De taal waarmee wij praten: Nederlands, daar zijn wij allemaal bekend mee. Dit geldt echter niet voor de taal Python. Hoewel Python de populairste taal ter wereld aan het worden is, hebben veel mensen er nog weinig expertise in. Waarschijnlijk geldt dit ook voor jou: misschien heb je er wel eens van gehoord, maar weet je niet wat deze programmeertaal precies is en hoe het in z’n werk gaat. Laten we daar verandering in brengen! De mooie programmeertaal Python kan namelijk goed zijn voor de efficiëntie van een hoop activiteiten, waaronder marketingactiviteiten. De lage moeilijkheidsgraad qua leren en lezen maakt dat Python ook nog eens fijn is om mee te werken. Dus marketeers en ondernemers opgelet! Dit kan nog wel eens handig zijn om op te nemen in je beleid.

 

Wat zijn de voordelen van Python voor je marketingactiviteiten?

Allereerst te beginnen met de voordelen van Python. Waarom zou je gebruik maken van deze programmeertaal? Het gebruik van Python heeft tal van voordelen op het gebied van digitale marketing. Onderstaand enkele voordelen:

  1. Het is relatief eenvoudig om te leren;
  2. Het is goedkoper om Python te leren dan gebruik te maken van kant-en-klare tools voor het doen van gegevensanalyse;
  3. Het heeft een groot aantal tools voor gegevensanalyse (Panda’s, NumPy, StatsModel, SciPy etc.). Deze tools zijn grootschalige bibliotheken voor datamining, analyseren, converteren, opschonen, verwerken, samenvatten, visualiseren en rapporteren;
  4. Het is een objectgeoriënteerde taal met hoge prestaties;
  5. Er zijn geen kosten verbonden aan de open source programmeertaal;
  6. Het wordt veel gebruikt in de marketing om efficiënter te werken.
  7. Het is een geïnterpreteerde taal die geen compilatie vereist.

 

Wat kun je met Python?

Python kan jou helpen meer inzichten uit gegevens te halen, routine-activiteiten te automatiseren, beter geïnformeerde, op gegevens gebaseerde beslissingen te nemen en de ROI van je marketing campagnes te verhogen. Een waardevolle skill dus!

Hoewel Python nog veel meer primaire aandachtsgebieden heeft, zijn deze minder relevant doordat zij niet je prestaties zullen verbeteren. Van belang is dus om eerst de gebieden te identificeren die je in jouw dagelijkse werkzaamheden kunt gebruiken. Op welk gebied kan meer tijd bespaard worden of op welk gebied worden er veel (menselijke) fouten gemaakt? Richt je op deze gebieden om je profiel sterker te maken. Op die manier word je reis door de studie van Python korter en daarmee aangenamer.

Python kan voor jou, afhankelijk van je werkterrein, een effectieve rol spelen op een van de volgende terreinen:

 

Automatisering van repetitieve marketingtaken –

Python is goed voor zijn automatiseringen; niet voor een enkele marketingactiviteit, maar voor al je activiteiten. Denk hierbij aan de volgende activiteiten:

  1.   Het hernoemen van meerdere bestanden;
  2.   Het zoeken naar meerdere mappen en bestanden op basis van bepaalde criteria;
  3.   Beheer van meerdere bestanden;
  4.   Opvullen van gegevensformulieren;
  5.   Opschonen van bestanden;
  6.   Het maken van rapporten met veel verschillende gegevens die moeten worden verzameld en verwerkt;
  7.   Klantsegmentatie;
  8.   Prijswijzigingen van concurrerende producten automatiseren met een Python-code;
  9.   Analyse van klantfeedback; 
  10.   Analyse van A/B-testen. 

De automatisering maakt dat Python in staat is om de belangrijkste fouten van marketeers in hun werk te verbeteren. Daarnaast wordt er een hoop tijd bespaart, want niet alles hoeft meer handmatig te worden uitgevoerd. 

 

Campagne automatisering –

Soms werk je met start ups of e-commerce bedrijven die duizenden of zelfs miljoenen verschillende producten, SKU’s of geografische gebieden hebben om mee te werken. Het handmatig opzetten en bijwerken van campagnes kan heel vervelend zijn. Python is in dit geval handig.

