ongekende veranderingen te navigeren. Hierbij staat de ‘waaromvraag’ (waarom doen we dit en niet dat?) telkens weer centraal. Op die manier houdt een bedrijf zichzelf verantwoordelijk voor het behalen van zijn doelen door zijn eigen voortgang te meten. Hoewel het bewerkstelligen van doelgerichtheid binnen een bedrijf vrij moeilijk kan zijn, voornamelijk in een pandemie, is het wel essentieel om de uitdaging aan te gaan. Want op het moment dat er een dergelijke pandemie ontstaat, krijgen bedrijven die worden gedreven door een holistisch doel, meer aandacht en consumentenbelang. Dit doel moet stimuleren en door de gehele organisatie gedragen worden. Niet enkel het topmanagement, maar ook de lagen hieronder. Zij hebben immers het directe contact met de klant.

Doelgerichtheid is dus van belang, zeker in 2021, om sterk aanwezig te blijven in de markt onder de ogen van je klanten tijdens ongekende veranderingen.

 

TREND 8: Live gaan!

De trend is nu al enigszins aanwezig vanwege zijn gemak, herkenbaarheid en de toegankelijkheid. We hebben het hier over live video’s; de trend die zich zeker in 2021 in grotere mate gaat voortzetten en ontwikkelen.

Mensen houden van video’s. Dat blijkt wel uit Facebook live, TikTok, Instagram live en Instagram Reels. Uit onderzoek is gebleken dat een video ook de beste manier is om de aandacht van je publiek te trekken. Hoogstwaarschijnlijk heeft dat te maken met het feit dat men zich meer betrokken voelt – alsof ze de actie kunnen beïnvloeden of er deel van kunnen uitmakenbij een live video dan welke content ook. Een video is meer in het moment en geeft de kijker het gevoel dat hij of zij de eerste is die het nieuws in ontvangst neemt. En deze betrokkenheid, die wil je als bedrijf natuurlijk genereren.

 

TREND 9: Voice / structured data 

We noemen het een trend, omdat het werd voorspeld dat Voice Search de belangrijkste trend is waarop bedrijven zich moesten concentreren in 2020. Hoewel het gebruik van slimme luidsprekers enorm is toegenomen, hebben spraakgestuurde zoekopdrachten op mobiel en desktop slechts een minimale impact gehad op de praktische uitvoering van SEO voor de meeste bedrijven. Niet bepaald een trend die belang is voor jouw marketing dus! Men kan namelijk met behulp van Voice Search de gewenste informatie vergaren middels twee soorten gesproken zoekopdrachten, elk met een verschillende uitkomst:

  1. Het doen van spraakopdrachten in plaats van een getypte zoekopdracht op Google. Dit soort zoekopdrachten worden geregistreerd als een normale zoekopdracht op het internet. Alle gegevens worden zodoende verzameld in Google Search Console, oftewel gewoon als SEO.
  2. Het doen van spraakopdrachten om een gesproken spraak antwoord te ontvangen. Denk hierbij aan slimme speakers als Amazon Alexa of de Google Home. Deze zoekopdrachten hebben weinig te maken met SEO.

Kortom, voor een bedrijf is het belangrijk in te spelen op de veranderingen in zowel spraakgebaseerd (nr. 1) als zoekwoordgebaseerd zoekgedrag. Voor beide manieren van zoekgedrag hoeft het bedrijf zich enkel te concentreren op de basisprincipes van SEO.

 

CONCLUSIE: MARKETINGTRENDS

Dat was onze kijk op de marketingtrends voor 2021! De marketingtrends Automation, LinkedIn & Instagram, stories funnels, influencers, relevantie, de human touch en doelgerichtheid gaan een steeds belangrijkere rol spelen in een strategisch marketingplan. Ga jij met deze marketingtrends aan de slag?

Heb je vragen over de marketingtrends in 2021? Neem gerust contact met ons op, wij helpen je graag verder!