Wil jij weten wat de gevolgen zijn van de iOS-14 update voor je Facebook campagnes? In deze live blog lees je meer over de nieuwe update die Apple voor dit jaar heeft aangekondigd; de iOS-14 update. Wat deze update precies inhoudt en wat voor invloed deze wijzigingen precies hebben op de prestaties van jouw social media advertenties, laten wij jou in deze Live Blog weten. Wij zetten hier de belangrijkste nieuwtjes op een rijtje. Op die manier zal jij, net zoals wijzelf, op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen omtrent deze nieuwe update.

Deze blog wordt de komende weken geüpdatet. Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je dan hier in voor het laatste nieuws.

Wat houdt de iOS 14 update van Apple in?

Apple staat reeds bekend om zijn hoge standaard voor privacy, beveiliging en inhoud. Daartoe heeft het een strenge gebruikers privacy en gegevensgebruik beleid ontwikkeld. Dit beleid wordt in dit jaar uitgebreid met het zogenoemde ‘AppTrackingTransparency-framework’. Wat houdt dit in? Eigenaren van apps wordt geacht meer informatie te verstrekken aan gebruikers op de productpagina. Deze informatie zal betrekking hebben over de gegevensverzamelingsmethoden en privacypraktijken die van toepassing zijn binnen de app. Hierbij moet gebruikers expliciet gevraagd worden naar toestemming om gevolgd te mogen worden via apps en websites van derden en om het ID van het gebruikersapparaat (IDFA) te mogen identificeren. Indien de toestemming is verkregen, kan de gebruiker ‘getracked’ worden. Tracking is het verzamelen, koppelen en (eventueel) delen van gebruikers- of apparaatgegevens met datamakelaars. Aan de hand van tracking zijn bedrijven in staat gerichte advertenties te maken of verschillende reclame-uitingen te meten. Echter, een gebruiker kan er dus ook voor kiezen om zich af te melden voor elk type targeting of tracking.

Wat is het verschil met eerst? In plaats van zelfstandig afmelden, wordt de gebruiker bij de nieuwe iOS 14 update bij de installatie of het bijwerken van een app prompt gewaarschuwd en gevraagd zich aan/af te melden voor het delen van informatie.

Voor deze update deelde ongeveer 70% van de IOS-gebruikers hun identificatiecode met app-uitgevers. Verwacht wordt dat dit percentage vanaf begin dit jaar zal gaan dalen naar 10% tot 15%.

 

De gevolgen van iOS 14 voor Facebook campagnes

De gevolgen van de iOS-14 update zit het voornamelijk in de meting en prestaties van app-advertenties. De wijzigingen die gepaard gaan met de update kunnen namelijk van grote invloed zijn op hoe conversie gebeurtenissen worden ontvangen en verwerkt door tools zoals de Facebook-pixel. De update heeft voornamelijk invloed op bedrijven binnen de online marketing. Te denken valt aan bedrijven die adverteren voor mobiele apps. Daarnaast geldt deze impact ook voor bedrijven die webconversie gebeurtenissen optimaliseren, targeten en hierover rapporteren via een van de Facebook bedrijfstools.

Je kunt je natuurlijk voorstellen dat naarmate steeds meer gebruikers zich afmelden voor ‘tracking’ op iOS 14-apparaten, een aanzienlijke daling in het aantal gerapporteerde conversies (bv. aantal app-verbindingen en app-activiteit) van jouw advertenties mogelijk is. Het nieuwe beleid zorgt er namelijk voor dat bedrijven de prestaties van campagnes voor app-installaties van iOS-14 op Facebook slechts beperkt kunnen meten. Door deze rapportage beperkingen is het onduidelijk hoeveel webconversie gebeurtenissen er komen uit iOS 14-apparaten.

