Dit jaar waren de verwachtingen voor e-mailmarketing hoog. Er werd gesproken over tal van trends, waaronder onder andere een enorme stijging in het mobiel lezen van nieuwsbrieven en het gebruik van interactieve elementen in de e-mail. We zien steeds meer mogelijkheden beschikbaar om de lezer langer geïnteresseerd in de e-mail te houden. Geen platte tekst, maar persoonlijke e-mails met content die zich specifiek op de ontvanger richt en het gebruik van video’s, menu’s en slideshows in de e-mail zelf.

nieuwsbrief tips

De toekomst van e-mails ontwikkeld zich sterk naar uiterst relevante e-mails met een grote visuele impact. Niet iedereen is echter al zo gevorderd om dit soort nieuwe functies te implementeren. In dit artikel legt Megan van Newsletter2Go uit welke 8 trends je momenteel in de volgende nieuwsbrief kunt implementeren.

 

1. Beste meneer/mevrouw,

Is een aanhef die in 2017 echt niet meer kan. Gebruik alle informatie die je over een ontvanger hebt en zorg ervoor dat je e-mails persoonlijk zijn. Mensen hebben weinig tijd en vaak overvolle inboxen, waardoor overduidelijk in bulk verzonden e-mails vrijwel direct in de prullenbak belanden. Overtuig de lezer dat de e-mail relevant is en personaliseer in ieder geval de aanhef.

 

2. Wees gul met expert informatie

Persoonlijke relaties opbouwen met klanten is nog belangrijker dan voorheen. Wanneer een klant je vertrouwd en serieus neemt is de kans op klantloyaliteit en merkherkenning stukken groter. Wees daarom gul met expert informatie. Deel praktische voorbeelden, bruikbare checklists, insider tips en handige eBooks of whitepapers. Allen geheel gratis. Uw lezers zullen uw e-mails dan niet alleen als nuttig ervaren, maar ook steeds meer een aankoop gunnen. De relatie die u opbouwt zult u op langere termijn gegarandeerd in uw sales terugzien.

 

3. Pimp je informatieve e-mails

Bij veel e-mails die er enkel voor dienen om informatie te verschaffen, zoals bijvoorbeeld afspraak herinneringsmails, vergeten we de potentiële marketingkansen. Organiseer je een webinar? Is er een evenement op komst? Of herinner je klanten over het lesrooster van de sportactiviteit? Gebruik dit soort kansen om meer reikwijdte te bereiken. Dit doe je door bijvoorbeeld een actie te promoten waarbij de deelnemer korting ontvangt wanneer deze vrienden uitnodigt of meeneemt.

 

4. Gebruik meer follow-ups

Marketing automation is een trend waar bedrijven nog veel meer uit kunnen halen. De automatisch verzenden e-mails zijn moeiteloos opgezet en kunnen snel in bulk worden verzonden. In veel gevallen leiden follow-ups die bijvoorbeeld een week later worden verstuurd tot een hoge openratio en grote kans op conversies. Geef daarom niet direct na het versturen van een enkele mailing op.

 

5. Voeg bewegende elementen toe

We zien het overal terug, op website, in slideshows en nu dus ook in e-mails. Speel met video’s of GIFs, veel ontvangers zullen de beweging visueel attractief vinden en hierdoor je e-mail als meer interessant ondervinden. GIFs kunnen er tevens voor zorgen dat de focus van de lezer naar het juiste onderdeel wordt gestuurd.

 

6. Overtuig door andermans meningen
8 tips voor je nieuwbsrief

Natuurlijk kun je zelf in geuren en kleuren vertellen waarom de klant jouw product moet kopen, maar eerlijk is eerlijk, helemaal overtuigd zal de klant nooit zijn. Veel beter is om jouw mening te combineren met wat andere mensen over je product of service zeggen. Tevreden klanten werken aanstekelijk en zorgen voor net dat missende portie vertrouwen. Integreer daarom in je e-mails reviews en moedig de lezer zelf ook aan om een beoordeling achter te laten.

 

7. Zorg voor regelmaat

Regelmatig e-mails verzenden is stukken beter dan sporadisch een e-mail verzenden. Waarom? Ten eerste omdat hierdoor de bounces en afmeldingen geleidelijk gebeuren en je voor een constant schone lijst zorgt. Ten tweede omdat lezers dan precies weten wat ze kunnen verwachten. Wanneer je een goede e-mail opstelt en die constant rond dezelfde tijd verzendt, is de kans veel groter dat lezers dit herinneren en zich verheugen op de nieuwsbrieven.

 

8. Segmenteer je ontvangers nog specifieker

Gesegmenteerde lijsten zijn in 2017 onmisbaar. Dit is de sleutel tot relevante e-mails. Stel je hebt een webshop als Bol.com met een zeer ruim assortiment. Klanten in diverse leeftijdscategorieen zijn geinteresseerd in diverse topics. Ook het geslacht maakt deel uit van de segmentatie. Daarnaast vertelt de aankoophistorie zeer veel over de interesses van een ontvanger. Het is compleet irrelevant om een lezer tips over nieuwe sci-fi boeken te geven wanneer deze voorheen alleen maar zelfhulpboeken heeft gekocht. De kans dat de lezer in beide boeken geïnteresseerd is, is vrijwel nihil. Een goed gesegmenteerde ontvangerslijst help je bij het verzenden van relevante e-mails.

E-mail Marketing tips ontvangen? Laat je e-mail adres achter.

Ontvang 1x keer per maand online marketing tips