E-mails schrijven; we hebben het allemaal wel eens gedaan voor verschillende doeleinden. Afwezigheid melden voor een bepaalde activiteit, afspraken maken of om een sollicitatie eruit te gooien. Voor een marketeer heeft een e-mail echter een andere insteek, voornamelijk met het oog op het verhogen van het aantal leads binnen je bedrijf. Hoewel het allemaal heel leuk en gemakkelijk klinkt, ‘’even een e-mail opstellen’’, blijkt dit in de praktijk vaak anders. In dit artikel gaan we in op zes verschillende e-mailmarketing hacks om onderstaande te verhogen:

> De open rate

> Aantal klikken

> Aantal nieuwsbrief subscribers

 

De e-mail en hoe deze presteert

Wees nu eens eerlijk: hoe vaak open jij een e-mail van een (onbekend) bedrijf? Waarschijnlijk zal je net als veel anderen de mail opmerken, maar daar blijft het dan ook bij. En je  bent niet de enige. Tussen de 70% en 50% (open rate) opent niet een e-mail die zij in hun inbox ontvangen! Klikken doen we alleen als we overtuigd zijn dat de inhoud ervan ons zal interesseren. Kijk, daar komen we op een belangrijk puntje: ‘overtuigen’. Het is belangrijk je subscribers over te halen om te kijken naar hetgeen wat jij in je e-mail hebt vermeld. Hoe vraag je je misschien af? Aan de hand van 6 e-mailmarketing hacks.

 

6 e-mailmarketing hacks

1. Onderwerp: 

Middels een sterke onderwerp ben jij in staat je klant over de drempel te trekken. Hoe? Dit doe je door je onderwerp aantrekkelijk te maken om te klikken: 

  • Biedt een voordeel
  • Voeg urgentie toe
  • Hou het kort
  • Prikkel nieuwsgierigheid
  • Zorg dat je op tijd bent

 

Denk bijvoorbeeld eens aan de volgende voorbeelden als e-mail onderwerp:

  • Kijk eens naar onze nieuwe X –> je bent de lezer aan het ‘primen’.
  • Ontvang je cadeau voor X –> je bent de lezer nieuwsgierig aan het maken.
  • Hoe krijg je X zonder Y –> je neemt de lezer mee in een  verhaal.
  • Je zal hier geen spijt van krijgen… —> je geeft je lezer hiermee de indruk dat ze je kunnen vertrouwen.
  • Laatste kans om X te krijgen met Y% korting –> je geeft de lezer een gevoel van urgentie mee.

 

2. E-mail omschrijving (subject)

De tekst die naast je onderwerp wordt getoond in je inbox, is de subject van je e-mail. Maak hier vooral gebruik van! Het dient namelijk als een tweede kans om iemand nieuwsgierig te maken, zodat ze je e-mail gaan openen. Laat bijvoorbeeld al een beetje doorschemeren wat ze kunnen verwachten qua inhoud!

 

3. Testen!

Heel belangrijk, maar wordt vaak vergeten: testen wat werkt. Er zijn verschillende variabelen waarmee je kan spelen om de prestaties van je e-mail te verbeteren. Test dit dan ook eens in de zoveel tijd! Denk bijvoorbeeld aan de volgende variabelen:

  • Onderwerpregels
  • Voorbeeldteksten
  • Perspectieven/thema’s
  • Tekst inhoud
  • CTA’s

 

4. Klantenlijst filteren

Klinkt misschien gek, maar de subscribers in je lijst die niet betrokken zijn, die hebben de meeste invloed op je open rate, aantal klikken en de kans dat je de gewenste boodschap overdraagt. Het is dus goed om te filteren door hen die minder meegaand zijn een laatste e-mail te sturen met de vraag of zij nog steeds een subscriber willen zijn op jouw e-mail. Degene die hierop niet antwoorden of enige betrokkenheid tonen, kun je vervolgens verwijderen uit je lijst.

 

5. Subscribers segmenteren!

Elke klant is anders en daarmee ook de inhoud van je e-mails. Verstandig is het om goed na te gaan of er bepaalde subscribers zijn die qua profiel overeenkomen (relatiestatus, geslacht, locatie, of ze al eens eerder iets gekocht hebben, etc.). Voeg deze subscribers vervolgens samen tot een aparte e-mail groep. 

 

Nog een reden om zeker te werken met segmenten:

  • Open rate → +14.31% 
  • Aantal klikken → +100.95% 
  • Aantal subscribers → -9.37% unsubscribers

 

6. Beste e-mails opnieuw verzenden

Heb jij gezien dat een bepaalde e-mail ontzettend goed heeft gepresteerd? Maar zie jij dat ook nog een groot deel van je subscribers deze e-mail niet geopend heeft? Stuur deze mensen opnieuw jouw superieure e-mail! Want naast desinteresse, kunnen andere redenen ook nog ten grondslag liggen aan het niet openen van een bepaalde e-mail in de inbox. Mensen kunnen bijvoorbeeld op het moment dat de e-mail eruit ging, erg druk zijn geweest, waardoor ze de e-mail over het hoofd gezien hebben. Opnieuw verzenden dus; dan maak je alleen maar meer kans dat ook zij hun ogen kunnen werken op jouw e-mail inhoud. 

 

E-mailmarketing hacks toepassen in de praktijk

In dit artikel hebben wij het gehad over een zestal aan e-mailmarketing hacks, die mogelijk er voor kunnen zorgen dat belangrijke KPI’s, als open rates, aantal klikken en aantal subscribers, verbeteren. Het is alleen de vraag of jij als marketeer er voor openstaat deze hacks in de eigen e-mailmarketing door te voeren! Laat je ons dit weten? Wij horen namelijk graag jouw verhaal en resultaten!

 

Hulp nodig bij jouw e-mailmarketing? Stuur ons gerust een berichtje. Dan kunnen we samen kijken hoe de campagnes er voor staan en waar punten ter verbetering liggen.

Lees hier onze andere blog over e-mailmarketing.