Rapportage beperkingen

De rapportage beperkingen laten zich vertalen in een viertal aan punten. De volgende beperkingen worden verwacht voor Advertentiebeheer, Advertentierapportage en de Ads Insights API:

  • Vertraagde resultaten; geen sprake meer van realtime-rapportages. De nieuwe API SKAdNetwork van Apple rapporteert de conversie gebeurtenissen op basis van een bepaalde tijd. Gegevens kunnen daardoor tot 3 dagen vertraagd zijn.
  • Geschatte resultaten; resultaten worden op campagne niveau verzameld aan de hand van SKAdNetwork. Inzicht in de resultaten op advertentieset niveau en advertentieniveau kunnen verkregen worden aan de hand van statistische modellen. Dit zullen geschatte waarden zijn.
  • Geen ondersteuning voor specificaties; voor app- en websiteconversies worden weergave- en actiespecificaties (bv. leeftijd, geslacht, regio, plaatsing, apparaat) niet ondersteund.
  • Wijzigingen voor instellingen voor toeschrijvingsperiode van account; toeschrijvingsperiode voor alle nieuwe of actieve advertentiecampagnes staan ingesteld op het niveau van de advertentieset in plaats van het niveau van het account. Deze instelling zorgt ervoor dat de gemeten conversies gelijk zijn aan de conversies die worden gebruikt voor informatie over campagne optimalisatie. Daarnaast biedt de instelling meer flexibiliteit en duidelijkheid bij het analyseren van advertentieprestaties.

Naast de rapportage beperkingen kan het ook zo zijn dat sommige van je advertenties gepauzeerd of mogelijk niet meer weergegeven worden op sommige apparaten van Apple. Zolang deze daling aanhoudt en er meer apparaten worden bijgewerkt naar iOS 14, is de kans groot dat ook de grootte van je doelgroepen voor retargeting zullen afnemen.

 

Wat zien we zelf in onze Facebook Business Manager?

De komst van de iOS-14 update werd eind 2020 door Facebook zelf al belicht. Over de precieze invulling van deze update en de gevolgen die hierbij zouden komen kijken, werd echter nog gespeculeerd. Wij van Baas & Baas hebben de update op nauwe voet gevolgd om op de hoogte te zijn van de impact die de update in het nieuwe jaar op de online advertenties zou gaan hebben. Die impact hebben we in zekere mate ervaren. Door de voorbereidingen die we getroffen hebben, zijn wij echter in staat advertenties te kunnen blijven weergeven en meten. We houden rekening met het feit dat de update beperkingen met zich mee heeft gebracht welke we middels andere manieren proberen te compenseren.

De voorlopige conclusies

Voor nu kunnen wij de volgende conclusies stellen over de iOS-14 update:

  • De iOS-14 update heeft invloed op online advertenties over de hele wereld;
  • De update is begin dit jaar (2021) ingegaan;
  • Prestaties meten, rapporteren en de mogelijkheden tot retargeting zullen beperkt worden;
  • Reeds onbekend hoe Facebook op deze ontwikkeling gaat inspelen. De update van Apple is namelijk ongunstig voor het Facebook Platform aangezien het hen klanten gaat kosten. Hoogstwaarschijnlijk zal Facebook de komende tijd zich bezighouden met het opnieuw aantrekkelijk maken van het advertentieplatform middels nieuwe meetoplossingen en identificatiegegevens;
  • Adverteerders kunnen verschillende stappen zetten om een goede tracking op iOS-apparaten te garanderen.

Tot slot nog even een verheldering. Dat iOS-14 gebruikers zich afmelden voor tracking, houdt niet per definitie in dat zij geen advertenties meer te zien krijgen. Het aanbod van advertenties zal door een gebrek aan gegevens echter niet meer geheel afgestemd en daarmee relevant voor deze doelgroep zijn.

 

Wat kun je van ons verwachten?

Wij van Baas & Baas zullen al onze kennis en ervaring inzetten om te begrijpen wat de gevolgen zijn van deze update.

Op dit moment zijn we volop met de analyse van de update bezig. Daarbij zoeken wij naar een nieuwe, best werkende werkwijze om ondanks de update nog optimaal gebruik te kunnen maken van het advertentiebeheer van Facebook. Uiteraard testen wij ook hypothesen die aangedragen worden door andere specialisten op het gebied van online marketing.

Nieuwe inzichten van onszelf of andere online bronnen die de komende weken vergaard zullen worden, worden wederom gepubliceerd op deze pagina van de Live Blog. Stay tuned!

Become an online Boss? Sign up for the newsletter!

    Ik ga akkoord met de privacyverklaring

    Meer weten? De volgende documenten geven hierover nog even wat meer uitleg: