Iets wat structureel opvalt aan trends is dat ze elkaar in een rap tempo opvolgen. Wat gister een trend was kan morgen al niet meer van toepassing zijn. Vooral op het gebied van online marketing. Om die reden geven we je graag alvast een fijne sneak preview voor de trends op het gebied van online marketing in 2020. Pak pen en papier, lees met alle aandacht, want voor je het weet is de trend alweer voorbij. Maar niet voordat jij optimaal gebruik hebt gemaakt van deze nuttige informatie. In deze blog delen wij alles wat ons staat te wachten in de online marketingwereld in 2020. 

 

Trend 1: Conversational marketing/chatbots

Consumenten willen steeds meer interactie. Ze willen het gevoel hebben echt gehoord te worden. Het invullen van formulieren is eenrichtingsverkeer en kost te veel tijd. Bovendien moeten ze wachten op een reactie. Erg passé. Een van de nieuwste trends is dan ook het inzetten van een interactieve chatbot. Net zoals je in een fysieke winkel ook direct antwoord krijgt op je vraag, krijg je dankzij deze chatbots ook het gevoel direct geholpen te worden. 

Ook naar de consument toe is het belangrijk om helder te communiceren over het gebruik van een chatbot.

Een mooi voorbeeld van een bedrijf wat al sinds 2016 met chatbots experimenteert is de KLM.  luchtvaartmaatschappij bevindt zich graag waar de klanten aanwezig zijn. Zoals WhatsApp en Facebook messenger bijvoorbeeld. Hoewel dit bedrijf graag de warme en persoonlijke manier wil aanhouden, zijn de chatbots uiterst geschikt wanneer meerdere mensen tegelijk de chat gebruiken. Denk aan extreme vertragingen. Op die momenten wordt de klantenservice vervangen voor chatbots. Een minder warm en menselijk antwoord, maar wel relatief snel. En dat is wat de consument hedendaags toch echt verwacht bij een klacht: een snel antwoord. 

Maar… er zit een kanttekening aan het gebruik van chatbots. Het is namelijk minder menselijk en warm. Het is daarom belangrijk om goed na te gaan of deze vorm van conversational marketing past bij jouw bedrijf. Mocht je het wel overwegen, zorg er dan voor dat je de klantenservice medewerkers een gedegen training biedt en zorg ervoor dat deze mensen er ook plezier in blijven houden. Ook naar de consument toe is het belangrijk om helder te communiceren over het gebruik van een chatbot. Wanneer je hier open en eerlijk over bent en de klanten weten dat ze met een ‘onecht’ persoon praten, accepteren ze relatief meer. 

 

Trend 2: Recruit en train marketeers

Waar vroeger marketing vooral bestond uit creativiteit is het nu zoveel meer dan dat. Iedereen heeft tegenwoordig de kunst van marketing enigszins begrepen. Online marketing wordt al volop toegepast. De bedoeling is nu om hierin voorop te lopen. Dit doe je dan ook door in te spelen op data en analyses. Wanneer je als bedrijf over skills als data analyseren en measurement beschikt zul je merken dat je weer met het hoofd boven de menigte uitsteekt. Zorg er daarom dan ook voor dat je de volgende afdelingen in jouw bedrijf implementeert: demand generation, product marketing, customer marketing en contentmarketing. Dit is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Echter is het goed aan te raden om hiervoor de juiste marketeers aan te nemen en op te leiden. Mocht dat niet lukken is het ook nog altijd een idee om hier een extern bedrijf voor in te huren. En laten wij nou net bij Baas & Baas hierin gespecialiseerd zijn. Neem bij interesse gerust contact met ons op met onze enige echte chatbot 😉

 

Trend 3: Online personalisatie

Nog een belangrijke trend in de marketingwereld is die van de online personalisatie. Dankzij de huidige technieken hebben we toegang tot ontzettend veel data. Denk hierbij aan geografische informatie, maar ook het weer of van device iemand gebruikmaakt. Data genoeg om de conversies mee te kunnen ophogen, puur en alleen al doordat je je meer richt op wat je weet van de klant. Wanneer het bijvoorbeeld regent kan je met andere uitingen komen dan wanneer de zon schijnt. Om dit te controleren heb je een handige tool, namelijk Unless. Deze zorgt ervoor dat je iemand echt op de juiste landingpage terecht laat komen. 

