In een tijd waarin COVID-19 sterk aanwezig is, blijkt dat het online kanaal van bedrijven sterker dan ooit moet zijn. Dit kunnen de meeste marketeers met redelijke ervaring in het werkveld vast beamen. Voornamelijk de website; het online hart van de organisatie is van een optie naar een noodzaak gegaan. Om bij te blijven in de nieuwe ontwikkelingen binnen de samenleving, is het daarom zeker belangrijk de eigen marketingstrategie constant aan te blijven passen. In dit artikel wordt ingegaan op de belangrijkste marketing trends van 2022 waar jij als marketeer zeker rekening mee zou moeten houden. Tenminste, als het jouw doel is om je bedrijf toekomstbestendig te maken, dan is het goed om op deze marketing trends van 2022 in te spelen!

 

Van third-party cookies naar first-party cookies

Een van de marketing trends 2022 is de verschuiving van third-party cookies naar first-party cookies. Google heeft het al eens eerder aangekondigd: de third-party cookies die gaan verdwijnen. Het oorspronkelijke plan was dat dit tegen maart 2022 gerealiseerd zou zijn. Echter, naar verwachting laat het nog even op zich wachten; een beëindiging van de cookies zal eind 2023 werkelijkheid zijn.

Dit heeft gevolgen voor de online business, want waar deze wereld een wereld is van meten is weten, daar maakt deze verandering het de online business wel heel erg moeilijk. Niet getreurd! Google heeft namelijk aangegeven, te komen met een vervangende optie om toch het meten en het tonen van gepersonaliseerde advertenties, zonder tracking cookies, mogelijk te maken. Daarnaast is het zaak niet alleen van deze oplossing uit te gaan. Proactief op zoek gaan naar klantgegevens middels first-party cookies is een manier om toch de juiste mensen te kunnen blijven targeten.

 

Automation AI in Google ads

Er is een nieuw tijdperk aangebroken… het tijdperk van automation AI in Google Ads. Waarom deze automatisering? Tegenwoordig zijn de mogelijkheden binnen Google Ads oneindig; althans dat lijkt zo voor de consument. Binnen het onderdeel ‘veiling’ zijn er alleen al meer dan 60.480 (!!) verschillende aanpassingen mogelijk per veiling. Dit is niet niets als je hier als consument uit moet kiezen. Vandaar dat Google deze taak uit handen neemt door het te automatiseren.

Een nieuwe aanpak binnen je Google Ads account is gewenst. Als marketeer is het goed om vanaf aankomend jaar ervoor te zorgen dat Google het resultaat levert dat jij graag voor ogen hebt. Stel bijvoorbeeld altijd responsieve zoekmachine advertenties in (wordt zelfs verplicht in 2022), kies de juiste biedstrategieën per campagne en voer je data goed in! 

Naast dit gegeven komt Google met nog een nieuwe feature: Discovery Ads. Het betreft een nieuwe vorm van dynamisch adverteren, waarbij de advertenties op de feed van bijvoorbeeld Google Discover, YouTube Home, Youtube Watch of Gmail getoond kunnen worden. Nieuwe plaatsen van adverteren betekent de mogelijkheid om meer mensen te kunnen bereiken. Kortom, een gunstige verandering!

 

Spraakassistenten voor zoekopdrachten

De digitale ontwikkelingen maken het gebruikers tegenwoordig wel heel gemakkelijk. Een voorbeeld van een gemak op digitaal gebied is spraakgestuurd zoeken. Hierdoor kan men een vraag of informatie zoeken met een gesproken zoekopdracht. Uit onderzoek blijkt dat 48% van de consumenten gebruik maakt van deze manier van zoeken op het internet. Wat dit betekent voor jou als marketeer? Hierop inspelen door middel van het optimaliseren van gesproken zoekopdrachten middels een grote focus op long-tail-zoekwoorden en vraag query’s (mensen zijn vaak geneigd om vragen in volledige zinnen te stellen). Probeer dus goed na te denken over mogelijke zoekopdrachten vanuit het perspectief van je klant. Denk hierbij aan veelgestelde vragen over je bedrijf of bepaalde zaken die in verband staan met je bedrijf. Mocht het formuleren van dergelijke zoekwoorden of vragen in het begin lastig zijn, neem dan eens een kijkje op websites als Answer The Public of hulpprogramma’s als Google Keyword Planner, Ahrefs en Semrush. Gegarandeerd dat je hier inspiratie van krijgt!

 

Veranderingen op het gebied van sociale media

  • TikTok

Je hebt het vast zelf al gemerkt: het sociale medialandschap verandert gestaag. Voornamelijk TikTok en Instagram nemen explosief toe. Waar TikTok eerst voornamelijk gericht was op de jongere doelgroep, zal deze in 2022 uitgroeien tot een bredere doelgroep van 15 tot 29. Het is dus goed om alvast te denken over een marketingstrategie waarin je TikTok ook als medium meeneemt. NIet alleen in je social organics, maar ook zeker op het gebied van advertising.

