De vorige keren hebben we het gehad over Instagram posts en promotionele activiteiten binnen Instagram. Om te komen tot meer volgers op Instagram kun je namelijk gaan nadenken over de opzet van jouw posts/feed en de promotionele activiteiten die je inzet. Vandaag gaan we het hebben over het Instagram profiel zelf. Er zijn namelijk verschillende aspecten binnen het profiel waarop je kunt letten jouw profiel sterker over te laten komen om jouw bereik te vergroten. Hieronder geven wij jou 5 tips. 

 

Zorg voor een sterke bio

Bio? Wat is dat? Voor de mensen die nog niet helemaal bekend zijn met de term: je Instagram bio, oftewel biografie, is het korte stukje tekst dat onder jouw profielfoto staat op jouw Instagram profiel. Aan de hand van een bio kan een bezoeker wijzer worden van het profiel dat hij of zij heeft aangetroffen.

Jouw bio is dus de eerste informatieoverdracht die plaatsvindt vanuit de aanbieder (het bedrijf/ de persoon achter de Instagrampagina) aan de bezoeker. En zoals we weten, zijn eerste indrukken key! Voorzie de bezoeker van de extra informatie, zodat hij of zij niet hoeft te gissen. Dit kan namelijk verloren gaan van de aandacht van de bezoeker en daarmee de interesse in jouw profiel en/of bedrijf. Wij kunnen je vertellen, dat komt jouw volgersaantal niet ten goede. Zorg er dan ook voor dat mensen kunnen zien wij jij bent, wat je doet en waar je over post. Denk wel goed na voordat je iets neerzet. Je biografie kan immers niet langer zijn dan 150 tekens. Houdt het kort en bondig, maar evengoed pakkend. Let daarbij op kernbegrippen waarop jouw potentiële klanten mogelijk zoeken. Ook emoji’s kunnen een mooie aanvulling zijn om je tekst meer visueel te maken. Vul je bio dus in en houdt deze actueel en visueel. 

 

De URL in je bio

Zojuist hebben we het gehad over de volledigheid van je bio; deze is belangrijk om je bezoekers te informeren over jezelf en je producten/diensten. In deze bio kan je er ook voor kiezen een URL te plaatsen. Dit is een enkele URL die kan leiden naar jouw website, blog of andere webpagina. Kan je niet kiezen tussen twee verschillende URL’s, omdat je beide als heel relevant acht? Of vind je het vervelend om telkens de URL’s te veranderen, omdat dit wellicht verwarrend kan zijn voor jouw publiek? Geen probleem, dan is deze uitkomst wellicht iets voor jou: een doorklik link die uitkomt op een landingspagina vol met andere links die verwijzen naar specifieke content. Welke landingspagina? Die maak je zelf! Zo kun je op je website een pagina maken speciaal voor Instagram. Vermeld hierin duidelijk wat de verschillende links zijn en maak de pagina tevens aantrekkelijk om naar te kijken. De link naar deze landingspagina plaats je dan in je Instagram bio. Op die manier kun jij je volgers verwijzen naar de inhoud die zij op dat moment willen zien. Zorg er alleen wel voor dat deze zogenoemde Instagram pagina op jouw website verder niet te zien is op jouw website. Je wilt namelijk dat alleen jouw Instagram volgers via jouw bio op deze pagina terecht komen. Dit is beter voor de analytics op Instagram maar ook Google!

