Conversie-optimalisatie: optimaliseren kun je leren!

Door:

Sander

-

25/2/2022

Als website-eigenaar wil je vaak maar één ding: bezoekers over de streep trekken een bepaalde conversie te doen. En dat realiseer je niet enkel met een goede vindbaarheid in Google of veel verkeer richting je website. Hiertoe moet je je richten op conversie-optimalisatie. Volle focus ligt hierbij op het omzetten van een bezoeker naar een klant of lead. Dus, heb jij het gevoel dat jouw website beter kan presteren dan dat het tot nu toe doet? Verdiep je dan samen met ons in de wereld van conversie-optimalisatie. Je leest het hieronder. Zo zullen wij, van Baas & Baas, meer vertellen over de definitie van ‘conversie-optimalisatie’ en ‘conversie’, de verschillende soorten conversies, hoe je conversies kan stimuleren en hoe je een conversie kunt meten.

Wat is een conversie?

Conversies zijn bepaalde acties die belangrijk zijn voor jouw online succes. Deze acties zijn bepaalde actiepunten die een gebruiker moet maken. Een conversie is het moment waarop een bezoeker overgaat tot een door jou gedefinieerde en dus gewenste actie. Je kunt misschien wel begrijpen dat het soort conversie afhankelijk is van de doelen van een organisatie. Online succes is voor elke organisatie immers verschillend.Om een beeld te geven van conversies, geven wij hieronder een greep uit de meest voorkomende conversies van webshops:

  • Een klik op het telefoonnummer om te bellen (op mobiele apparaten);
  • Een klik op het e-mailadres om te mailen;
  • Een download van een whitepaper of e-book;
  • Een aanvraag voor een offerte;
  • Doorklikken naar een volgende pagina op je website;
  • Een aanmelding voor de nieuwsbrief;
  • Het toevoegen van een product aan je winkelmandje;
  • Het afrekenen van de producten in je winkelmandje.

Micro & macro conversies

Er kan een onderscheid worden gemaakt in micro en macro conversies. Micro conversies, ofwel zachte conversies, kunnen hierbij gedefinieerd worden als acties die slechts een kleine waarde hebben voor het succes van een campagne. Denk hierbij aan een klik op een telefoonnummer en het bezoeken van een bepaalde pagina. Uit de praktijk blijkt dat er vaak eerst enkele micro conversies gedaan moeten worden, voordat er een macro conversie uitgevoerd wordt. Een macro conversie - harde conversies - daarentegen zijn acties met een grotere waarde, die daadwerkelijk iets opleveren. Hierbij kun je denken aan een winkelbezoek, het toevoegen van een product/dienst aan het winkelmandje, een online transactie, het invullen van een contactformulier of het aanvragen van een offerte.Op elke pagina binnen je website kun jij bepalen wat het belangrijkste doel is van deze pagina: is het de bedoeling dat de bezoeker iets gaat downloaden of juist gaat afrekenen? Jij bedenkt de conversie die gewenst is! Vervolgens richt je je pagina op deze conversie in.

Wat is dan conversie-optimalisatie?

Binnen conversie-optimalisatie (afgekort: CRO (Conversie Ratio Optimalisatie)) wordt er gepoogd meer rendement te halen uit (bestaande) bezoekers door hen te converteren naar klanten en/of leads. Kort gezegd wordt er geprobeerd het maximale uit de bezoeker te halen. Er zijn drie metrics die centraal staan binnen CRO:

  1. Conversieratio: hoeveel bezoekers hebben er uiteindelijk geconverteerd (conversieratio = aantal conversies / aantal sessies per pagina);
  2. Traffic: bezoekers naar je website/specifieke pagina;
  3. Klantwaarde: meer/waardevollere conversies per klant.

Je kan nog wel een goede website hebben en/of goede producten/diensten, maar zonder traffic heb je hier niets aan. Je hebt immers mensen nodig die jouw website bezoeken, voordat je geconverteerde bezoekers kan genereren. En daar blijft het niet bij; ook na die conversie moet er nog een doel voor ogen zijn. Zo wil je namelijk klantloyaliteit bewerkstelligen in de vorm van een positieve attitude met betrekking tot het bedrijf in kwestie én gedrag (retentie, herhalingsaankopen).

Waarom conversie-optimalisatie?

Conversies bepalen de mate van succes van jouw webshop. Hoe meer conversies, des te beter dus! En als je dan al eenmaal investeert in je website om het aantal conversies te stimuleren dan wil je ook het meeste uit de gemaakte kosten halen. Investeren zonder enig resultaat is natuurlijk weggegooid geld.

Hoe verhoog je de conversie van jouw website?