 

  • Instagram

Het beroemde platform Instagram krijgt een nieuwe feature op het gebied van haar welbekende story’s. Zo is het binnenkort mogelijk voor elk Instagram account om een link (naar bijvoorbeeld de website) te plaatsen in zijn of haar Instagram story. Eerder was dit enkel mogelijk voor accounts met tenminste 10.000 volgers. De nieuwe feature is handig als je wil verwijzen naar een artikel, bericht of informatie op je website!

 

Visuals boven geschreven tekst

Mensen zijn gek op visuele content. Kijk maar naar TikTok die sinds dit jaar een grote groei doormaakt. Korte video’s of afbeeldingen hebben de voorkeur. Waarom? Het is snel en aantrekkelijk. Uiteraard zijn geschreven content als blogartikelen nog steeds belangrijk, voornamelijk voor je SEO. Stap dan ook niet volledig over op visuele content, maar combineer de twee. Vul het artikel bijvoorbeeld aan met een kort filmpje, infographic of leuke foto. Hou hier ook rekening mee als je content plaatst op je sociale media.

 

Videomarketing

Het is misschien geen verrassing, maar 2022 heeft nog meer video’s voor ons in petto dan 2021 had. Korte inhoud is key, dat blijkt uit het feit dat dergelijke content de meeste betrokkenheid en exposure genereert in vergelijking met andere inhoud (algoritmes geven de voorkeur aan videos boven andere content). Instagram en TikTok behoren de laatste tijd tot de best presterende video content kanalen. Ook is YouTube bezig met het op de markt brengen van YouTube Shorts. Het verschil met YouTube zelf zit het in de snelheid en lengte van de video’s: deze video’s zijn nog sneller en korter. De insteek van YouTube Shorts is het creëren van een community eerder dan het vervangen van YouTube zelf.

Binnen videomarketing zal in de marketing trends van 2022 de door gebruikers en influencers gegenereerd video’s blijven domineren. Dit is een gunstig gegeven voor de prestaties van de eigen traditionele reclame. Want waar gebruikers dagelijks tientallen video’s krijgen te zien van andere gebruikers en influencers, daar zullen zij blinder worden voor de gesponsorde inhoud evenals gemaakt door deze mede-gebruikers en influencers. Als marketeer dus aan jou de taak om hiervan gebruik te maken. Dit doe je door influencers en klanten video’s te laten maken en deze te gebruiken in de eigen marketing. Op die manier trek je de aandacht van je publiek op een authentieke en doelgerichte manier.

Video’s zullen daarnaast in een bredere context geplaatst worden. Zo zullen ze niet enkel toegepast worden in het organische kanaal, maar zullen ze ook meer voorkomen in e-mailmarketing campagnes, websites en advertenties. 

 

To do’s video marketing:

  • Word actief op platforms als TikTok, Instagram Reels en YouTube shorts.
  • Genereer meer videocontent gemaakt door gebruikers en influencers door hen aan te moedigen hun aankopen vast te leggen. 
  • Maak een groter budget vrij voor videoproductie.
  • Investeer genoeg tijd in het produceren van hoogwaardige video content voor je bedrijf.  

 

Influencer marketing

In het deel hiervoor hebben we het al een beetje genoemd, maar influencers worden een steeds belangrijke factor binnen de online marketingwereld. Influencers hebben namelijk een groot bereik en staan in vergelijking met bedrijven dichterbij de klant. Zij worden daarmee gezien als meer betrouwbaar en daarmee geloofwaardiger. Dit is gunstig, want dat stelt de influencer in staat om naast het overbrengen van inhoud ook het publiek te beïnvloeden met zijn of haar boodschap (dit gegeven blijkt uit de positieve ROI van verschillende marketeers). Volgens verscheidene bronnen zal het aandeel van influencers in de samenleving gestaag blijven groeien in zowel omvang als opbrengsten. De influencer trend wordt onder andere gestimuleerd door de snelle expansie van TikTok en Facebook die 1 miljard dollar aan influencers zal uitbetalen.

 

To do’s influencer marketing

  • Maak een groter budget vrij voor influencer marketing inspanningen. 
  • Focus je niet enkel op 1 sociale media of communicatiekanaal.
  • Geef prioriteit aan de vervaardiging van videocontent door influencers voor je bedrijf.

 

Livestreaming

Live content wordt door kijkers zeer interessant gevonden. De kijktijd van dit soort content is de laatste tijd dan ook met 250% gestegen. Daarmee vormt livestreaming een ideaal kanaal om kijkers te laten zien wie jouw merk is en waar jouw merk voor staat. Door het live aspect van dergelijke video’s voelt de communicatie heel persoonlijk. Dit zorgt voor betere banden tussen jouw bedrijf en de kijkers. Uiteindelijk kan dit profijtelijk zijn voor het aantal conversies dat je behaalt; men voelt zich namelijk meer op hun gemak als zij een product of dienst aanschaffen als ze het bedrijf en het gezicht erachter kennen.