Personalisatie wordt nog altijd steeds belangrijker. Om nog maar even terug te komen op het voorbeeld over het weer, marketing personaliseren aan de hand van het weer is perfect. Op het weer gebaseerde personalisatie maakt je namelijk in staat om op een menselijke manier de consument te benaderen. Bovendien maakt het de website ervaring relevant. Het verhoogt de emotionele commitment. Berichten over het weer lijken namelijk heel persoonlijk gericht wat resulteert in een consument die sneller geneigd is te reageren. Daarnaast is de data die hieruit voortvloeit intens belangrijk en geeft je een hoop macht. Bedenk zelf maar eens wat je met alle informatie kan die je krijgt uit gedrag en aankopen die gebaseerd zijn op het weer.

Of je de online personalisatie nou wil uitvoeren op de website, via email marketing, online advertenties of wellicht met je chatbots, deze trend wordt niet voor niets genoemd in het rijtje. We hebben het hier over online marketing van hoger niveau. Ga vooral bij jezelf na wat jij kunt met deze informatie. Verkoop jij bijvoorbeeld een product dat afhankelijk is van het weer? Laat deze trend dan zeker niet aan je voorbij gaan.

 

Trend 4: Engagen met generation Z

Wanneer je geboren bent rond de jaren ‘90 weet je dat in die tijd alles kon en mocht. Echter de generatie die hierna komt, de zogeheten ‘generatie Z’ is in de crisis opgevoed. Deze groep is door alle rompslomp veel ondernemender dan de vorige generatie. Bovendien hebben mensen in deze generatie een korte attentiespanne die slechts 8 seconden telt. Teksten doen ze niet aan, beeld des te meer. Ze zijn extreem up to date wanneer het aankomt op technologie. Iets wat deze generatie Z goed typeert is de uitspraak “Gen Z wil niets weten van jouw marketing campagnes, ze willen er onderdeel van zijn.”

Je moet een duidelijk doel hebben en dit gebruiken als USP.

Doordat deze generatie ondernemend zijn en overal van op de hoogte, is het juist deze doelgroep die meer geeft om maatschappelijk verantwoord ondernemen. En om deze reden is het samenwerken met deze doelgroep uitermate geschikt voor purpose marketing. Je moet een duidelijk doel hebben en dit gebruiken als USP. Duurzaamheid en het verbeteren van de wereld is hierbij meestal key. Wil je hier meer over weten en voorbeelden lezen hoe purpose marketing vooral niet moet? Lees dan deze blog over purpose marketing.

 

Trend 5: Bouw vertrouwen

Hoewel vertrouwen altijd al belangrijk is geweest, is dit nu meer dan ooit iets om aan te werken. Je moet tegenwoordig niet alleen vertrouwen uitstralen, je moet het ook daadwerkelijk winnen. Dit doe je bijvoorbeeld door een goede klantenservice. Echter is dit niet het enige. Belangrijk is dat je weet wie je doelgroep is en waar de interesses liggen. Op basis hiervan creëer je een stuk hoogwaardig content. Denk hierbij aan een e-book met een schat aan waardevolle informatie. Zorg vervolgens dat deze content door jouw doelgroep gevonden wordt door middel van bijvoorbeeld een gratis weggever. Hiermee win je vertrouwen bij jouw potentiële klant en laat je zien wat je in huis hebt. Een belangrijke tip hierbij is dat je nooit direct op de verkoop over moet gaan. Vertrouwen moet je bouwen en dit doe je door eerst een band met de klant te vormen. Wil je meer weten over hoe je met hoogwaardige content nieuwe klanten binnen haalt? Lees dan onze blog over hoe je met een e-book op Facebook nieuwe klanten kunt binnenhalen. 

Ook een online Baas worden? Meld je aan voor de nieuwsbrief!

Ik ga akkoord met de privacyverklaring