Een belangrijke vraag is hoe je nu daadwerkelijk het aantal conversies op je website kan verhogen. Dit ligt ten grondslag aan vier pijlers, welke als volgt luiden:

1. Vertrouwen

Het is van belang het vertrouwen van je publiek te winnen. Er heerst namelijk nog veel wantrouwen omtrent het doen van aankopen van producten op het internet. Hoe je het vertrouwen kunt verhogen? Middels bijvoorbeeld een keurmerk, reviews, klant quotes, het inzichtelijk maken van je medewerkers enz.

2. Gebruiksvriendelijkheid

Anno 2022 kan een website écht niet meer langzaam laden. Tegenwoordig is iedereen namelijk gewend aan razendsnelle internetverbindingen, waarbij websites in een fractie van een seconde worden geladen. Weegt jouw website dus niet op tegen de duizenden andere concurrenten die Google bij een zoekopdracht laadt, dan kun je het wel vergeten. Als website-eigenaar moet het dus jouw missie zijn om het je bezoekers zo makkelijk mogelijk te maken. Niet alleen op het gebied van snelheid, maar ook op het gebied van gebruiksgemak: is de website overzichtelijk, bevat het duidelijke navigatie ed.

3. Drempels wegnemen

Websites kunnen elementen bevatten die de gebruiksvriendelijkheid teniet doen; de zogenoemde ‘fricties’. Het wegnemen van deze fricties/drempels is daarmee ook een goede manier om het aantal conversies binnen je webshop te doen laten vergroten. Angst is vaak de oorzaak van een grote drempel. Dit kan je wegnemen door vertrouwen op te bouwen, veelgestelde vragen te beantwoorden en praktische bezwaren (denk aan verzendkosten, uitstoot van CO2 bij verzending ed.) weg te nemen. Ook snelheid speelt in deze pijler een rol: een snelle website kan ertoe leiden dat er eerder een product wordt afgerekend dan bij een langzame website het geval zal zijn. Enkele voorbeelden van fricties, waar aandacht aan besteedt moet worden, zijn als volgt:

  • Een link die nergens naartoe leidt.
  • Een te lange laadtijd van pagina’s op de website;
  • Een zoekfunctie die niet de juiste resultaten teruggeeft;
  • Een call-to-action button die niet opvalt of slecht leesbaar is;
  • Een formulier die naar teveel gegevens vraagt;
  • Een overdaad aan keuzemogelijkheden;
  • Een onoverzichtelijke navigatie;
  • Een onverwachte kostenpost bij het afrekenen van het winkelmandje;

4. Overtuiging

Overtuiging is heel belangrijk. Je moet immers iemand over de streep kunnen trekken om hem of haar een bepaalde actie uit te laten voeren. Hoe je dit kunt stimuleren? Aan de hand van het model van Robert Cialdini! Dit model bestaat uit zeven elementen:

  • Autoriteit: autoritaire figuren worden door mensen graag gevolgd. Het is daarom belangrijk om duidelijk te zijn en daarmee te laten zien dat je weet waar je het over hebt.
  • Consistentie: aandacht van je publiek vasthouden doe je door consistent te communiceren. Kies daarom voor één centrale boodschap of doel.
  • Sympathie: mensen kiezen voornamelijk met gevoel. Hoe je kunt inspelen op gevoel hangt van je doelgroep af. Over het algemeen krijg je sympathie bij een van de volgende onderwerpen: duurzaamheid en samenwerken met een goed doel.
  • Sociale bewijslast: mensen volgen elkaar, dat vinden ze veilig want andermans mening voelt als een soort bevestiging. Aan de hand van reviews kun je dit sociale gedrag stimuleren.
  • Eenheid: dit laat zich vertalen in de behoefte van de mens om ergens bij te horen. En eenmaal behorend tot een groep, zal de persoon in kwestie proberen dit in stand te houden. Hoe? Door middel van identificatie met de groep, waarbij overeenkomsten zich uitstrekken van achtergrond tot interesses.
  • Schaarste: bij een gevoel van schaarste zijn mensen sneller geneigd om over te gaan tot aankoop.
  • Wederkerigheid: iets weggeven, waardoor de ander een gevoel van schuld ervaart en zodoende iets terug doet. Denk aan: tips en tricks, gratis toegang, een cadeau of korting.

Hoe conversies meten?

