Dit is de blogserie op zoek naar de perfecte website. Zou hij bestaan? In deze blog staan we stil bij de meest belangrijke dingen die Google zoekt in websites voor haar ranking die verder gaan dan het gemiddelde Search Words blogje. Wij hebben de Google Guidelines voor je uitgepluisd op die diepere laag voor jouw gemak. Zet je schrap, hier komen ze:

 

  • Het doel van jouw webpagina – Google kijkt naar de achtergronden van jouw webpagina. Exact kan zij dat natuurlijk niet, maar men registreert wel of het gaat over een blogpagina met een bepaalde topic, of juist een video-gedreven website of een webshop of een kunstpagina. Zorg dus dat jouw doel ook klopt met jouw website. En dat niet alleen, zorg dat de content van hoge kwaliteit is, inclusief zaken als spelling en indeling, waar Google ook over oordeelt.  
  • Main and supporting content – Ook hier is Google niet helemaal exact, maar ze probeert onderscheid te maken tussen primaire en secundaire content. Het helpt als jouw indeling dit reflecteert. 
  • Wat jouw homepage is… in de context – Google pakt soms een andere pagina van jouw website als homepage dan jijzelf. Als iemand in de medische hoek zoekt dan verwijst ze eerder naar de medische opleiding van Harvard dan naar de homepagina van Harvard University zelf. Het draait in search dus niet alleen om jouw homepage. Zorg dat jouw subpagina’s ook goed gevuld is met searchable content. 
  • Google ziet van wie de website is – Google registreert de makers en beheerders van de website en leest dit af. Dat lukt haar alleen niet als jij dat zelf niet duidelijk hebt gemaakt. Dat gaat verder dan alleen de contactpagina die Google afleest. Zorg dus dat het altijd duidelijk is bij wie jouw website hoort, of dat nu een individu is of een bedrijf of andersoortige organisatie. En geef wat extra informatie mee. 
  • Men kijkt (deels) ook naar reputatie – Ook dit werkt niet perfect, en is niet heel bekend, maar Google houdt wel bij of er ‘offenders’ bestaan, en probeert reputatie te ‘vangen’ in een algoritme of in ieder geval te registreren en soms zelfs te koppelen aan andere organisaties die reputatie bijhouden. Doe dus geen domme dingen (zoals content kopiëren!) want dan zak je in de ranking, of kun je zelfs verwijderd worden. Doe aan goede bronvermelding ook, van vertrouwde bronnen zoals Wikipedia, dat helpt enorm. En weet: ook teveel geautomatiseerde content helpt je niet. 
  • Dit alles bepaalt de Page Quality Rating – Google raadt aan de Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness (Google E.A.T.) aan te houden als opsomming van alles wat hierboven staat. Google rankt dat ook van High naar Low. Zie jouw website dus als vehikel van jouw reputatie, en je zult stijgen. 

 Oh, en natuurlijk overbodig, maar we blijven het toch zeggen, want je weet maar nooit… zorg dat je mobile friendly bent! 

 

Sander Baas is baas van Baas & Baas en webbouw en marketingdeskundige. Rogier van Kralingen is schrijver bij The Whole Story en co-auteur van Mediastorm.

Hulp nodig? Neem gerust even contact met ons op. Wij helpen je graag met je vraagstukken!

Wil jij op de hoogte blijven van nieuws, artikelen, tips en tricks? Dat komt goed uit! Wij hebben voor jou maandelijks een nieuwsbrief vol met relevante en praktische content. Schrijf je hieronder – vrijblijvend – in:

    Ik ga akkoord met de privacyverklaring