Wat is 'Web Analytics'?
Web Analytics omvat het verzamelen, meten, analyseren, interpreteren en rapporteren van gegevens over het gedrag van bezoekers van een website of app. Hiervoor wordt gebruikelijk de tool Google Analytics gebruikt. Het doel van Web Analytics is om inzichten te verkrijgen over hoe een website of app kan worden verbeterd, zodat deze beter kan worden afgestemd op de behoeften van bezoekers. Web Analytics wordt vaak gebruikt in combinatie met andere vormen van marketing analyse, zoals klanttevredenheids-onderzoek of marktonderzoek.
Waarom is 'Web Analytics' belangrijk?
Web Analytics vergaart ontzettend veel data over jouw website bezoekers. Met die gegevens kunnen onderzoekers het gedrag van bezoekers van een website analyseren, bijvoorbeeld om te bepalen hoe gebruikers de website navigeren, waar ze vastlopen of wat er beter kan aan de website.
Web Analytics kunnen ook worden gebruikt om inzichten te verkrijgen over hoe marketing campagnes presteren, zodat bedrijven kunnen zien welke marketingkanalen het meest effectief zijn. Ook kan er worden gekeken naar de effectiviteit van de verkoop funnel van een bedrijf. Met behulp van Web Analytics kunnen bedrijven zicht krijgen op bezoekersgedrag om zo processen of functies op de website of app te verbeteren.
De voordelen van WordPress
Het goed interpreteren van je data geeft uitmuntend inzicht in het gedrag van de gebruiker op jouw website.
Hoe aan de slag met Web Analytics?
Als je een website of app hebt en je wilt aan de slag gaan met Web Analytics, moet je eerst een analyse programma als Google Analytics installeren. Daarnaast is het van belang om te bepalen welke gegevens je gaat verzamelen en wat je ermee gaat doen voordat je aan de slag gaat. Na de installatie van het analyseprogramma is het belangrijk om de gegevens te verzamelen en te rapporteren.
Je moet verschillende gegevens verzamelen, zoals informatie over het traffic, de betrokkenheid van gebruikers en de verkoopcijfers. De gegevens moeten ook regelmatig worden bijgewerkt om ervoor te zorgen dat je geen gegevens mist. Daarnaast is het belangrijk om de gegevens te analyseren om te begrijpen wat er gebeurt met je website of app. Je kunt verschillende type analyses uitvoeren, zoals cohort-analyses, uitval analyses en gebruikerstesten. Op basis van deze analyses kun je vervolgens veranderingen aanbrengen.
Waarom uitbesteden aan Baas & Baas
Het verzamelen, meten en interpreteren van gegevens is vrij tijdrovend, waardoor het moeilijk kan zijn om Web Analytics effectief te gebruiken. Wij bij Baas & Baas nemen deze taak graag uit jouw handen, zodat jij je op de prioriteiten kan focussen.