Conversies zijn numeriek; je kunt ze uitdrukken in een absoluut aantal. Google Analytics kan het aantal conversies binnen je website inzichtelijk maken. De tool verzamelt allerlei gegevens over jouw bezoekers en/of klanten; hoe kunnen deze mensen omschreven worden, wat vinden ze interessant én waar binnen de website haken zij af? Je kunt je conversies het beste meten en optimaliseren middels een marketing funnel. Deze funnel bestaat uit verschillende stappen die een klant moet zetten om uiteindelijk tot een aankoop over te gaan. Hierbij beslaat elke stap een conversiedoel. Dus merk jij op dat het aantal conversies binnen een bepaalde stap van de funnel aanzienlijk laag ligt, is het misschien verstandig deze stap nader te bekijken. Wellicht dat je deze stap aan de hand van bovenstaande informatie kan optimaliseren.

Experimenteren

Uiteindelijk ligt het succes van je webshop allemaal ten grondslag aan experimenteren. Je moet immers eerst iets testen voordat je kunt zeggen wat beter werkt. Dit kun je doen aan de hand van A/B-testing. Hierbij verdeel je de bezoekers van een bepaalde pagina op je website grofweg in twee verschillende groepen: groep A en B. Vervolgens laat je elke groep dezelfde pagina zien, waarbij slechts één element op die pagina veranderd is. Dit kan bijvoorbeeld de structuur van de pagina zijn, het kleurgebruik, de boodschap of de afbeeldingen.

Conclusie

Het is dus belangrijk om aandacht te besteden aan conversie-optimalisatie. Op die manier kun jij namelijk het mogelijke aantal conversies laten groeien. Dat is uiteraard wat je wil. Voor optimalisatie is het van belang te kijken naar de eigen marketing funnel; welke stappen ondernemen jouw bezoekers voordat ze overgaan tot een aankoop en/of actie? Vervolgens focus je je op een of enkele stappen binnen deze funnel en ga je aan de slag met het verkrijgen van vertrouwen, de gebruiksvriendelijkheid, het wegnemen van drempels en het overtuigen van jouw publiek middels het model van Robert Cialdini.Aan de hand van conversies en conversie-optimalisatie probeer je het maximale uit jouw bezoekers te halen. Zeer profijtelijk als je het ons vraag! Mocht er toch nog iets onduidelijk zijn, laat het ons, van Baas & Baas, even weten. Wij helpen graag!

Meer te weten komen...?

Op de hoogte blijven van nieuws, artikelen, tips en tricks? Dat komt goed uit! Wij hebben voor jou namelijk maandelijks een nieuwsbrief vol met relevante en praktische content. Dus... schrijf je hieronder - vrijblijvend - in:

Sander Baas
Over de auteur:
Sander
LinkedIn icon

Sander is dé eindbaas bij Baas & Baas. Als ondernemer en online marketeer zoekt hij altijd naar de best mogelijke oplossingen. Daarnaast reist hij graag de wereld rond voor inspiratie en fijne werkplekken. Zijn expertise ligt op het gebied van advertising, webdevelopment, SEO en contentmarketing. Direct in contact komen met Sander? Stuur een mailtje naar info@baasenbaas.nl.


Wil jij een online baas worden? Wij maken van jouw website graag een baas op het internet.

Wij bieden alle websites een gratis quick scan aan.
Gratis quick scan!
Online Baas worden?

Laat je e-mail achter voor de maandelijkse baasbrief!

Bedankt voor je bericht!
Er is iets misgegaan met het versturen.
Categorieën
Recente berichten
Deel dit bericht

Wat onze klanten over ons zeggen

5.0 sterren op basis van 43 waarderingen.
Julien Dijkslag , Maart, 2023

Baas & Baas bedankt voor de goede service 🙌. Tot de volgende keer 💪🏼

Rogier van Kralingen , December, 2023

Geeft perspectief en uitstekende service, vooral in tijden waarin marketing overweldigend kan zijn.

Studio Noos , Mar 25, 2020

Wij zijn zeer tevreden met onze nieuwe webshop studionoos.com die is opgezet door Baas&Baas. De communicatie verloopt soepel en er wordt snel gehandeld als wij nog ergens hulp bij nodig hebben. Aanrader!

Heleen Spruijt , Februari, 2020

We zijn superblij met het eindresultaat van onze webshop neeve.com en vinden de samenwerking met Baas & Baas erg goed. De lijnen zijn kort waardoor er snel én efficient geschakeld kan worden.

Royal Moti Mahal
Kuin BV
Orange Capital Partners
Gouden Reael
Bar Italia
Henri Willig
't Klooster Interieurmakers
VondelGym
PANCAKES Amsterdam
DGTL Health
Sup Sup Club
IW-Net
Dappermaentje
Avalon Connect
Hedgehog Company
FunkyVinyl
Eventcare
Kroonluchter
The Sourcing Partners
StellaPower