Bijna elke sociale media heeft tegenwoordig een live streaming functie. Denk bijvoorbeeld eens aan Facebook Live, Instagram Live, Twitter Live en YouTube Live. Livestreaming zal de komende tijd nog meer kracht winnen, waarbij inbegrepen meer geavanceerde functies van streaming in opkomst. 

Waarvoor kun je livestreaming inzetten? Zet livestreaming bijvoorbeeld in om een Q&A te organiseren, waarin veelgestelde vragen van je klanten beantwoord kunnen worden. Of kondig in een livestream je nieuwe product of dienst aan. Een live shopping-event organiseren is daarnaast ook nog mogelijk.

 

Branded audio-inhoud

Altijd maar in de spotlight staan, brengt veel druk en inspanningen met zich mee. Vandaar dat er naast videocontent ook een andere marketingtrend naar de voorgrond is gestuwd: audio-inhoud. Wat hier allemaal onder valt? Podcasts, sociale media-audio en redactioneel luisteren. Audio-inhoud kunnen sterk bijdragen aan het vergroten van het bewustzijn en de herkenning van kijkers met betrekking tot jouw bedrijf. Daarmee stelt het bedrijven in staat de merkperceptie vorm te geven. Hier zullen we in 2022 naar verwachting dan ook nog veel meer van gaan zien.

Een bijkomend gegeven: Google is bezig met het rangschikken van podcasts in de zoekresultaten. Daarmee kan het integreren van audio-content op je pagina helpen bij het vergroten van de positie in Google zoekresultaten.

 

In-app shopping

Fysiek shoppen is ouderwets. Komend jaar zal in-app shopping een grote toevlucht nemen. Mensen zitten namelijk meer dan ooit op sociale media; een goudmijn dus. Dus waarom niet je producten meteen via sociale media aanbieden? Social media commerce biedt namelijk een vereenvoudigde manier van winkelen; iets wat klanten geweldig vinden. Instagram heeft reeds een eigen tabblad voor het winkelen. Ook Pinterest en sinds kort TikTok bieden een winkel tabblad aan.

 

Fake news

Daarnaast gaat een van de marketing trends van 2022 in op de nieuwe, geavanceerde technologie van tegenwoordig. Nagenoeg elke boodschap is met de huidige technologie te vervalsen. Denk aan deepfake, haatdragende content, roddels die zich snel over het internet verspreiden en die door de meerderheid als waarheid worden aangenomen. Voornamelijk op sociale media ontstaat en verspreidt fake news zich in rap tempo. YouTube wordt momenteel het meest gezien als een platform waar te veel en ongefundeerd censuur wordt toegepast. Dit vanwege het feit dat het algoritme mensen in een bepaalde (commerciële) fake news bubbel kan trekken op basis van persoonlijk gedrag. De discussie aangaande fake news op het internet zal het komende jaar alleen nog maar sterker worden, met de mogelijke gevolgen van dien.

 

Mobielvriendelijkheid is een MUST

Waar mensen vrijwel altijd in beweging zijn – richting werk, school, vrienden/familie – is de mobiele telefoon een handig apparaat om informatie op te zoeken op momenten dat je dit nodig hebt. Het wordt daarom steeds belangrijker als bedrijf om je website mobiel vriendelijk en snel te maken, dus zorg er dan ook voor dat website perfect presteert op mobiel. Dit zorgt tevens voor een betere rank, aangezien Google website beloont die voldoen aan hun SEO beleid. Tevens werkt dit voor de (potentiële) klanten ook beter. Bezoekers haken namelijk af bij slecht werkende websites.  

 

En dat waren ze…!

Nu aan het einde van het artikel, zijn wij benieuwd of jij als marketeer je in deze marketing trends van 2022 kunt vinden. Misschien is de ene trend voor jou meer relevant dan de ander. Het gaat er in ieder geval om dat je je bewust bent van de ontwikkelingen die zich de laatste tijd sterk hebben ontwikkeld en die zich door zullen zetten naar het komende jaar. Op die manier blijf je als marketeer bij in de snel veranderende markt van de (digitale) marketing. Laat je ons weten wat je vindt van de marketing trends van 2022 die wij voor jou op een rijtje hebben gezet?

 

Op de hoogte blijven van nieuws, artikelen, tips en tricks? Dat komt goed uit! Wij hebben voor jou maandelijks een nieuwsbrief vol met relevante en praktische content. Schrijf je hieronder – vrijblijvend – in:

    Ik ga akkoord met de privacyverklaring