Zou hij bestaan? De perfecte website? In deze blogserie zoeken wij naar die perfectie! In blog 12 staan we stil bij een enorm belangrijk aspect voor webshops, namelijk het verhogen van de conversie. En het belangrijkste wat we daarbij nodig hebben is focus.

 

Voor marketeers is het werk af en toe overweldigend. We zijn van enkele tientallen kanalen naar tienduizenden mogelijkheden gegaan in pakweg 20 jaar tijd. Tel daarbij op regelgeving over cookies en moordende concurrentie en we belanden ergens tussen keuzestress, deadlines en funnels in. We struinen het internet af voor conversietips die we vaak allang kennen, huren externe partijen in, of proberen een conversieheld aan te nemen. Alles om in die perfecte flow van adverteren te komen. We weten ook: dat begint altijd met de website of webshop zelf. Deze moet geoptimaliseerd zijn. Maar wat is dan optimaal? 

Het antwoord is: het moet optimaal zijn voor jouw specifieke geval. Tips, tricks, flowcharts en dergelijke zijn daarbij belangrijk, maar secundair. Primair is de mindset van focus. Dat begint met het doel: sales, subscribers, meer traffic of social media shares? Vaak willen we alle vier, maar de praktijk leert dat als je durft te focussen op één dan volgen de andere drie. 

Het succes van deze focus valt vervolgens af te lezen aan je conversion rate natuurlijk. Maar ook daar hoef je niet blind op te staren. Want als jouw focus was op meer traffic en je weet ineens het aantal bezoekers te verdubbelen, terwijl je conversie blijft toch op 1% hangen, dan haal je alsnog je KPI’s. Ook hier geldt dus: focus op één doel, dan volgt het succes. 

 

Ook onderdeel van jouw focus is het zoeken naar een gefocuste specialist. Je hoeft niet hele teams aan te nemen als je iemand weet te vinden die dedicated is. Maar hoe herken je die? Een echte specialist – of dat nu een individu is of een extern bedrijf – focust op kwaliteit, niet kwantiteit. Als je iemand voor je neus krijgt die blijft doorgaan over de cijfers, dan zouden we even pas op de plaats maken. Maar als je iemand vindt die het merk centraal stelt, die pusht op hoge kwaliteit video, fotografie en tekst, dan zouden we die erbij betrekken. Immers, jij mag meer conversie willen hebben, maar er is ook nog altijd een ontvanger van jouw boodschap. Die reageert het beste op hoge kwaliteit content. 

Onderdeel van die kwaliteit zijn de usual suspects als gratis verzenden, een gestroomlijnde afreken- of aanmeldprocedure, een goede chatfunctie (en nee, liever geen chatbot), veiligheid en garanties, reviews, constant testen… kortom, wat alle ‘normale’ tips altijd zeggen. Maar dan met die twist: een customer journey met focus op de ontvanger, en niet jouw sales als zender. Je zult zien dat hoe vriendelijker dit is, hoe hoger de conversie gaat worden. Wij zien dat elke dag gebeuren: kwaliteit drijft conversie. Denk daarbij ook aan helderheid. Hoe minder afleiding (hoe strakker en meer gefocust de site is) hoe beter. 

 

En als laatste geldt: focus op jouw merk. Als je boven de rest wilt uitkomen en hogere marges wilt kunnen maken, dan zal je echt unieke elementen in jouw stijl, boodschap, lay-out en producten moeten hebben. Voor mensen die zich dagelijks met sales bezighouden is het woord ‘merk’ vaak ondergeschikt. Maar zoals de belangrijkste onderzoekers van conversie Les Binet en Peter Field ons voorhouden, na meer dan 20 jaar continu cijfermatig onderzoek: Emotion drives profit

 

Sander Baas is baas van Baas & Baas en webbouw en marketingdeskundige. Rogier van Kralingen is schrijver bij The Whole Story en co-auteur van Mediastorm.

Hulp nodig? Neem gerust even contact met ons op. Wij helpen je graag met je vraagstukken!

Wil jij op de hoogte blijven van nieuws, artikelen, tips en tricks? Dat komt goed uit! Wij hebben voor jou maandelijks een nieuwsbrief vol met relevante en praktische content. Schrijf je hieronder – vrijblijvend – in:

    Ik ga akkoord met de privacyverklaring