 

Linktree

Nu denk je misschien: ‘hé, dat lijkt op Linktree!’. Dat klopt. Ook Linktree is een zogenoemde landingspagina de jouw volgers kan doorverwijzen naar allerlei andere pagina’s. Echter 100% effectief is dit hulpmiddel niet. Linktree registreert namelijk weinig tot geen statistieken. Eigenlijk zie je alleen hoeveel mensen er in totaal op je link hebben geklikt. Meer specifiek dan dat gaat het niet. Ook kun je je landingspagina niet precies aanpassen aan jouw eigen branding. Linktree is namelijk beperkt tot 4 standaard opties. Eigen inbreng van kleur is ook niet mogelijk. Tot slot heeft Linktree een negatieve invloed op jouw Google Analytics. Verkeer vanuit Linktree wordt in Google Analytics namelijk geregistreerd als referral in plaats van Instagram. Dit geeft je geen nauwkeurige gegevens om mee te optimaliseren. Dit zie je in Google Analytics niet terug als ‘Instagram’ maar als ‘referral’ waardoor je geen goede gegevens hebt om te optimaliseren. Dit heeft op zijn beurt ook weer een invloed op je SEO; die zal minder goed presteren. Je bent namelijk minder ‘sociaal populair’ hetgeen invloed heeft op je ranking.

 

Sociale media koppelen

Be the wingman; alleen dan niet bij mensen, maar bij jouw sociale media. Zoals de meesten misschien wel weten, Instagram is een onderdeel van Facebook. Er is daarom ook een mogelijkheid om jouw Instagram Pagina te koppelen aan jouw Facebookpagina. Waarom zou je dit doen? Meer mensen zien jouw posts. Dit kan ertoe leiden dat zij jou ook misschien gaan volgen via Instagram. Op die manier kun je meer volgers op Instagram genereren.

 

Openbaar profiel

Ja.. wil je gevonden worden, dan is het natuurlijk wel van belang dat je je profiel openbaar zet. Anders heeft het nog geen zin om je profiel onder de aandacht te brengen. Mensen moeten wat te zien krijgen; foto’s, inspirerende en pakkende teksten, video’s en noem maar op. De eerste indruk wordt gevormd op het moment dat zij jouw profiel bezoeken. Als ze dan een zogenoemd ‘slotje’ zien, dan komt dat natuurlijk niet ten goede aan de ervaring van jouw potentiële klanten. Mensen zijn sneller geneigd om een openbaar Instagram-account te volgen. Tevens wordt jouw profiel beter zichtbaar in het online landschap van Instagram. Hashtags, locaties en dergelijke kunnen jou profiel helpen de vindbaarheid ervan te vergroten en wellicht zie je dit wel terug in je volgersaantal (meer volgers op Instagram!). Neem eens een kijkje op ons Instagram profiel hoe wij dat aanvliegen!

 

Titel 

De titel van je Instagrampagina kan natuurlijk niet vergeten worden! Waar deze staat? Onder je @gebruikersnaam. Als je een profiel aanmaakt vult Instagram deze ruimte zelf in met de door jou gekozen @naam. Echter kun je deze ook zelf aanpassen naar een door jouw gewenste andere naam. Denk bijvoorbeeld aan je echte naam of je functietitel. Ook deze plek kan net als de bio fungeren als een extra plaats om zoekwoorden in te vermelden om op die manier beter gevonden te worden door jouw doelgroep. Noteer hier dan ook zoekwoorden die de aandacht trekken. Immers, je gebruikersnaam en titel zijn namelijk de enige twee velden die direct aan een Instagram gebruiker getoond worden indien zij iets opzoeken binnen de zoekmachine van Instagram. Wees ook hier kort en bondig, want je hebt slechts 30 tekens om je titel te omschrijven.

Conclusie

En… Ben je hier wat wijzer uit geworden? Als het goed is weet je nu hoe je jouw Instagram Pagina kunt verbeteren waardoor deze beter gaat presteren op Instagram en daardoor meer onder de aandacht komt van jouw publiek. Indien dit goed uitpakt dan zal je meer Instagram volgers genereren. Het uiteindelijke doel op de langere termijn. Heb jij zelf nog een goede aanvulling op de tips hierboven? Laat het ons vooral weten! Wie leert, blijft bij. Mocht je zelf geen tijd hebben om jouw Instagram te optimaliseren? Wij staan klaar om je te helpen met contentmarketing.

 

Een online baas worden? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

    Ik ga akkoord met de privacyverklaring