Al enige tijd is TikTok een wereldwijde hit. De meest bijzondere dansjes en creaties komen voorbij. Er wordt door veel gebruikers veel tijd en moeite in de video’s gestopt. Ook op Instagram worden de filmpjes massaal gedeeld en TikTok blijft maar groeien en groeien. In Nederland telt TikTok meer dan 4,5 miljoen gebruikers. TikTok noemt zichzelf ook wel de ‘Global video community’. Naast dat TikTok onwijs populair is voor het maken van dansjes en grappige filmpjes, gaan steeds meer bedrijven TikTok inzetten als marketingtool en gaan adverteren via TikTok. Maar hoe gaat dit in zijn werking?

Wat is TikTok precies?

TikTok is een social media app die in een korte tijd enorm is gegroeid. Niet alleen in Nederland is het mega populair geworden, maar ook in heel veel andere landen. TikTok richt zich voornamelijk op jongeren onder de 18. 41% van de gebruikers zou tussen de 16 en 24 jaar oud zijn, maar ongeveer 59% van de gebruikers vallen niet in de leeftijdscategorie. Er staan tegenwoordig veel filmpjes online van mensen boven de 30 jaar.  Als gebruiker kun je korte filmpjes opnemen en deze kun je bewerken in de app. Je kunt bijvoorbeeld effecten en filters toevoegen. Het is een platform waar je al je creativiteit in kwijt kunt. Je kunt dansjes, challenges en grappige memes maken. Het uiteindelijke doel is: opvallen. Als je opvalt, kom je op de ‘for you’ pagina terecht. Dit is de pagina die je gelijk ziet als je de app opent. Door op de ‘for you’ pagina te komen, kan je video viral gaan en kan je uiteindelijk een groot bereik opbouwen.

Hoe creëer je bereik op TikTok?

Om bereik te creëren via TikTok is het belangrijk om op de organische manier veel content te plaatsen. Maak leuke en creatieve filmpjes, die iets zeggen over je bedrijf of ga challenges aan met je doelgroep. Als je kijkt naar webshops, die maken creatieve outfitvideo’s of plaatsen video’s van consumenten die hun kleding dragen.

Als adverteren via TikTok mogelijk is in Nederland en België, kun je als volgt een advertentie aanmaken:

Allereerst moet je een bedrijfsaccount aanmaken. Dit kun je doen via de website van TikTok. Hier selecteer je jouw land en vervolgens kies je hier business, want je gaat een advertentie account aanmaken. Als het advertentieaccount is aangemaakt, kun je aan de slag met het opzetten van de advertenties. Deze omgeving lijkt heel erg op Facebook Business Manager en hierdoor is het ook niet al te ingewikkeld. Eigenlijk spreekt een advertentie via TikTok aanmaken voor zich; klik op creëer Ad en dan doorloop je alle stappen en lever je tot slot alle materialen aan. TikTok heeft ‘Video Creation Kit’ en hierin kun je jouw advertentie video’s stylen.

Misschien ben je op Facebook en Instagram gewend dat er wordt gewerkt met CPA, CPC en CPM. TikTok hanteert deze ook.

Adverteren via TikTok

Maar hoe zit adverteren op TikTok er dan uit? Adverteren op TikTok groeit de laatste tijd steeds meer. Het is alleen nog lastig om een advertentie account aan te vragen in Nederland of België. Wanneer dat eraan zit te komen, is nog de grote vraag! We hopen natuurlijk snel! Maar tegen die tijd nemen we jullie mee in hoe je de advertenties in de toekomst kunt gaan opzetten. Er zijn namelijk verschillende mogelijkheden om te adverteren. Het is een groot en divers platform, want de doelgroep is vrij jong, maar ook heel groot. Via TikTok kun je op vijf verschillende manier adverteren:

  • Pro-roll advertenties

Je kunt het al een beetje aflezen aan de naam; deze advertentie wordt getoond voordat een video wordt afgespeeld. Tevens kan deze advertentie worden geskipt.

  • Verticale advertenties

Dit is een advertentie die tussen de video’s door komt en deze duurt ook langer. Deze kun je tevens skippen.

  • Overlay advertenties

Dit zijn advertenties die zich boven de video’s weergeven

  • Billboard

Korte video van 2 seconden voor het starten van een TikTok video

  • Branded content en product placement

Dit zijn advertenties die aanvoelen als normale content, omdat deze worden gemaakt door gebruikers zelf. Bijvoorbeeld als een shampoo wordt aanbevolen.

 

Er zijn dus verschillende manier om op TikTok te adverteren. Naast deze verschillende soorten advertenties op TikTok, kun je ook een hashtag challenge aangaan. Een hashtag challenge zien de gebruikers wanneer ze bij het kopje ‘ontdekken’ komen. Mocht je als bedrijf zijde een leuke challenge opzetten, dan zou het maar zomaar kunnen dat je challenge viral gaat en op de ‘for you’ pagina terecht komt. Probeer dus zo origineel mogelijk te zijn met je content. 

 

Het is een platform wat in de toekomst veel te bieden heeft. Niet alleen omdat het een brede doelgroep heeft, maar ook omdat je er veel creativiteit in kwijt kunt. Uiteindelijk zullen bedrijven in Nederland ook via TikTok kunnen adverteren en dat maakt TikTok helemaal interessant voor bedrijven. Het belangrijkste is om je account op te bouwen met organische content, dus begin daar als eerste mee en bouw je bereik uit via TikTok!