 

Gegevensanalyses –

Python is in staat om je gegevens efficiënter te analyseren. Gebruik Python om je gegevensverzameling proces vanuit meerdere kanalen te stroomlijnen. Hoewel tools als Google Analytics een vergelijkbare functie hebben (gegevensanalyse en A/B-testen ), kan Python daarnaast ook helpen bij het genereren van zoekwoord negatieven en het vinden van gebruikers gedragspatronen en triggers, die gebruikers dwingen de juiste beslissingen te nemen. Gebruik Python om waardevolle en professioneel ogende visualisaties te maken en je marketinganalyse te verbeteren.

Naast deze genoemde opties zijn daar ook nog de basale machine learnings. De learnings kunnen helpen bij veel praktijken, waaronder de optimalisatie van bestemmingspagina’s en targeting aanpassingen van Facebook en Google Ads. Dus laat deze geavanceerde machine learning-modellen kiezen welke advertentie aan welke klant en op welk tijdstip moet worden weergegeven. Wat jij moet doen? Genieten van de hogere ROI die daarop volgt!

Er zit echter een keerzijde aan deze functie, want hoewel de learnings ideaal lijken, moet wel worden gelet op de moeilijkheidsgraad ervan. Voor een starter met Python zijn de learnings door de complexiteit hoogstwaarschijnlijk nog te hoog gegrepen.

 

Hoe word je een expert in Python?

Kennis vergaren

Om meer thuis te worden in de wereld van Python, is het verstandig om een goede introductie op te doen over hoe de programmering op Python er in het algemeen uitziet. Wees niet bang dat het onleesbaar is, want hoewel het er ingewikkeld uitziet, zal dit meevallen wanneer je je er meer in verdiept. Kennis van Python kun je bijvoorbeeld meekrijgen via een algemene cursus, whitepaper of boek. Je vindt een van de beste (gratis) resources om Python te leren op YouTube. Het is een vijfdelige serie gegeven door Nick Duddy om jou op weg te helpen en je eerste Python-projecten uit te voeren. Ook Microsoft biedt een cursus aan die je gratis kunt volgen. Daarnaast heb je ook betaalde cursussen op Coursera of Udemy.

Op het moment dat je de basiskennis hebt, is het tijd om deze toe te passen. Ons advies is om hierbij te focussen op één eenvoudig probleem. Probeer niet meteen een programma te maken dat alles voor jouw bedrijf doet en sla ingewikkelde dingen eerst over.

Tools

Python werkt overeenkomstig als een app op je telefoon; je downloadt en installeert tools en hier kun je vervolgens mee aan de slag. Denk hierbij aan de eerder genoemde tools als Panda’s en NumPy, waarmee je CSV-bestanden inzichtelijk kunt maken. Het komt namelijk vaak voor dat je bij ‘Python & marketingtaken’ met tabellen moet werken. Dit kan je doen middels Panda’s;  een snelle, krachtige en gebruiksvriendelijke tool, waarmee je (bijna) elke gegevensanalyse kunt implementeren op gegevens in tabelformaat. Hoe de tool precies werkt, leer je door het bekijken van YouTube video’s. Hier leer je de volgende taken met betrekking tot marketing uit te voeren:

  • Het vinden van de best presterende advertentiegroepen;
  • Het berekenen van de totale uitgaven en conversies voor een bepaalde periode;
  • Het zoeken naar de slechtst presterende zoekwoorden of advertenties;
  • Het maken van een draaitabel met campagnenamen en statistieken uit het meer gedetailleerde rapport (bijvoorbeeld advertenties, advertentiegroepen of zoekwoordreportages).

 

Dus…

Python is een van de snelst groeiende programmeertalen in de wereld door zijn gebruiksgemak in het leren en lezen ervan. Bedenk wel dat een nieuwe vaardigheid aanvankelijk gepaard gaat met enige moeite en tijd. Om het leerproces efficiënter te maken, is het van belang van tevoren vast te stellen welke problemen er zijn om die vervolgens stapsgewijs op te lossen. Dit kan grote voordelen voor het dagelijkse leven als ondernemer of marketing professional opleveren.

Verdiep je in de wereld van Python middels een boek, cursus of het bekijken van YouTube video’s. Probeer met de verkregen basiskennis je eigen project te bouwen. Oefening baart kunst, dus begin klein en makkelijk en breidt dit langzaam uit tot meer gecompliceerde projecten. Wij wensen je veel succes!